Gå til innhold

Ta med barn med vannkopper i butikken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei,nei,nei og atter NEI! har et barn med leukemi og det kan være livssfarleg for ho å få vannkoppar..og ikkje kom med det at jenta mi ikkje bør gå på butikken for det gjere ho ikkje heller..men det er barn i hennes søsken omkrets som kan bli smitta...barn med kreft kan dø vist dei får vannkoppar og det gjelder og andre med imundempenede sjukdommer......så synst du burde klart å finne ein annen løsning enn å ta det sjuke barnet med....når eg går på butikken så følger eg med på alle barna eg er rundt at dei ikkje har nokon prikkar el lignende...god bedring i huset :)

Anonymous poster hash: 3810f...27a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gosh for noen hysteriske høns. Smitte blir man utsatt for så fort man går ut. Barn med kreft og nedsatt immunforsvar er ikke på butikken,ikke om mor og far følger retningslinjene.

Har 3 barn som alle har hatt vannkopper,har aldri blitt nektet å sitte på venteværelset med noen av de når de har hatt vannkopper,det har da vært kjent for legekontoret at de har vannkopper.

Anonymous poster hash: 9aaae...0fd

nei du har rett i ein ting,jenta  mi som har leukemi går ikkje på butikken men ho har søsken som må gå på skulen..og venner av mine barn går på butikken og kan bli smitta..ja eg  veit mann kan bli smitta overalt men å vite at barnet ditt har vannkoppar for så å ta det med på butikken..det er rett og slett uakseptabelt!!!!!!! ein med lavt imunforsvar kan dø av vannkoppar..så tenk deg om

Skrevet

Nei, ikke greit. Det er svært alvorlig for de som er transplanterte å bli utsatt for vannkoppsmitte, kan være dødelig..

Anonymous poster hash: 0d9bb...c55

Skrevet

Gosh for noen hysteriske høns. Smitte blir man utsatt for så fort man går ut. Barn med kreft og nedsatt immunforsvar er ikke på butikken,ikke om mor og far følger retningslinjene.

Har 3 barn som alle har hatt vannkopper,har aldri blitt nektet å sitte på venteværelset med noen av de når de har hatt vannkopper,det har da vært kjent for legekontoret at de har vannkopper.

nei du har rett i ein ting,jenta mi som har leukemi går ikkje på butikken men ho har søsken som må gå på skulen..og venner av mine barn går på butikken og kan bli smitta..ja eg veit mann kan bli smitta overalt men å vite at barnet ditt har vannkoppar for så å ta det med på butikken..det er rett og slett uakseptabelt!!!!!!! ein med lavt imunforsvar kan dø av vannkoppar..så tenk deg om

Jeg forstår virkelig bekymringen din og beklager så mye at du har sykt barn. 😢

Men hva skal man gjøre da hvis man ikke har noen som kan hjelpe og man må i butikken for å handle mat? Ikke alltid man har noe valg desverre.

Skrevet

nei du har rett i ein ting,jenta mi som har leukemi går ikkje på butikken men ho har søsken som må gå på skulen..og venner av mine barn går på butikken og kan bli smitta..ja eg veit mann kan bli smitta overalt men å vite at barnet ditt har vannkoppar for så å ta det med på butikken..det er rett og slett uakseptabelt!!!!!!! ein med lavt imunforsvar kan dø av vannkoppar..så tenk deg om

Jeg forstår virkelig bekymringen din og beklager så mye at du har sykt barn.

Men hva skal man gjøre da hvis man ikke har noen som kan hjelpe og man må i butikken for å handle mat? Ikke alltid man har noe valg desverre.

nei av og til har mann ikkje noko valg men som regel har mann ett valg.kansje butikken kjører heim varer.høyr med ein nabo.det finnes altid nokon som vil hjelpe :) men forstår at det ikkje altid lar seg gjøre...det som er mest skremmende er dei som gir blanke f....... i at dei smitter andre...vannkopper er ikkje bare bare og i mangen tilfeller kan det være dødeligt...så alle muligheter bør undersøkes før ett sjukt barn tas med i butikken :)

Skrevet

Man får ikke helvetesild av å være i nærheten av mennesker med vannkopper. Vannkoppviruset har man i kroppen etter gjennomgått sykdom, men det ligger i dvale. Det kan blir reaktivert når man får dempet immunforsvaret. Dette har jeg fått nøye forklart av leger på OUS, for jeg har selv et veldig lavt immunforsvar, så du andre som også har det trenger ikke være redd for akkurat vannkopper (så lenge du har hatt det som barn).

