Gå til innhold

Noen med peiling på hunder her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en blandingstispe på 6 år, hun har alltid Vært frisk og rask. Nå i natt har hun bæsjet tynn mørk avføring inn to ganger, og da hadde hun fått vere ute i mellomtiden. Hunden virker ellers som vanlig. Hun har fått litt annen mat enn hun bruker siste uka, kan det være årsaken?

Vi skal selvsagt ta henne til veterinær om dette forsetter, men lurer på om noen her vet hva det kan være. Hun er verdens beste og klokeste hund, har ikke bæsjet inne siden hun var hjalp og jeg er bekymret kjenner jeg.

Det var noen andre som gikk lang tur med henne i går så jeg vet ikke om hun hadde normal avføring da. Skal høre med dem når de våkner...

Anonymous poster hash: 8f308...d8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at annen type for er årsaken.

Anonymous poster hash: 62792...469
Skrevet

Som oftest har de spist noe som de ikke tåler,funnet noe merkelig i en busk, eller skifte av for? El.

Jeg vil ikke gi råd om at dette ikke er farlig, jeg er ikke dyrlege :)

Men som på oss mennesker, vil jeg tro at om almentilstanden er bra, er hunden ok :)

Anonymous poster hash: 31a3a...bd6

Skrevet

Mest sannsynlig har hun spist noe på turen i går,

Anonymous poster hash: a9bdc...d83
Skrevet

Mørk avføring?

Kan det være koagulert blod? Du må studere bæsjen litt og se om det er blod. Mørkt blod betyr ofte blødning høyt opp i tarm eller magesekk. Lyst blod kan komme i løpet av dagen da de raskt får sår endetarm ved diaré og dermed litt blod. (Kommer gjerne på slutten av bæsjen)

Det viktigste er at hunden drikker godt. Følg godt med på det. Ved diaré blir de raskt dehydrert. Små hunder blir raskere dehydrert enn store, du må ha dette med i vurderingen også.

Ikke uvanlig at hunder kan få diaré ved bytte av mat. Noen ganger også uten en klar årsak.

Hadde fulgt med et døgn før jeg vurderer veterinær. Tidligere sa de at de ikke skulle få mat før de hadde sluttet å bæsje (for å tørke opp magen) dette har de gått bort fra.

Du kan koke ris og gi feks fiskeboller eller fiskepudding. Gi små hyppige måltider med dette. Så lenge hunden har matlyst, drikker bra og du vurderer almenntilstanden som god er det ingen fare.

Jeg er ekstra oppmerksom på diaré på hundene mine da jeg nesten mistet hunden min pga tarmbetennelse. Hun gikk fra å være i god form til akutt syk på natten og svevde mellom liv og død i nesten 24 timer.

Hvis du synes det er mørkt blod så ringt veterinærhøyskolen. Da kan det være at hun feks har et fremmedlegeme i mage/tarm.

Bor du i nærheten av Oslo anbefaler jeg veterinærhøyskolen. De reddet livet på hunden min.

Ellers om du har mulighet så reis til en søndagsåpen veterinær og kjøp zoolac. Dette er en pasta med gode melkesyrebakterier som er bra for mage og tarm ved diaré.

Jeg er nok ekstra forsiktig ved diaré mtp hva jeg selv har opplevd men alle veterinærer jeg pratet med tok lett på hennes symptomer helt til hun ble kjempe syk. Magefølelsen min var at noe var galt men etter to undersøkelser hos vet så tenkte jeg at jeg var hysterisk.

Anonymous poster hash: be4c6...b6e

Skrevet

Glemte å skrive... Det er lurt å gi lett fornøyelig mat som fiskekaker og ris noen dager.

Anonymous poster hash: 31a3a...bd6

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg snakket med hun som gikk tur i går, og hunden hadde sannsynligvis vært å spist på ett eller annet (slakteavfall sansynligvis) så det er nok grunnen. Skal koke ris og gi lett fordøyelig for og så håper jeg hun kommer seg.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg snakket med hun som gikk tur i går, og hunden hadde sannsynligvis vært å spist på ett eller annet (slakteavfall sansynligvis) så det er nok grunnen. Skal koke ris og gi lett fordøyelig for og så håper jeg hun kommer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...