Gå til innhold

Når du handler julegaver på salg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du skal F.eks. kjøpe julegave til din søster for 500kr, og du kjøper en genser som var på halv pris. Tenker du da at du sparte 250kr og er ferdig med gaven, eller tenker du at du kan kjøpe mer, og at totalsummen blir 500kr uansett hva det har koster før?

Anonymous poster hash: cf2de...16e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde jeg visste svaret på dette, men når jeg begynte å skrive fant jeg ut at jeg var litt usikker.
Til min datter og hennes kusine (4 og 2 år) har jeg handlet leker på tilbud, lekene var bestemt på forhånd og flaks at jeg fant de på tilbud. De får ikke noe ekstra, selv om gaven deres var billigere enn forventet. 
Til sambo hadde jeg kjøpt til prisen jeg hadde bestemt på forhånd, og tenkt at hvis jeg fant ting på tilbud, ville jeg kunne kjøpe mer til han. 
Til resten av nærmeste familie hadde jeg nok kjøpt noe mer, men ikke nødvendigvis til totalsummen jeg hadde satt på forhånd. Jeg hadde sikkert gjort det samme med venner, men i enda mindre grad enn med familie. Føler det og kommer an på gaven man allerede har kjøpt. 

Anonymous poster hash: f1b4a...079
Skrevet

Det kommer an på. Er det et planlagt kjøp, altså en bestemt ting, og man tilfeldigvis får denne billigere så nei, hadde nok ikke kjøpt mer bare for, da. Men kjøper man noe fordi den var fin, så er det salgssummen som teller på den satte gavesummen.

Anonymous poster hash: 879e4...259
Skrevet

Kommer litt an på, men har ikke sansen for at man skal "bytte beløp" når det kommer til gaver. En slik gave ville jeg nok gitt som den var uten å kjøpe til noe ekstra. Verdien av gaven er jo 500.

Anonymous poster hash: c68ed...13f
Skrevet

Jeg kjøper for 500 hvis det er det som er planlagt/avtalt. Hvis jeg får dobbelt så mye for pengene er det bare en bonus.

Men noen ganger er ikke beløpet satt på forhånd, f.eks til mannen. Der varierer det mellom kanskje 500-3000 kr. Så finner jeg noe som har kostet 2000 til halv pris så kan jeg si meg fornøyd med det.

Skrevet

Jeg har ikke en veldig fast sum jeg handler for igrunn, men gjør jeg kupp på salg så kjøper jeg ikke annet bare for å fylle opp pengekvota.

Slik som til tantebarna mine: ett år finner jeg ting på salg og de får for lite i pengesum, ett annet år kan de få for mer enn hva jeg vanligvis bruker.

Anonymous poster hash: f49e9...539

Skrevet

Til mine søstre har jeg kjøpt mye på salg. Kjøper da mere. Vi kjøper flere sammen så har avtalt en ca sum. Samme med til mine foreldre.

Til barns kjøper jeg alene og kjøper for mer så har ikke en bestemt sum jeg bruker å kjøpe for. Hadde da kjøpt en billigere gave istede for å kjøpe no ekstra (summen blir likevel høyere til de små).

Anonymous poster hash: f66fe...e8c

Skrevet

Jeg handler for summen som er satt til for eks venninner, får jeg mer varer pga tilbud så blir gaven større :) Jeg vet at ene venninna mi ikke gjør det, hun går utfra originalprisen og sparer dermed penger.

Anonymous poster hash: 8ec01...79b

Skrevet

Jeg gjorde det før, altså kjøpte mer. Gjør ikke det nå lenger. Har blitt veldig bevisst på å spare inn der jeg kan på julegavene. Det blir dyrt nok uansett!

Anonymous poster hash: f8384...599

Skrevet

Jeg kjøper dyrere gaver om de er på salg. 

Da kan jeg f eks få Kari Traa-Ull til mine tantebarn til den summen jeg vanligvis bruker. Er de ikke på salg, er disse alt for dyre. 

Skrevet

Vi handler ikke for faste beløp, men forsøker å finne noe vi tror mottakeren blir glad for innenfor en omtrentlig maksgrense. Hvis søsteren min ønsker seg en genser kjøper jeg den genseren jeg tror hun vil like best innenfor budsjett. Nedsatte varer gir meg mer å velge mellom.

Anonymous poster hash: b80fe...36a

Skrevet

Der vi har avtalt en sum, f.eks gir jeg og søsteren min gaver til hverandres barn for ca 300 kr, gir jeg for 300 kr. Får jeg noe på tilbud blir det større gave.

Der vi ikke har noen avtalt sum, f.eks gaven jeg kjøper til mammas bonusbarnebarn er jeg egentlig bare opptatt av å gi en greit gave som en hyggelig hilsen, da sparer jeg penger på å kjøpe noe på salg. F.eks var det 50% på alle spill hos Notabene i helgen, da fikk jeg et fint spill til en hyggelig pris og legger ikke ved noe mer.

Anonymous poster hash: 7724c...8ff
Skrevet

Synes det høres underlig ut å avtale sum. Hva er et hjemmelaget syltetøy verdt eller en strikket genser?

Anonymous poster hash: eb241...56b

Skrevet

Er jo litt kjipt for oss som nesten aldri finner noe på salg (leter heller ikke).

Ville blitt litt flau hvis jeg fikk kjempeye mer, selv om verdien er noenlunde lik..

Skrevet

Det varierer, men prøver å spare inn der jeg kan. Eller kjøper noe som egentlig er verdt mer for den prisen vi har tenkt. Legger kanskje til litt til de som ikke får så mange gaver, fra katten eller nissen. Sjelden til unger, de får som regel nok.

Anonymous poster hash: c7a9f...581

Skrevet

Avtaler dere pris på gaver med venner og familie?? Har jeg aldri gjort med noen, veldig spesielt....

Anonymous poster hash: 5d4d6...b48

Skrevet

Jeg gir bort gaver, ikke summer.

Anonymous poster hash: 587ce...03b
Skrevet

Jeg er opptatt av at alle skal få noe som er omtrent like fint, ikke at det skal koste det samme. Kjøper ikke for mer dersom jeg får noe på salg, slik at noen ender opp med å få dobbelt så mye som andre. 

Anonymous poster hash: 59aab...935
Skrevet

I år har vi nesten bare kjøpt gaver på salg, dyreste har en verdi på 2000 men vi fikk den for 500, dette er en ting jeg vet mottaker ønsker seg og trenger, så kjøper ikke en ting til bare fordi gaven hun fikk i fjor kostet 1000 kr. Sambo får gaver til rundt 3000, i fjor fikk han for 700kr summen kommer helt ann på økonomien, hva de ønsker seg & om det er på tilbud eller ikke.

Anonymous poster hash: 4aac0...f9b

Skrevet

Avtaler dere pris på gaver med venner og familie?? Har jeg aldri gjort med noen, veldig spesielt....

Anonymous poster hash: 5d4d6...b48

Ja, vi kjøper for ca samme sum innen familien. Vi er fire søstre som kjøper sammen til våre foreldre + at vi kjøper sammen til felles søster/svoger. Da blir det at vi legger oss på ca samme sum. Er ikke avtalt, men blir naturlig at jeg kjøper for ca det samme til alle mine søstre og ettersom de vet prisen jeg kjøper til de andre tror jeg de legger seg på ca samme til meg.

Anonymous poster hash: f66fe...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...