Men til HI, unngå det hvis du kan :)

Anonymous poster hash: 73f0d...d79

Da har du fått forklart feil. Helvetesild er samme greia og kan komme dersom du har hatt vannkopper. Jeg har fått dette flere ganger og fått forklart det er pga vannkoppesmitte og omtrent ingen imunforsvar.

Anonymous poster hash: 67445...cf2

Man får ikke helvetesild av å være i nærheten av mennesker med vannkopper. Vannkoppviruset har man i kroppen etter gjennomgått sykdom, men det ligger i dvale. Det kan blir reaktivert når man får dempet immunforsvaret. Dette har jeg fått nøye forklart av leger på OUS, for jeg har selv et veldig lavt immunforsvar, så du andre som også har det trenger ikke være redd for akkurat vannkopper (så lenge du har hatt det som barn).

Men til HI, unngå det hvis du kan :)

Anonymous poster hash: 73f0d...d79

Da har du fått forklart feil. Helvetesild er samme greia og kan komme dersom du har hatt vannkopper. Jeg har fått dette flere ganger og fått forklart det er pga vannkoppesmitte og omtrent ingen imunforsvar.

Så rart

Jeg har også lært, og det står også på nett når du googler at man ikke kan få helvetesild av å være i kontakt med folk som har vannkopper.

Vannkoppviruset ligger jo i dvale i noen nerver bak i ryggen etter at man har hatt vannkopper, og noen ganger reaktiveres disse virusene og da får man helvetesild. De kan reaktiveres av flere grunner, bl.a nedsatt immunforsvar eller i perioder med mye stress o.l. så kroppen ikke er helt 100% i form. Men de reaktiveres ikke av at andre har vannkopper rundt deg..

Anonymous poster hash: c95a7...a8a

Anonym a8a har rett. Helvetesild får man fordi man har hatt vannkopper tidligere og viruset ligger i dvale i nervene, ikke fordi man blir smittet på nytt. Derfor følger også utbruddet nervene.

Anonymous poster hash: 6df4e...5cf

Blander meg inn i denne diskusjonen, jeg...

Jeg har fått forklart av flere leger at helvetesild kommer av vannkoppeviruset som ligger i dvale i kroppen, MEN at dette lettere reaktiveres om man er i kontakt med noen som er syk av vannkopper.

Denne forklaringen stemmer også veldig godt overens med det jeg har sett i behandling av mine pasienter som har hatt helvetesild. De aller fleste av dem hadde vært i kontakt med barnebarn med vannkopper før de selv fikk helvetesild.

Anonymous poster hash: cc86d...459

Kan hende dette som stemmer. Jeg velger nå å tro på sykehuslegen min som har sagt det er livsfarlig for meg som omtrent ikke har imunforsvar å være i nærheten av vannkopper.

Jeg tenker det ikke er uten grunn at jeg blir lagt rett på isolat på sykehus med medisiner som må startes på helst innen 48 timer etter smitte.

Jeg har gått på disse medisinene i 5 år, og selv om jeg er mye syk og sengeliggende bør jeg helst kunne gå ut av huset av og til. Heldigvis er familie, kjente og barnas venner informert og alle ser ut til å sende en sms når de vet det er vannkopper og de tar hensyn.

Skrevet

Tror ikke et sekund at en smittevernoverlege har gitt go for at sønnen din med brukket arm skulle sitte blant andre syke på et venteværelse., da er det isåfall en lege som ikke burde ha den stillingen. Det står oppslag på barneavd på sykehus, på døra om at man ikke må komme inn med vannkopper . Da må de geleides inn på isolatrom som rengjøres etterpå og de vil måtte ha munnbind på når de går til rommet. Hilsen en mamma som har hatt et barn med kreft og alle legene og sykepleierne ble mildt sagt irriterte på den mora som drassa med en unge inn med vannkopper uten å gi beskjed. Sykepleierne gikk fra rom til rom hos barna med lavt/ uten immunforsvar å gav en sprøyte så de ikke skulle bli syke. Og stakkars barnet mitt så unødvendig den langsomme sprøyta i lårmuskelen var oppu alt annet vondt han måtte gjennom 😔 ubetenksomme egoistiske fjols pass dere for karma . Blir så sint av at dere ikke tenker på andre.

