Gå til innhold

Har dere noen tradisjoner med barna lillejulaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen tradisjoner med barna på lillejulaften?

Da tenker jeg bortsett fra å pynte juletreet for det kommer vi til å gjøre mye tidligere.

I våres familie har vi ingen tradisjoner lillejulaften men jeg ønsker å begynne med det.

Så hvilke tradisjoner har dere den dagen?

Gutten min er bare 4 år.

Anonymous poster hash: 670e8...943
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår tradisjon er kalkun middag og pynting av tre så grevinnen og hovmesteren.da er vi som regel vi som bor i huset.resten av julen er det som regel store familie selskap.er så koselig og ha en feiring med bare oss💕💕

Skrevet

Pepperkaker/julekaker, gløgg til meg og kakao til ungene som ikke liker gløgg. Bare kose oss foran tven og vi må så klart se grevinnen og hovmesteren :)

Anonymous poster hash: 16811...6db

Skrevet

Vi pynter huset og juletreet,  ser "Reisen til julestjernen" (den gamle med Hanne Krogh) spiser julegrøt og setter restene ut til nissen. Nissen har egen skål og sleiv, og så setter vi et lys til nissen så han ser grøten og vet at han skal stoppe hos oss. Som takk for grøten setter han igjen en strømpe med gotteri og en sekk med julegaver.

Anonymous poster hash: 8aec9...677
Skrevet

nei,jeg jobber,så orker ikke noe annet enn og slappe av den dagen, kommer heller til og lage en tradisjon søndagen før jul med han, pynte juletre og så slik :)

Skrevet

Tradisjonen om å sette grøt ut til nissen ser så koselig ut! :)

Trodde det var sånt de bare gjorde i filmer så kjekt at noen faktisk gjør det med barna sine :)

Skrevet

Rydder unna siste rotet slik at Julenissen skal se at vi har det ryddig, for det liker han. Ellers slapper vi av. Og henger opp julestrømpene når det er leggetid

Anonymous poster hash: d49b8...670

Skrevet

Tradisjonen om å sette grøt ut til nissen ser så koselig ut! :)

Trodde det var sånt de bare gjorde i filmer så kjekt at noen faktisk gjør det med barna sine :)

Jeg er vokst opp på bondegård og har tradisjon med å sette ut grøt til fjøsnissen på lillejulaften. Det er noe jeg har tatt med meg hjemmefra :) Her setter vi ikke til fjøsnissen, men til nissen som kommer forbi med strømpe og gaver. Han må jo få mat så langt som han har reist.

Kjøper gravlys som vi tenner og setter ved skåla. Strømpen henger jeg på innsiden av ytterdøra, noen ganger på utetrappa, og sekken med pakkene står i gangen julaften morgen.

Like morsomt og spennende hvert år :)

Anonymous poster hash: 8aec9...677

Skrevet

Trudde det var julaftan ein skulle setje ut graut til nissen?  Vi har altid ete risgraut med mandel i midt på dagen på julaftan, både i mannen sin familie og min. På vetlejulafta har vi ikkje så mykje tradisjonar.  Det er som regel ein arbeidsdag, så vi har nok med å få huset i orden, pynt på treet og juledukane på borda.  Etterpå vert det gjerne gløgg og ein smak på julekakene til Grevinnen og hovmesteren, etter ungane er i seng.

Skrevet

Vi jobber turnus begge to så vi har valgt å ikke lage or mange tradisjoner denne dagen, veldig kjedelig det året turnusene våre kræsjer skikkelig.

Vi har grøt til kveldsmat, for den skal vi lag riskrem av,

Vi pynter juletreet sammen og hører på julemusikk, setter frem julekaker, masse levende lys og dtte gjøres med pysjen på. Når treet er ferdig, henterr ungene pakkene i kjelleren og danderer de. Det gøyeste de vet er å titte på pakkene hvordan de er pakket inn, se hvem de er til og det viktigste de gjetter alle hva som er i. Selv om gavene har liggi lenge i kjelleren godt synlig, klemmer de ikke før lillejulaften. Det er en tradisjon de fire ungene har laget seg sammen. Igrunn veldig koselig å sitt i godstolen med ett glass vin og se de gjetter, klemmer og danderer pakker under treet. Også må jeg se grevinnen og hovmesteren til ungenes store fortvilelse. Den er vist sååååå teit, men de sitter som klistra hver gang. Og jeg kan endelig si"NÅ er det jul". Får ikke den skikkelige julefølelsen før jeg ser den på tv lille julaften, uansett hvor kjedelig den er og hvor mange ganger jeg har sett den.

Anonymous poster hash: 9ea24...98b

Skrevet

Både mannen og jeg jobber på lillejulaften, så kvelden før kvelden går fort. De to siste årene har vi hatt en tradisjon å spise julegrøt til kvelds med ungene før juletrær pyntes :) Rest av grøten blir "forvandle" til riskrem med hjemmelaget bringebærsaus til dessert på 1.juledag.

Anonymous poster hash: 4be94...63d

Skrevet

Lage, pynte og montere pepperkakehuset!

Anonymous poster hash: a4fdb...767

Skrevet

Trudde det var julaftan ein skulle setje ut graut til nissen?  Vi har altid ete risgraut med mandel i midt på dagen på julaftan, både i mannen sin familie og min. På vetlejulafta har vi ikkje så mykje tradisjonar.  Det er som regel ein arbeidsdag, så vi har nok med å få huset i orden, pynt på treet og juledukane på borda.  Etterpå vert det gjerne gløgg og ein smak på julekakene til Grevinnen og hovmesteren, etter ungane er i seng.

