Gå til innhold

Venninnetrøbbel med 11 åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 11. Hun er generelt godt likt på skolen virker det som og har to nære venninner. Hun vil helst være sammen med disse i friminuttene, men har også andre hun kan være med.

Helt fra hun var liten har hun vært redd for å miste sin "plass" hos venninnene. (Hun har hatt samme bestevenninne siden hun var 2 år gammel) Når det kommer andre som vil være sammen med de to andre og henne trekker hun seg ofte unna. Hun er ganske sær på hvilke leker og aktiviteter hun vil være med på. Selv om det er hun selv som trekker seg unna føler hun dette som veldig vondt. Det skal nesten ingenting til før hun føler seg utstøtt. På dette området er hun nok veldig usikker. På andre områder har hun derimot god selvfølelse.

Hvordan hjelper vi henmne med å takle at andre "trenger inn" i gruppen?

Anonymous poster hash: 8a913...89b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sikkert de tre kommer i samme klasse på ungdomsskolen, så det er viktig å lære henne å gi plass til andre og å la venninnene like andre uten at hun ser på det som konkurranse.

Var selv en sjalu venninne som ville at bestevenninnen min aller helst bare skulle være med meg. Resultatet ble at hun ikke ville være med meg mer for hun syntes jeg hindret henne i å være med andre.

Anonymous poster hash: 8c5e2...5ad

Skrevet

Vi har hatt en helt lik situasjon med vår 11-åring. Jeg tror det er litt typisk for jenter i denne alderen. Det er veldig viktig å ha en bestevenn for dem, og de er gjerne litt ensporet på hvem de vil være sammen med.<br /><br />Vi tok en prat med kontaktlæreren, og forklarte situasjonen. Der fikk min datter vite at det ikke bare var hun som hadde det slik i klassen, og det hjalp litt for henne. Læreren ble også bevisst på dette, slik at hun kunne være med å styre miljøet litt.

Anonymous poster hash: d6321...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...