Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #1 Skrevet 26. november 2015 Er 20 år og har blitt gravid. Problemet er at jeg ikke vil ha et barn til med samboeren. Han er umoden. Vi har et barn fra før. Jeg er sikker på at forholdet ikke blir å vare, men om det blir slutt kan jeg ikke levere ungene til faren heller. Han sover tungt mer enn 12 timer i døgnet. Han kan også sove i flere dager. Han har blant annet D-vitaminmagel og driter tydeligvis i det, ødelagt nese, snorker VELDIG noe som går hardt utover søvnen hans. Vi sover aldri sammen. I tillegg er han deprimert (tror jeg) han har dårlig hygiene, pusser tenna 1 gang i mnd eller sjeldnere. Han kan ikke jobbe pga skader, han har store smerter hver dag. Jeg visste ikke om alt dette da vi ble sammen. Den gang var planen at han skulle i jobb, men han har blitt verre. Så, han har mange problemer. Også henger han med narkomane/folk som doper seg i helgene. Han sier at han ikke bruker noe, men han har gjort det før. Han drikker sjelden, men drakk mye før vi ble sammen. Har merket at han lyver mye. Jeg aner ikke om jeg skal ta abort, tror ikke jeg klarer det. Når det er sagt har jeg ikke kontakt med min egen familie og har ingen muligheter til barnepass utenom familien til typen. Han hjelper lite til hjemme. Han kan lage middag og gå ut med søpla. Jeg vasker klær, bytter bleier, leverer stort sett i bhg, passer ungen, står alltid opp med ungen osv. Mens han sover til langt utpå ettermiddagen. Stoler ikke helt på familien hans heller. De er litt merkelige. Moren hans har alle de tre voksne barna boende hjemme, den eldste er snart 40. Altså, samboeren min bor ikke der da men liker å være der hver dag. Og om det blir slutt blir han å kreve 50/50 om ikke full omsorg. Det har han sagt før, men han sover jo bare og lar moren passe barnet vårt. Orker ikke noe selv. Jeg har ingen å snakke med og aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen råd? Anonymous poster hash: 9d3ec...358
Ung_frue Skrevet 26. november 2015 #2 Skrevet 26. november 2015 Uff, for en forferdelig kjip situasjon du er i. Høres ikke ut som du ønsker å ta abort, så virker egentlig som du ikke tenker det er et alternativ. Høres ut som du må komme deg vekk fra han der og stå på egne bein med barna, så får han styre på som han vil. Håper du har et nettverk med venner eller noe familie rundt deg du kan snakke med.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #3 Skrevet 26. november 2015 Ville snakket med Amathea. Anonymous poster hash: e6e03...ec0
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #4 Skrevet 26. november 2015 Synes du skal kontakte Amathea, legen din + at du bestiller deg en time for din egen del til familievernkontoret. Det å fortsette dette forholdet virker håpløst. Om du ikke tar abort så må du begynne å planlegge livet som ung alenemor. Finnes det HomeStart der du bor kan du søke om støtte der, ellers kan du søke etter reservebesteforeldre. Det viktigste er at du finner ut hvordan du skal greie deg selv - om det er med ett eller to barn. For å la barn vokse opp med en slik far innpå seg hele tiden, det er ikke bra. Regner med at første barnet er lite fremdeles? I så fall flytt så fort som mulig, for far får trolig ikke særlig mye samvær når barnet er lite. 50/50 kan han bare drømme om når han ikke en gang greier å holde en noenlunde normal døgnrytme. Om han likevel skulle kreve mer samvær, da ville jeg koblet inn barnevernet pga. bekymringsmelding på far - at han ikke er i stand til å opprettholde egen hygiene er et alvorlig tegn på at han trolig ikke vil kunne ta seg av barn på egen hånd heller. Anonymous poster hash: 3415b...ade
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #5 Skrevet 26. november 2015 Hvor mye samvær hos faren er vanlig når barnet er 2-3 år? Jeg mener å ha lest at 50/50 er vanlig fra 4 år, og det er helt uaktuelt for min del. Men jeg kan ikke nekte han noe han har krav på.Jeg vet bare at han ikke er i stand til å ha ungen mer enn et døgn kanskje av gangen. Siden han ikke bytter bleier eller skjønner at barnet må pusse tenner, ha sunn mat og slikt. Moren hans forstår heller ikke dette med tannpuss og sunn mat. Jeg får vondt i magen av at ungen(e) skal være der flere dager uten meg :/ Jeg har ikke kontakt med mine foreldre pga dårlig oppvekst og de ønsker ikke kontakt med meg. Har hatt en veldig vanskelig barndom og ønsker ikke det for mine barn! Anonymous poster hash: 9d3ec...358
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #6 Skrevet 26. november 2015 Hvor mye samvær hos faren er vanlig når barnet er 2-3 år? Jeg mener å ha lest at 50/50 er vanlig fra 4 år, og det er helt uaktuelt for min del. Men jeg kan ikke nekte han noe han har krav på.Jeg vet bare at han ikke er i stand til å ha ungen mer enn et døgn kanskje av gangen. Siden han ikke bytter bleier eller skjønner at barnet må pusse tenner, ha sunn mat og slikt. Moren hans forstår heller ikke dette med tannpuss og sunn mat. Jeg får vondt i magen av at ungen(e) skal være der flere dager uten meg :/ Jeg har ikke kontakt med mine foreldre pga dårlig oppvekst og de ønsker ikke kontakt med meg. Har hatt en veldig vanskelig barndom og ønsker ikke det for mine barn! Anonymous poster hash: 9d3ec...358 Jo yngre barna dine er, jo raskere bør du flytte fra ham, for jo mindre samvær vil han få. Ta kontakt med hjelpeapparatet slik jeg foreslo over. Ring legen og familiekontoret (for din egen del i første omgang) og Amathea i morgen - ikke utsett det! Mens du venter på time til legen din og familievernkontoret så begynner du å føre en loggbok som samboer ikke vil finne - du kan f.eks. opprette en mail han ikke kjenner til eller ikke har passord til. Skriv der dato hver dag, skriv hvor mye han sover, hvor mange dager det går mellom hver gang han vasker seg, pusser tennene, minn ham på å ta D-vitaminene og noter at han ikke tar dem, noter alle gangene han omgås narkomane venner. Noter det han gjør med barnet dere har, hvor lite/mye, noter om han lar være å pusse tennene på barnet, hva han sier om du minner ham på det osv. Kort sagt, dokumenter at han ikke har omsorgsevne for barnet, at han ikke greier å ta vare på egen helse og hygiene, og at han omgås narkomane - husk også å notere "mistenkelig" oppførsel etter at han har vært sammen med sine narkomane venner. Kom deg unna jo før jo heller - du vil aldri kunne forandre en slik mann, han må rydde opp i eget liv, og det tviler jeg faktisk på at han kommer til å gjøre :/ Og med så lite kontroll over egen hygiene og helse, med den døgnrytmen han har så tror jeg ikke han kommer til å kreve 50/50 når det kommer til stykket. Om han likevel gjør det så tar du en sak på det - han kommer ikke til å vinne frem uten at han snur om på livet sitt. Kontakt de som kan hjelpe deg, ikke vent, bare ring i morgen! Anonymous poster hash: 3415b...ade
Krumelur Skrevet 26. november 2015 #7 Skrevet 26. november 2015 Skjønner ikke hvordan du har greid å ligge med en fyr som pusser tennene en gang i mnd...
Krumelur Skrevet 26. november 2015 #8 Skrevet 26. november 2015 Du måte jo bort fra denne fyren, både for din egen og for ungen dins skyld. Beklager men jeg hadde nok valgt abort i din situasjon.. Håper du finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #9 Skrevet 26. november 2015 Haha, nå har vi ikke sex mer enn en gang i mnd heller. Sitter å tenker på abort, men da har jeg dårlig tid nå. Og vi var enige om å beholde. Anonymous poster hash: 9d3ec...358
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #10 Skrevet 26. november 2015 Kom deg unna og tenk langsiktig - ja det blir vanskelig uten familie rundt deg, men du er sterk og du vil deg selv og barna dine det beste! abort tar du såklart, om hele svangerskapet føles helt totalt feil og dødsdømt. Du må tenke på din egen helse også. Men om du føler at et barn til vil være en berikelse for deg og barnet du allerede har, så er du sterk nok og ressurssterk nok til å klare det, har jeg inntrykk av. Tenk hvor stolt du vil være av deg selv om ti år, når du ser tilbake på alt du reddet deg selv fra! Anonymous poster hash: aeb26...697
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #11 Skrevet 26. november 2015 Haha, nå har vi ikke sex mer enn en gang i mnd heller. Sitter å tenker på abort, men da har jeg dårlig tid nå. Og vi var enige om å beholde. Anonymous poster hash: 9d3ec...358 Når far er slik som han er så mener jeg at han ikke bør ha noe å si på om du skal beholde eller ikke. Det som er viktig her er om du vil/kan beholde eller ikke. Det bør være fullt og helt ditt valg, for det er uansett du som må ta hovedansvaret for barnet. Jeg har svart deg et par ganger over her, jeg håper du oppsøker hjelp, og det fort - ring i morgen! Når mannen så tydelig er i en situasjon at han ikke greier å ta vare på seg selv så ville også jeg sterkt ha vurdert abort, for ikke utsette enda et barn for en slik far. Men hva vi mener spiller ingen rolle - det må være ditt valg, det er du som skal leve med det valget i etterkant. Ring de som kan hjelpe deg i morgen! Anonymous poster hash: 3415b...ade
Gjest Antarctica Skrevet 27. november 2015 #13 Skrevet 27. november 2015 Hvor mye samvær hos faren er vanlig når barnet er 2-3 år? Jeg mener å ha lest at 50/50 er vanlig fra 4 år, og det er helt uaktuelt for min del. Men jeg kan ikke nekte han noe han har krav på.Jeg vet bare at han ikke er i stand til å ha ungen mer enn et døgn kanskje av gangen. Siden han ikke bytter bleier eller skjønner at barnet må pusse tenner, ha sunn mat og slikt. Moren hans forstår heller ikke dette med tannpuss og sunn mat. Jeg får vondt i magen av at ungen(e) skal være der flere dager uten meg :/ Jeg har ikke kontakt med mine foreldre pga dårlig oppvekst og de ønsker ikke kontakt med meg. Har hatt en veldig vanskelig barndom og ønsker ikke det for mine barn! Anonymous poster hash: 9d3ec...358 Nei, det er ikke "vanlig" fra 4 års alder, det er kategorisk frarådet for dem UNDER 4! Syns du skal finne et sted å bo (uten samboeren) nå med det samme. Om han mener han skal ha samvær med barnet/barna får han bevise at han ikke doper seg. Han høres jo ut som narkoman selv. Det er ikke d-vitaminmangel som gjør ham sånn!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #14 Skrevet 27. november 2015 Uavhengig av hva du velger å gjøre angående forholdet ville jeg begynt i det skjulte å dokumentere oppførselen hans. Skriv en slags dagbok med alt du gjør, hva han gjør (sover, reiser til moren sin i stedet for å hjelpe osv). Samle beviser så du står sterke den dagen forholdet rakner med tanke på barnefordeling. Velger du å beholde så ville jeg reist før fødselen, selv om det kommer til å bli beintøft så tror jeg du vil få det mye bedre enn nå. Selv med to barn så vil du slippe ansvaret for en voksen "unge" som bare er merarbeid og frustrasjon for deg. Han vil heller ikke få mye samvær med minsten på mange år siden det ikke er anbefalt. Ta en telefon til amathea og familievernkontoret, begge deler kan du velge å gjøre alene for å sortere tanker og finne ut hva du eventuelt kan ha krav på og hva du bør ha av bevis i forhold til samvær. Anonymous poster hash: 1353f...900