Anonymous poster hash: 6105a...be8

Skrevet

hvis de er tørket inn så er det ingen problem,men vesker de enda hadde jeg ikke gjort det

Skrevet

Det er vel sjelden man absolutt MÅ på butikken!? De fleste har da diverse i skuffer og skap som kan holde et par dager, selv om det kanskje ikke er det man har mest lyst på der og da. Man sulter ikke på et par dager!

Anonymous poster hash: 9ec8a...e44

Skrevet

Vannkopper smitter lenge før man får utbrudd, så den ene turen på butikken med prikker utgjør en ganske liten risiko sammenlignet med alle turene i butikker, skole, barnehage, fritidsaktiviteter og andre besøk barnet har hatt i inkubasjonstiden.

Skrevet

Vannkopper smitter lenge før man får utbrudd, så den ene turen på butikken med prikker utgjør en ganske liten risiko sammenlignet med alle turene i butikker, skole, barnehage, fritidsaktiviteter og andre besøk barnet har hatt i inkubasjonstidenså

så lenge det smitter før vannkoppene kommer så er det ingen si feil men å ta med eit barn du veit smitter er noko anna!

Skrevet

Vannkopper smitter lenge før man får utbrudd, så den ene turen på butikken med prikker utgjør en ganske liten risiko sammenlignet med alle turene i butikker, skole, barnehage, fritidsaktiviteter og andre besøk barnet har hatt i inkubasjonstidenså

så lenge det smitter før vannkoppene kommer så er det ingen si feil men å ta med eit barn du veit smitter er noko anna!

Hvorfor? Blir de noe sykere av det?

Jeg mener ikke at man skal oppsøke syke folk med intensjon om å smitte dem, men at et barn er på butikken med synlige prikker utgjør en svært liten del av smitten som befinner seg på butikken til enhver tid.

Må man så må man og man burde ikke gå rundt med dårlig samvittighet for det da smitte befinner seg rundt oss overalt på denne tiden.

Skrevet

Jeg gjorde det. Er alene og måtte. Man planlegger jo ikke akkurat syke barn og det må handles inn. Men tok med ren unge som var godt påkledd og hadde hansker på. Sørget også for at han ikke tok på noe der.

Kan ikke bli hysterisk for å ha med på butikken altså. Hva om man må til legen? Skal man la vær å dra fordi en i rommet KANSKJE kan bli smittet å havne på isolat?? Nei, må du så må du. Mat er faktisk livsviktig.

Anonymous poster hash: 46bf2...663

Legene vil helst ikke ha vannkoppbarn inn på venteværelset nei, og du kommer ikke inn på sykehuset. Har du vannkopper og må på sykehus føres du rett til isolat og får ikke være på noen fellesrom. Det er en alvorlig smitte og man må ta hensyn. 

En kamerat av meg fikk vannkopper da han var i USA, han ble nektet å fly hjem, flyselskapene slipper ingen med vannkopper inn på fly. Det er en grunn til at de ser så alvorlig på denne smitten.

Anonymous poster hash: c95a7...a8a

Flyselskapene slipper ikke med, noen med feber heller hvis de vet om det

Anonymous poster hash: e1fa1...f95

Skrevet

Tror ikke et sekund at en smittevernoverlege har gitt go for at sønnen din med brukket arm skulle sitte blant andre syke på et venteværelse., da er det isåfall en lege som ikke burde ha den stillingen. Det står oppslag på barneavd på sykehus, på døra om at man ikke må komme inn med vannkopper . Da må de geleides inn på isolatrom som rengjøres etterpå og de vil måtte ha munnbind på når de går til rommet. Hilsen en mamma som har hatt et barn med kreft og alle legene og sykepleierne ble mildt sagt irriterte på den mora som drassa med en unge inn med vannkopper uten å gi beskjed. Sykepleierne gikk fra rom til rom hos barna med lavt/ uten immunforsvar å gav en sprøyte så de ikke skulle bli syke. Og stakkars barnet mitt så unødvendig den langsomme sprøyta i lårmuskelen var oppu alt annet vondt han måtte gjennom ubetenksomme egoistiske fjols pass dere for karma . Blir så sint av at dere ikke tenker på andre.

Anonymous poster hash: 6105a...be8

Har barn med leukemi og har opplevd det samme her og...så masse unødvendigt smerte for barnet og den redselen me som foreldre har for at barnet vårt skal få vannkoppar med lavt imunforsvar....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...