I alle filmene jeg har sett så er det lillejulaften de setter ut grøt til nissen.

Skrevet

Lille julaften er vi ute sammen med alle naboene. Tenner bål, griller pølser, barna leker, lommelykter, gløgg, stjerneskudd og hygge. Veldig koselig kveld.

Når vi kommer inn er barna slitne og lykkelige etter lek og morro. Vi setter frem kjeks og melk til nissen, henger opp strømpene våre og de sovner som stein.

Når de våkner på julaften er det spist av kjeksen, melken er drukket opp, strømpene er fyllt og alle gavene ligger under treet, magisk :)

Anonymous poster hash: 7f1f3...710

Skrevet

Har ingen faste tradisjoner enda, jobber som regel begge to. Men pynting av huset og sette opp treet:-)

Skrevet

nei,jeg jobber,så orker ikke noe annet enn og slappe av den dagen, kommer heller til og lage en tradisjon søndagen før jul med han, pynte juletre og så slik :)

Du klarte faktisk å dele ordet også.. 😳

Jeg blir sprø av de og/å-feilene dine! Kan du ikke bare tenke at du skal skrive å hver gang du tenker at du skal skrive og, så blir det sikkert riktig!

Anonymous poster hash: ce6b6...161

Skrevet

Prøver å få fri og hvis jeg har det, bruker vi dagen til å rydde og vaske det siste før vi pynter huset og treet. På kvelden spiser vi god middag og evt litt gløgg og pepperkaker. (Og så stresser jeg og mannen evt ferdig med resten etter barna har lagt seg)

Anonymous poster hash: 7ff1d...d7b

Skrevet

Lille julaften har vi spekemat med div tilbehør,som inntas foran tv. "Julebadet" på ungene før alle ser Grevinnen og hovmesteren. Setter ut en skål med grøt til nissen som kommer på natten.

Anonymous poster hash: bb4e0...822

Skrevet

Tradisjonen vår er å få unna de siste forberedelsene. Alle hjelper til med rydding og vasking. Ungene ordner med mat til småfuglene og går rundt til vennene med gaver. Juletrærne settes på fot og den lilla advwntspynten byttes ut med julepynt på ettermiddagen. Om kvelden samles torgamilien for grøt og pinne. Vi ser grevinnen og hjemstedet sammen og bytter gaver før vi går hjem og pynter juletrærne.

Anonymous poster hash: 95da7...2ba

Skrevet

Du klarte faktisk å dele ordet også..

Jeg blir sprø av de og/å-feilene dine! Kan du ikke bare tenke at du skal skrive å hver gang du tenker at du skal skrive og, så blir det sikkert riktig!

Anonymous poster hash: ce6b6...161

Hun gjør det jo med vilje for å provosere. Ingen er så talentløs at de skriver og istedet for å HVER eneste gang, enda man blir rettet på det hele tiden. Hun liker å provosere og lage diskusjon på forumet. På linje med andre brukere, som provoserer på hver sin spesielle måte.

Anonymous poster hash: af20b...22d

Skrevet

Vi rydder, spiser grøt, koser oss med tv,handler om det er noe vi trenger så henger vi opp strømper setter opp juletreet, treet pyntes etter at barna er sovnet for det er nissen som gjør det når han kommer med gavene og godis til strømpen.

Når barna da våkner julaften morgen så er alt superkoselig☺

Skrevet

Pynter treet, koser oss med spekemat og flatbrød, har hatt litt grøt tidligere på dagen (for å ha rester til riskrem på julaften), så vi setter ut en skål til nissen, da kommer han med julestrømpe om morgenen etterpå.

Vi henger opp fuglenek til småfuglene, hører på julemusikk, ser "polarekspressen", og selvsagt hovemesteren på kvelden 😊 skikkelig familiedag for bare oss i huset 😊

Anonymous poster hash: 9cf0c...3f2

Skrevet

I år blir det litt amputert i og med at mannen min har senvakt. Fast er det at vi tar en tur på gravstedet med krans og lys. Julebesøk til en gammel tante og onkel.

Så er tradisjonen at vi pynter til jul, mannen min tar juletreet mens jeg legger på juleduker og resten av pynten. Det pleier å bli en diskusjon mellom faren og en av døtrene, han vil pynte treet i fred og ro mens hun er helt gira og vil være med.

Hvis roen endelig senker seg spiser vi syltelabber og drikker juleøl.

Anonymous poster hash: f9ba9...fa3

Skrevet

Vi går på teater, samme stykket hvert år (nyyyydelig oppsetning av Snekker Andersen), og så spiser vi julegrøt med mandel sammen med venner. Barna får ny pysjamas på kvelden og vi pynter huset når de er i seng.

Anonymous poster hash: a5286...d93
Skrevet

Vi vasker, tar frem julepynten og gjør alt klart. Far og barn pynter treet, mens jeg pynter resten av huset. Julemusikk på full guffe, synger og danser mens vi holder på. Vi spiser grøt, restene blir riskrem på julaften.

Senere går vi til gravlunden.

Ellers varierer det litt. Er det fint vær og masse snø baser vi i hagen, er det dårlig vær koser vi oss med klassiske julefilmer. Hovmesteren får vi selvsagt alltid med oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...