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #15 Skrevet 27. november 2015 Skal notere ned slike ting. Jo jeg er ganske sikker på at han vil kreve 50/50 og forvente at moren hans tar hovedansvar når ungen er der. Også er det kanskje vanskelig for meg å bevise at han ikke pusser tennene, har ustabil døgnrytme, og omgås narkomane. Tror han selger narkotika og. Men har ikke bevis på noe. Om han bruker noe så er det amfetamin. Jeg kan skrive ned og fortelle de på familievernkontoret det, men han blir å nekte for alt og jeg kan vel ikke bevise noe? I tillegg irriterer han meg og barnet på dagen. Snorker på sofaen høylytt og nekter å legge deg i sengen. Ber meg flytte ut osv. Han går på sterke smertestillende og har d vit mangel, begge deler gjør at han blir trøtt. Har tenkt at det er årsaken til sovingen men kanskje han bruker narkotika innimellom... Anonymous poster hash: 9d3ec...358
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #16 Skrevet 27. november 2015 Denne mannen må du bare komme deg bort fra, HI. Når barnet er så lite så får han ikke 50/50. Men jo lenger du venter, jo større samværsprosent vil han få. Så jo lenger du utsetter å komme deg unna ham, jo vanskeligere gjør du det for deg selv. Du må bestemme deg for om du vil beholde eller ta abort nå. Uansett må du gå fra denne mannen. Mistenker du at han selger narkotika varsler du politiet med det samme som du har flyttet fra ham! Ikke vent, sett i gang! Anonymous poster hash: 3415b...ade
Gjest Antarctica Skrevet 27. november 2015 #17 Skrevet 27. november 2015 Hvis det er mistanke om rus, kan du kreve urinprøver jevnlig!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #18 Skrevet 27. november 2015 Denne mannen må du bare komme deg bort fra, HI. Når barnet er så lite så får han ikke 50/50. Men jo lenger du venter, jo større samværsprosent vil han få. Så jo lenger du utsetter å komme deg unna ham, jo vanskeligere gjør du det for deg selv. Du må bestemme deg for om du vil beholde eller ta abort nå. Uansett må du gå fra denne mannen. Mistenker du at han selger narkotika varsler du politiet med det samme som du har flyttet fra ham! Ikke vent, sett i gang! Anonymous poster hash: 3415b...ade Skal komme meg bort, tenker å vente til etter jul for å ikke ødelegge julen. Han kommer til å bli veldig sint og ta det tungt om jeg tar ungen med meg å drar. Barnet går i bhg her, og om jeg skulle f.eks flytte dit jeg kommer fra er det flere timer unna. Vet ikke hvordan det blir med barnehagen da. Har forresten sendt anonymt tips inn til politiet, men det skjedde ikke noe. Det er en stund siden. Jeg vil ikke ta abort, men vil ikke ha et til barn med en slik fyr. Fryktelig vanskelig valg Anonymous poster hash: 9d3ec...358
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #19 Skrevet 27. november 2015 Denne mannen må du bare komme deg bort fra, HI. Når barnet er så lite så får han ikke 50/50. Men jo lenger du venter, jo større samværsprosent vil han få. Så jo lenger du utsetter å komme deg unna ham, jo vanskeligere gjør du det for deg selv. Du må bestemme deg for om du vil beholde eller ta abort nå. Uansett må du gå fra denne mannen. Mistenker du at han selger narkotika varsler du politiet med det samme som du har flyttet fra ham! Ikke vent, sett i gang! Anonymous poster hash: 3415b...ade Skal komme meg bort, tenker å vente til etter jul for å ikke ødelegge julen. Han kommer til å bli veldig sint og ta det tungt om jeg tar ungen med meg å drar. Barnet går i bhg her, og om jeg skulle f.eks flytte dit jeg kommer fra er det flere timer unna. Vet ikke hvordan det blir med barnehagen da. Har forresten sendt anonymt tips inn til politiet, men det skjedde ikke noe. Det er en stund siden. Jeg vil ikke ta abort, men vil ikke ha et til barn med en slik fyr. Fryktelig vanskelig valg Anonymous poster hash: 9d3ec...358 Jeg forstår dilemmaet ditt, men helt ærlig - jeg tror det er noe av det smarteste du gjør å flytte tilbake dit du kommer fra. Denne mannen er ikke en god og stabil far, og da kan det være greit å bo lenger unna ham. Fortsett å tipse politiet om du mener han selger dop. Vet du at han skal møte dop-venner, så går det også an å tipse politiet om hvor de treffes. Anonymous poster hash: 3415b...ade
Gjest Sommerfuggel Skrevet 28. november 2015 #20 Skrevet 28. november 2015 Det er ingen automatikk i 50/50, dette må begge parter være enige om. Er dere uenige må den som ønsker delt omsorg gå rettens vei, og med hans historikk burde han være glad om han i det hele tatt får samvær.. Med tilsyn! Ingen domstol dømmer delt omsorg på så små barn, og ihvertfall ikke slik han holder på. Så det må du ta med knusende ro! Ang graviditeten.. Jeg regner ikke med det er dette du vil høre, men jeg ville tatt abort. Ikke bare vil du ha ett, men to, barn med en slask som ham. Du kommer til å gjøre det veldig vanskelig for deg selv, både praktisk, emosjonelt og økonomisk (mtp forsørgerutgifter, bidrag (har han råd til det for 2 barn f.eks)) om du beholder Du er fortsatt så ung og vil garantert møte en annen fyr du kan/vil få barn med. En mann som har ting mer på stell enn han her.. Ønsker deg lykke til, hi!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #21 Skrevet 28. november 2015 Henger meg desverre også oppi det at du har blitt gravid med en som pusser tennen en gang pr mnd..... Han der hadde måttet bo i et telt og ikke i huset for så uhygenisk og ekkel høres han ut. Han må være vanvittig hot ellers med killer kropp og kølle siden du likevel har ligget med han, noe sier meg han ikke har dette og da blir jeg igjen forvirra over hvorfor du nå er gravid med dette greiene her... Anonymous poster hash: 1e533...701
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #22 Skrevet 28. november 2015 Jeg tenker at det beste du kan gjøre for at barnet sitt skal få en bedre oppvekst enn deg er å komme deg bort fra den mannen. Han er ikke god foe hverken deg eller barnet, og jeg kan love at han ikke får særlig med samvær om han ikke skjerper seg kraftig, både mtp hygiene (det vises for andre, vet du), omgangskrets og å komme seg i jobb. Jeg tror også at det å sette et nytt barn til verden i din situasjon ikke er det beste som kan skje, men om du klarer å gjennomføre en abort er det bare du som vet. Jeg tenker bare at det er akkurat i sånne situasjoner som du er i nå det er flott at vi har selvbestemt abort. Lykke til. Anonymous poster hash: 78468...d61
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #23 Skrevet 28. november 2015 Uavhengig av om du tar abort eller ikke synes jeg det høres ut som om du bør komme deg vekk fra han når han ikke tar tak i alle problemene sine. Se om du kan bli kjent med noen koselige pensjonister i området du bor som kan være reservebesteforeldre. Det finnes dessuten en stiftelse som tilbyr gratis barnepass for de som trenger det, vi fikk hjelp av dem da vår lille hadde kolikk. Enslige mødre kvalifiserer automatisk. Husker selvfølgelig ikke hva de het men vi fikk vite om dem på helsestasjonen. Anonymous poster hash: d1d01...bb5
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #24 Skrevet 30. november 2015 Henger meg desverre også oppi det at du har blitt gravid med en som pusser tennen en gang pr mnd..... Han der hadde måttet bo i et telt og ikke i huset for så uhygenisk og ekkel høres han ut. Han må være vanvittig hot ellers med killer kropp og kølle siden du likevel har ligget med han, noe sier meg han ikke har dette og da blir jeg igjen forvirra over hvorfor du nå er gravid med dette greiene her... Anonymous poster hash: 1e533...701 Ja selvfølgelig er han kjekk å se på osv, og han har ikke så dårlig hygiene ellers. Dusjer regelmessig. At han ikke gidder å pusse tennene kan være at han ikke lærte det av foreldrene. For det virker som de kun gidder det om de skal ut av huset. Søsknene hans og. Anonymous poster hash: 9d3ec...358
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #25 Skrevet 30. november 2015 Uavhengig av om du tar abort eller ikke synes jeg det høres ut som om du bør komme deg vekk fra han når han ikke tar tak i alle problemene sine. Se om du kan bli kjent med noen koselige pensjonister i området du bor som kan være reservebesteforeldre. Det finnes dessuten en stiftelse som tilbyr gratis barnepass for de som trenger det, vi fikk hjelp av dem da vår lille hadde kolikk. Enslige mødre kvalifiserer automatisk. Husker selvfølgelig ikke hva de het men vi fikk vite om dem på helsestasjonen. Anonymous poster hash: d1d01...bb5 Han har blitt operert flere ganger. Men det var ikke vellykket, så er ikke bare bare å ta tak i problemene selv. Nå har han begynt på D-vitamin og skal begynne med jerntilskudd og for det mangler han og. Da bør han få mer energi. Siden nesen hans er brukket så mange ganger må han vente på ny operasjon, men det avgjør legene. Den andre operasjonen han trenger er så risikofylt at det vil dem ikke ta. Han vil desverre ha smerter og plager resten av livet ser det ut som. Takk for det forslaget, hørtes ikke så dumt ut Han nekter meg forresten å ta abort, så jeg får se hva jeg gjør med det.. Anonymous poster hash: 9d3ec...358
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå