Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #1 Skrevet 30. november 2015 Datteren min på 19 mnd går ikke og nå skal vi snart til fysio. Hun var sen med krabbing og slikt (var 2x hos manuell terapeut når hun var baby, 11 mnd). Hun KAN gå, har gått 7-8 stødige skritt helt alene flere ganger, men tviholder på gåvogna og vil ikke gå stort mye for tiden. For en uke siden sendte samboer sms til meg mens jeg jobbet og sa hun hadde reist seg opp alene på gulvet og gått rundt til diverse steder i stua. Trodde det skulle ta et par uker, så går de liksom stødig? Redd hun har en diagnose.. Helsesøster sa i tlf at hun sikkert bare er sent ute. Min eldste datter gikk stødig fra 14 mnd, pratet som en foss fra to års alder. Hun her er mye senere. Kjenner jeg bare er bekymret. Når jeg motiverer henne til å reise seg og skal ha henne til å gå blir hun bare sur og nekter. Krabber, løper på knærne og løper med gåvogna. Anonymous poster hash: aeba9...a78
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #2 Skrevet 30. november 2015 Ikke ta sorgene på forskudd. Min gjør akkurat det samme, men går bare to-tre skritt og gjør det kun i smug. Han er også litt yngre. Faren hans gjorde akkurat det samme og gikk ikke før han var to år. At de ikke vil/gidder betyr ikke at de ikke kan. Som helsesøster sier, det er helt normalt. Alle er forskjellige og vi tar den tiden vi trenger før vi gjør noe. Bare fortsett å oppmuntre uten å overdrive eller mase, men la barnet se deg positiv hver gang hun tar ett skritt uten støtte. Dette går nok bra skal du se. Anonymous poster hash: 01e95...82c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #3 Skrevet 30. november 2015 Så lenge hun utvikler seg fint på andre områder ville jeg ikke vært så bekymret. Er hun interessert i sosial kontakt? Sier noen ord? Noen er bare litt tregere motorisk. Det kan snu. Eller kanskje hun ikke blir en toppidrettsutøver.. Dette ordner seg nok Anonymous poster hash: c99e0...e62
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #4 Skrevet 30. november 2015 Takk for svar. Hun kan si: mamma, pappa, dada (søster), nam, oi, hæ, ja, lage dyrelyder (hund, katt, sau, ku, slange) og sikkert mer jeg ikke kommer på. Nikker eller rister på hode for å bekrefte/nekte. Forstår alt vi ber henne om. Spiser selv med skje og gaffel helt fint, liker å tegne. Flink å sjarmere folk. Hun har det lite travelt og slik har hun alltid vært. Anonymous poster hash: 24dac...049
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #5 Skrevet 30. november 2015 Hvordan kommer hun seg fram nå da? Er hun interessert i å bevege seg rundt i huset? Noen barn er tidlig ute. Andre er trege. Normalen er satt fra 9-10 til 18 mndr. Hun er nå litt sent ute. At hun slipper seg av og til er et bra tegn. Hun kommuniserer og forstår. Hun har nok ingen diagnose. Noen barn vakler fra de er 9-20 mndr, andre slipper seg når de er 2 år og kan løpe fra første dag. Dette går nok bra! Ikke ta sorgene på forskudd. Ikke sammenlikne med søsken. Selv om de er støpt i samme formen betyr det ikke at de er samme person. De har ulike personligheter og ferdigheter. dette går bra! Anonymous poster hash: aa2b4...b18
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #6 Skrevet 30. november 2015 Hvordan kommer hun seg fram nå da? Er hun interessert i å bevege seg rundt i huset? Noen barn er tidlig ute. Andre er trege. Normalen er satt fra 9-10 til 18 mndr. Hun er nå litt sent ute. At hun slipper seg av og til er et bra tegn. Hun kommuniserer og forstår. Hun har nok ingen diagnose. Noen barn vakler fra de er 9-20 mndr, andre slipper seg når de er 2 år og kan løpe fra første dag. Dette går nok bra! Ikke ta sorgene på forskudd. Ikke sammenlikne med søsken. Selv om de er støpt i samme formen betyr det ikke at de er samme person. De har ulike personligheter og ferdigheter. dette går bra! Anonymous poster hash: aa2b4...b18 Hun går fort på knær eller løper med gåvogn. Krabbet før men nå går hun på knær. Sikkert fordi det føles tryggere. Kan stå helt stødig alene på gulvet. Hun krabber opp trappa opptil 2 etasje og kommer seg rundt. Anonymous poster hash: 24dac...049
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #7 Skrevet 30. november 2015 Så får jeg også kommentarer fra svigers. "Latmannsgåing hun driver med". " Ja, hun gidder hvertfall ikke reise seg opp å gå" (samtale mellom svigerinne og svigermor igår) fakta, men det svir. Den dagen hun går slipper jeg sånne kommentarer.... Anonymous poster hash: 24dac...049
Singelmamma <3 <3 Skrevet 30. november 2015 #8 Skrevet 30. november 2015 Helsesøster sa til meg at gjennomsnittet for når ungene begynner å gå er 15 mnd. Det betyr jo at noen er både før og etter gjennomsnittet. Jeg ville ikke uroa meg. Jeg trodde heller ikke mi eldste skulle begynne å prate. Plutselig, på dagen, da hun var 21 mnd, løsna det og hun prata helt klart og tydelig. Kanskje ditt barn også samler opp ord for å snakke "rent" helt plutselig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå