Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #1 Skrevet 28. november 2015 Min eldste sønn har alltid vært litt "krevende". Flere i familien har flere ganger nevnt ADHD, men jeg har på en måte bare tenkt at han er litt mer aktiv enn andre og at dette ville roe seg etterhvert. Men det skjer jo ikke.. Han er ofte veldig pratsom, og avbryter og snakker i munnen på andre. Er ofte oppfarende og kan misforstå mye og hisse seg opp uten særlig grunn. Noe som gjør det vanskelig å snakke skikkelig med han. Andre ganger kan han likevel være roligere og det går an å snakke med han, men da sitter han ikke stille. Fikler med ting og sitter ikke stille. Han tar ting i hendene og fikler med dette mens vi prater. Spør han om han syns det er vanskelig å sitte stille, og han sier ja. Gir lett opp hvis det er lekser som er krevende, og tar raske løsninger. På skolen er han grei, litt voldsom i lek og lett å distrahere, men læreren er flink og holder han på rett linje hele tiden. Har ikke nevnt dette til noen, men syns det er fælt at det skal være sånn hver dag. Spesielt søskenene hans får gjennomgå, og jeg lar han ikke være alene med minstemann på 5 år. For han finner på så mye tull hele tiden. Som alltid ender opp i gråt for minstemann. Skal han leke med hun på 10 ender det opp med "lekeSlåssing" som tar helt av. Gråt er alltid enden på visa, og gjerne innen 5 minutter. Noen med råd eller erfaringer? Anonymous poster hash: 8eccd...d65
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #2 Skrevet 28. november 2015 Han kan kanskje minne litt om min 12 åring som har ADD, men min virker litt verre og har flere "plager". Anonymous poster hash: 384cd...0d6
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #3 Skrevet 28. november 2015 Han høres ut som min mor, og det eneste som feiler henne... Hun er bergenser😂😂😂😂 Anonymous poster hash: 9fd7f...bcc
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #4 Skrevet 28. november 2015 Han høres ut som min mor, og det eneste som feiler henne... Hun er bergenser Anonymous poster hash: 9fd7f...bcc Haha Anonymous poster hash: 66378...c00
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #5 Skrevet 28. november 2015 Min sønn kommer utrolig godt overens med småsøskenene sine, men resten av beskrivelsen din er helt likt min sønn, han er under utredning nå (er 7 år) og han vil ila desember få diagnosen ADHD. Hovedproblematikken hans er innenfor ADD (konsentrasjon) men han scorer litt på impulsivitet fordi han avbryter når andre snakker og glemmer å rekke opp hånden. Pga den impulsivitetbiten havner han over i ADHD. Han er veldig fungerende, aldri i konflikter og alltid blid. http://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/felles/skåringsverktøy/kiddie-sads-pl-2009 velg den første linken som heter Kiddie sads pl 2009 screeninghefte og gå til side 42. der kan du "score" han selv og se hva det kan bety. Dette er en av verktøyene som BUP vil bruke under en eventuell kartleggingen. Lykke til! Anonymous poster hash: fe9ed...499
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #6 Skrevet 28. november 2015 Min sønn kommer utrolig godt overens med småsøskenene sine, men resten av beskrivelsen din er helt likt min sønn, han er under utredning nå (er 7 år) og han vil ila desember få diagnosen ADHD. Hovedproblematikken hans er innenfor ADD (konsentrasjon) men han scorer litt på impulsivitet fordi han avbryter når andre snakker og glemmer å rekke opp hånden. Pga den impulsivitetbiten havner han over i ADHD. Han er veldig fungerende, aldri i konflikter og alltid blid. http://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/felles/skåringsverktøy/kiddie-sads-pl-2009 velg den første linken som heter Kiddie sads pl 2009 screeninghefte og gå til side 42. der kan du "score" han selv og se hva det kan bety. Dette er en av verktøyene som BUP vil bruke under en eventuell kartleggingen. Lykke til! Anonymous poster hash: fe9ed...499 Min gutt har ADD og han avbryter også andre i samtale. Han er ikke så ille nå lenger men er blitt 12 år, så ting forandrer seg jo. Anonymous poster hash: 384cd...0d6
Anonym bruker Skrevet 29. november 2015 #7 Skrevet 29. november 2015 Min eldste sønn har alltid vært litt "krevende". Flere i familien har flere ganger nevnt ADHD, men jeg har på en måte bare tenkt at han er litt mer aktiv enn andre og at dette ville roe seg etterhvert. Men det skjer jo ikke.. Han er ofte veldig pratsom, og avbryter og snakker i munnen på andre. Er ofte oppfarende og kan misforstå mye og hisse seg opp uten særlig grunn. Noe som gjør det vanskelig å snakke skikkelig med han. Andre ganger kan han likevel være roligere og det går an å snakke med han, men da sitter han ikke stille. Fikler med ting og sitter ikke stille. Han tar ting i hendene og fikler med dette mens vi prater. Spør han om han syns det er vanskelig å sitte stille, og han sier ja. Gir lett opp hvis det er lekser som er krevende, og tar raske løsninger. På skolen er han grei, litt voldsom i lek og lett å distrahere, men læreren er flink og holder han på rett linje hele tiden. Har ikke nevnt dette til noen, men syns det er fælt at det skal være sånn hver dag. Spesielt søskenene hans får gjennomgå, og jeg lar han ikke være alene med minstemann på 5 år. For han finner på så mye tull hele tiden. Som alltid ender opp i gråt for minstemann. Skal han leke med hun på 10 ender det opp med "lekeSlåssing" som tar helt av. Gråt er alltid enden på visa, og gjerne innen 5 minutter. Noen med råd eller erfaringer? Anonymous poster hash: 8eccd...d65 Det kan absolutt tenkes ut fra det du beskriver, men han høres ikke hardt rammet ut. Jeg tenker likevel at dersom han ikke selv plages særlig eller har større problemer med å fungere sosialt eller faglig, så hadde jeg ikke gått videre med det. Snakk med ham, og gjør en avveining av om han trenger hjelp, opp mot en avveining av om en slik diagnose vil endre hans syn på seg selv og kunne stigmatisere slik at han senere vil få problemer med å kunne få enkelte yrker osv. Anonymous poster hash: 2fd00...758
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå