Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #1 Skrevet 28. november 2015 Jeg har en jente som går i 4 klasse. Hun er sterk faglig i de fleste fagene. Har noen ting hun må jobbe med f.eks håndskrift som til tider nesten er uleselig. Spesielt i matematikk er hun veldig sterk og gjør leksa uten noe problem. Men jeg er redd hun ikke lærer seg gode mattestrategier da hun aldri må jobbe noe særlig for å få til oppgavene. Har bedt om mer utfordrende lekser, men har ikke fått enda. Jeg har en gutt i 6.klasse også som har lese og skrivevansker. Der har skolen vært kjempe flinke til å tilrettelegge. Han har fått tilrettelagt bok, enklere engelsklekser osv. Vi er veldig fornøyd med oppfølgingen. Men ser det er et stort sprik med den tilrettelagte undervisningen. Når man har vansker får man mye hjelp og støtte (noe som er kjempe bra og helt på sin plass), men om man er sterk faglig så blir det ikke tilrettelagt like mye. Hvordan opplever dere som har faglig sterke barn at skolen tilrettelegger? Hvordan opplever dere som har barn som synes skole er vanskelig av div grunner, at skolen tilrettelegger? Anonymous poster hash: f1b63...9e1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #2 Skrevet 28. november 2015 Jeg er lærer på ungdomsskolen. Jeg mener at dette er et felt vi i den norske skolen er dårlige på. Jeg har en elev i min klasse som er evnerik og vi tilrettelegger slik: H-n har hoppet over en klasse. Vi tenker ikke menge lekser, men vanskeligere lekser (drøfte, begrunne, argumentere osv). Hospitere på VGS skole i et bestemt fag. Mange av disse elevene får kun flere lekser og repetisjonsoppgaver. Det er ikke bra, fordi det virker demotiverende og dermed blir det kjedelig. Og eleven lærer seg ikke læringsstrategier. Sjekk ut lykkeligebarn.no Anonymous poster hash: 181f6...28d
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #3 Skrevet 28. november 2015 http://www.lykkeligebarn.no/portal/public/showContentCategory.do?id=948495844 Anonymous poster hash: 181f6...28d
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #4 Skrevet 28. november 2015 Det er dessverre slik i skole-Norge ar i gen skal være flinke, det er bare de med problemer, de som har adferdsvansker osv som tas hensyn til. Men de flinke blir ofte satt på grupper med " problemelevene" for å liksom dra opp snittet Anonymous poster hash: 994fa...4ce
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #5 Skrevet 28. november 2015 Takk for svar. Beskrivelsen i lenken var som å lese om jenta mi. Ja ser at det blir en skjevfordeling. Nå er jeg i en situasjon der jeg ser begge sidene. Jeg er uendelig glad for hjelpen gutten min har fått, noe som snudde en meget negativ skolehverdag for ham. Nå gjør han faktisk lekser uten at jeg må mase og han har blitt mye sterkere faglig nå enn tidligere. Men ser at jenta mi ikke får så mye tilrettelegging. De bruker å ha en test i slutten av uken for å se om de har lært det de skal denne uken. Tror at på det siste 1 og 1/2 året har hun hatt 3 feil totalt. Hun elsker å lære nye ting. Er veldig glad i vitenskapsprogrammer på tv, og suger til seg informasjon. Så har hun en utrolig husk. Håper at hun ikke legger seg til dårlige vaner. Hun surfer gjennom leksene og trenger sjelden hjelp. Hi Anonymous poster hash: f1b63...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå