Ziiona Skrevet 25. november 2015 #1 Skrevet 25. november 2015 Jeg er veldig i mot skrikekurer! Hørte en helsesøster på helsestasjonen jeg hører til på anbefale dette til en ung nybakt mor i dag. Jeg hadde så lyst å gå bort og si til henne at hun må gjøre det hun føler er riktig, ikke la seg presse til noe hun er ukomfortabel med. Jeg har to barn og har aldri latt noen skrike seg i søvn! Er alltid der om de trenger meg på kvelden, noe som er sjeldent. Siden dette engasjerer meg litt har jeg skrevet et blogginnlegg, og dere må gjerne ta en titt, kommentere og dele videre. Setter pris på alle tilbakemeldinger. http://vetstudentmamma.blogg.no/1448486729_mamma_hvorfor_hrer_du.html
februarprins2013 Skrevet 25. november 2015 #3 Skrevet 25. november 2015 det ville jeg aldri ha brukt, stakkars liten
Ziiona Skrevet 25. november 2015 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2015 Jeg skjønner ikke at de har lov å anbefale slikt nå i dag :/ Burde vite bedre i 2015!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #5 Skrevet 25. november 2015 klikket inn på bloggen din...det gjør jeg aldri igjen....for NOE VÅS! Mer tendensiøs rabulering skal man lete lenge etter! Du tillegger unger et sjelsliv/følelser de slettes ikker har. Mange barn får mønstre de selv ikke klarer å bryte, som å våkne hyppig på natt, eller ikke ville legge seg på kveld. Tro meg, det har ikke vært noe av "mamma..hvor er du...hvorfor har du forlatt meg"- grining fra mine barn, men mye mer rasende hyling over å ikke få viljen sin som er å leke i stua, noe som er vanlig for barn i trassalderen. Og barn kan faktisk ikke alltid få viljen sin eller forklares hvorfor de ikke kan få viljen sin. Om du mener det, så kommer du til å få deg en stor overraskelse når dine små vokser til.... Slik jeg forstår innlegget ditt har du tydeligvis ikke fått med deg hva "skrikekur" som jeg antar du mener ferber og sovekarins jojo og hysj metoderer. Man forlater IKKE barnet til selg selv inn i evigheten slik ditt innlegg antyder, man kommer inn til barnet med jevne mellomrom (hvert 2-3 minutt) roer barnet ned, men at barnet må legge seg til å sove. Metodene er også tilpasset barnets alder. Du må gjerne ha sterke meninger om dette, men helsesøstre, leger og psykologer anbefaler "skrikekurer" på et faglig grunnlag. At du er uenig med disse med utgangspunkt i ditt følelsesliv er av null betydning. Du står selvsagt fritt til å mene og gjøre hva du vil om det, men din mening har lite fundament i noe som helst faglighet rundt barn og søvn. Mange familier er blitt reddet av denne fremgangsmåten. Så jeg foreslår at du i stedet for å "guilte" en småbarnsmor som rett og slett ikke aner sin arme råd fordi det er åttende natten med hyling fra a-å, snurper igjen smella di! Anonymous poster hash: 69f99...f54
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #6 Skrevet 25. november 2015 Jeg kunne heller aldri brukt skrikekur på mine barn. Syns høres forferdelig ut, og ikke har det vært nødvendig heller. Men jeg syns du drar det litt langt i innlegget ditt, og tror du du har vært heldig og fått barn som ikke har problemer med å sove. Mange foreldre blir nok etterhvert så desperate at de er villige til å prøve hva som helst for noen timer med søvn. Jeg tror (håper!) imidlertid svært få bruker metodene du beskriver og bare forlater en hylende unge. Anonymous poster hash: 38b9f...0c7
Ziiona Skrevet 25. november 2015 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2015 klikket inn på bloggen din...det gjør jeg aldri igjen....for NOE VÅS! Mer tendensiøs rabulering skal man lete lenge etter! Du tillegger unger et sjelsliv/følelser de slettes ikker har. Mange barn får mønstre de selv ikke klarer å bryte, som å våkne hyppig på natt, eller ikke ville legge seg på kveld. Tro meg, det har ikke vært noe av "mamma..hvor er du...hvorfor har du forlatt meg"- grining fra mine barn, men mye mer rasende hyling over å ikke få viljen sin som er å leke i stua, noe som er vanlig for barn i trassalderen. Og barn kan faktisk ikke alltid få viljen sin eller forklares hvorfor de ikke kan få viljen sin. Om du mener det, så kommer du til å få deg en stor overraskelse når dine små vokser til.... Slik jeg forstår innlegget ditt har du tydeligvis ikke fått med deg hva "skrikekur" som jeg antar du mener ferber og sovekarins jojo og hysj metoderer. Man forlater IKKE barnet til selg selv inn i evigheten slik ditt innlegg antyder, man kommer inn til barnet med jevne mellomrom (hvert 2-3 minutt) roer barnet ned, men at barnet må legge seg til å sove. Metodene er også tilpasset barnets alder. Du må gjerne ha sterke meninger om dette, men helsesøstre, leger og psykologer anbefaler "skrikekurer" på et faglig grunnlag. At du er uenig med disse med utgangspunkt i ditt følelsesliv er av null betydning. Du står selvsagt fritt til å mene og gjøre hva du vil om det, men din mening har lite fundament i noe som helst faglighet rundt barn og søvn. Mange familier er blitt reddet av denne fremgangsmåten. Så jeg foreslår at du i stedet for å "guilte" en småbarnsmor som rett og slett ikke aner sin arme råd fordi det er åttende natten med hyling fra a-å, snurper igjen smella di! Anonymous poster hash: 69f99...f54 Og hvis du hadde lest og skjønt innlegget, hadde du sett at dette er snakk om babyer, ikke unger i trassalderen. Har en unge midt i trassalderen nå, er straks 4 år, og er fullstendig klar over at barn ikke kan få det som de vil hele tiden. Har man en unge som hyler og skriker fordi de ikke får det som de vil på den alderen har man helt andre problemer, noe det innlegget ikke tar opp i det hele tatt. Babyer bør ikke ligge å gråte febrilsk i minutter av gangen. Har lest om å gå inn til de ved jevne mellomrom, og at man forlenger intervallene litt for hver gang. For meg er det sykt! Små babyer har ikke tidsperspektiv, så er du ute i la oss si 3-4 minutter, kan det for dem være en evighet. Gråt er babyens eneste språk, og skal ikke ignoreres ved å bare gå inn og si at det er natta. Det er en grunn til at babyer gråter. Det er forsket på temaet ved Yale University og ved Harvard Medical School, samt mange flere steder, hvor de har konkludert med at barn som ikke blir hørt når de gråter har vanskeligere for å utvikle sunne intellektuelle og sosiale ferdigheter. Det er også funnet at babyer som gråter mye alene tidlig i livet har problemer med å kontrollere følelser, blir mer klengete og bruker lengre tid på å bli selvstendige. Sannsynligheten for å utvikle ADHD blir 10 ganger så stor, samt at de kan yte dårligere på skolen og utvikle asosial oppførsel. I tillegg kan så mye som 40% utvikle søvnproblemer når de blir eldre. Jeg går heller inn til babyen og sitter med han enn å øke risikoen for alle disse tingene.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #8 Skrevet 25. november 2015 klikket inn på bloggen din...det gjør jeg aldri igjen....for NOE VÅS! Mer tendensiøs rabulering skal man lete lenge etter! Du tillegger unger et sjelsliv/følelser de slettes ikker har. Mange barn får mønstre de selv ikke klarer å bryte, som å våkne hyppig på natt, eller ikke ville legge seg på kveld. Tro meg, det har ikke vært noe av "mamma..hvor er du...hvorfor har du forlatt meg"- grining fra mine barn, men mye mer rasende hyling over å ikke få viljen sin som er å leke i stua, noe som er vanlig for barn i trassalderen. Og barn kan faktisk ikke alltid få viljen sin eller forklares hvorfor de ikke kan få viljen sin. Om du mener det, så kommer du til å få deg en stor overraskelse når dine små vokser til.... Slik jeg forstår innlegget ditt har du tydeligvis ikke fått med deg hva "skrikekur" som jeg antar du mener ferber og sovekarins jojo og hysj metoderer. Man forlater IKKE barnet til selg selv inn i evigheten slik ditt innlegg antyder, man kommer inn til barnet med jevne mellomrom (hvert 2-3 minutt) roer barnet ned, men at barnet må legge seg til å sove. Metodene er også tilpasset barnets alder. Du må gjerne ha sterke meninger om dette, men helsesøstre, leger og psykologer anbefaler "skrikekurer" på et faglig grunnlag. At du er uenig med disse med utgangspunkt i ditt følelsesliv er av null betydning. Du står selvsagt fritt til å mene og gjøre hva du vil om det, men din mening har lite fundament i noe som helst faglighet rundt barn og søvn. Mange familier er blitt reddet av denne fremgangsmåten. Så jeg foreslår at du i stedet for å "guilte" en småbarnsmor som rett og slett ikke aner sin arme råd fordi det er åttende natten med hyling fra a-å, snurper igjen smella di! Anonymous poster hash: 69f99...f54 Du er ganske bastant. Her på helsestasjonen fraråder de ferber på det sterkeste. De anbefalte det da eldste ble født for 10 år siden, men ikke nå. Anonymous poster hash: 3b37f...86f
Ziiona Skrevet 25. november 2015 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2015 klikket inn på bloggen din...det gjør jeg aldri igjen....for NOE VÅS! Mer tendensiøs rabulering skal man lete lenge etter! Du tillegger unger et sjelsliv/følelser de slettes ikker har. Mange barn får mønstre de selv ikke klarer å bryte, som å våkne hyppig på natt, eller ikke ville legge seg på kveld. Tro meg, det har ikke vært noe av "mamma..hvor er du...hvorfor har du forlatt meg"- grining fra mine barn, men mye mer rasende hyling over å ikke få viljen sin som er å leke i stua, noe som er vanlig for barn i trassalderen. Og barn kan faktisk ikke alltid få viljen sin eller forklares hvorfor de ikke kan få viljen sin. Om du mener det, så kommer du til å få deg en stor overraskelse når dine små vokser til.... Slik jeg forstår innlegget ditt har du tydeligvis ikke fått med deg hva "skrikekur" som jeg antar du mener ferber og sovekarins jojo og hysj metoderer. Man forlater IKKE barnet til selg selv inn i evigheten slik ditt innlegg antyder, man kommer inn til barnet med jevne mellomrom (hvert 2-3 minutt) roer barnet ned, men at barnet må legge seg til å sove. Metodene er også tilpasset barnets alder. Du må gjerne ha sterke meninger om dette, men helsesøstre, leger og psykologer anbefaler "skrikekurer" på et faglig grunnlag. At du er uenig med disse med utgangspunkt i ditt følelsesliv er av null betydning. Du står selvsagt fritt til å mene og gjøre hva du vil om det, men din mening har lite fundament i noe som helst faglighet rundt barn og søvn. Mange familier er blitt reddet av denne fremgangsmåten. Så jeg foreslår at du i stedet for å "guilte" en småbarnsmor som rett og slett ikke aner sin arme råd fordi det er åttende natten med hyling fra a-å, snurper igjen smella di! Anonymous poster hash: 69f99...f54 Du er ganske bastant. Her på helsestasjonen fraråder de ferber på det sterkeste. De anbefalte det da eldste ble født for 10 år siden, men ikke nå. Anonymous poster hash: 3b37f...86f Helsesøsteren jeg har til begge her fraråder også, så det er nok fler og fler som går bort fra det nå.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #10 Skrevet 25. november 2015 Passer fint med denne tråden nå som jeg ligger i senga mi og hører min 7 mnd gamle baby ligger og sutregråter. Har slitt lenge nå med at hun våkner i 23-24-tida og vil bli tatt opp. Hun vil ikke ha pupp og ikke vann, men opp i voksensenga og dra meg i håret, tulle og leke. Jeg er trøtt og har en 3-åring som står opp kl. 07, og mann som skal på jobb kl 0730. Det jeg har gjort de siste kveldene er å sende mannen på gjesterommet, så legger jeg meg i voksensengen som står tett inntill sprinkelsengen. Når hun begynner å sutre bøyer jeg meg ned og stikker handen mellom sprinklene og gir henne smokken. Snakker litt med henne og stryker litt før jeg lar henne ligge å sutre videre. Hun kan se meg fra der hun ligger og er ikke forlatt. Det er ikke voldsom, hyperventilerende gråt, men heller klynking, sutring og noen små gråt innimellom. Gir henne smokk og snakker/stryker med jevne mellomrom. Ca hvert andre minutt. Har holdt på med dette i noen dager, dette er tredje kvelden, og mens jeg har skrevet dette har hun faktisk sovnet. Tok to timer første kvelden, en halvtime i går og tjue minutter nå. Er dette galt av meg? Er åpen for kritikk. Vil bare hennes beste, men jeg er så trøøøøtt av å ikke få sove om nettene... Anonymous poster hash: 2d36e...770
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #11 Skrevet 25. november 2015 Passer fint med denne tråden nå som jeg ligger i senga mi og hører min 7 mnd gamle baby ligger og sutregråter. Har slitt lenge nå med at hun våkner i 23-24-tida og vil bli tatt opp. Hun vil ikke ha pupp og ikke vann, men opp i voksensenga og dra meg i håret, tulle og leke. Jeg er trøtt og har en 3-åring som står opp kl. 07, og mann som skal på jobb kl 0730. Det jeg har gjort de siste kveldene er å sende mannen på gjesterommet, så legger jeg meg i voksensengen som står tett inntill sprinkelsengen. Når hun begynner å sutre bøyer jeg meg ned og stikker handen mellom sprinklene og gir henne smokken. Snakker litt med henne og stryker litt før jeg lar henne ligge å sutre videre. Hun kan se meg fra der hun ligger og er ikke forlatt. Det er ikke voldsom, hyperventilerende gråt, men heller klynking, sutring og noen små gråt innimellom. Gir henne smokk og snakker/stryker med jevne mellomrom. Ca hvert andre minutt. Har holdt på med dette i noen dager, dette er tredje kvelden, og mens jeg har skrevet dette har hun faktisk sovnet. Tok to timer første kvelden, en halvtime i går og tjue minutter nå. Er dette galt av meg? Er åpen for kritikk. Vil bare hennes beste, men jeg er så trøøøøtt av å ikke få sove om nettene... Anonymous poster hash: 2d36e...770 Glemte å legge til at før vi startet med dette våknet hun i 23-24-tida og fikk komme opp i vår seng og lå blid og forbøyd og ropte, lekte og herjet med meg i to-tre timer før hun falt til ro... Anonymous poster hash: 2d36e...770
Ziiona Skrevet 25. november 2015 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2015 Passer fint med denne tråden nå som jeg ligger i senga mi og hører min 7 mnd gamle baby ligger og sutregråter. Har slitt lenge nå med at hun våkner i 23-24-tida og vil bli tatt opp. Hun vil ikke ha pupp og ikke vann, men opp i voksensenga og dra meg i håret, tulle og leke. Jeg er trøtt og har en 3-åring som står opp kl. 07, og mann som skal på jobb kl 0730. Det jeg har gjort de siste kveldene er å sende mannen på gjesterommet, så legger jeg meg i voksensengen som står tett inntill sprinkelsengen. Når hun begynner å sutre bøyer jeg meg ned og stikker handen mellom sprinklene og gir henne smokken. Snakker litt med henne og stryker litt før jeg lar henne ligge å sutre videre. Hun kan se meg fra der hun ligger og er ikke forlatt. Det er ikke voldsom, hyperventilerende gråt, men heller klynking, sutring og noen små gråt innimellom. Gir henne smokk og snakker/stryker med jevne mellomrom. Ca hvert andre minutt. Har holdt på med dette i noen dager, dette er tredje kvelden, og mens jeg har skrevet dette har hun faktisk sovnet. Tok to timer første kvelden, en halvtime i går og tjue minutter nå. Er dette galt av meg? Er åpen for kritikk. Vil bare hennes beste, men jeg er så trøøøøtt av å ikke få sove om nettene... Anonymous poster hash: 2d36e...770 Jeg synes ikke det høres noe negativt ut. Du er der, du gir nærhet ved å stikke hånda inn mellom sprinklene, og barnet kan se deg Det jeg er i mot er når man forlater babyen for seg selv inne på rommet mens det gråter, selv om det bare er for noen minutter. Har selv sittet ved siden av sprinkelsengen og holdt i hånden til minsten her har sovnet. Prøver å unngå og plukke barnet opp så lenge det ikke er bæsj i bleia eller jeg hører det blir mye gråt. Håper du får deg en god natt med mye søvn i natt
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #13 Skrevet 26. november 2015 Psykologer anbefaler Ferber? Ja, da har jeg hørt det også.. Det er IKKE den gjengse oppfatningen blant psykologer. Jeg er psykolog, og var nylig på et seminar om søvnforstyrrelser. Ferber anbefales ikke, spesielt ikke fordi omtrent ingen klarer å gjennomføre det etter boka. Anonymous poster hash: 8961b...bfc
soleia Skrevet 26. november 2015 #14 Skrevet 26. november 2015 Passer fint med denne tråden nå som jeg ligger i senga mi og hører min 7 mnd gamle baby ligger og sutregråter. Har slitt lenge nå med at hun våkner i 23-24-tida og vil bli tatt opp. Hun vil ikke ha pupp og ikke vann, men opp i voksensenga og dra meg i håret, tulle og leke. Jeg er trøtt og har en 3-åring som står opp kl. 07, og mann som skal på jobb kl 0730. Det jeg har gjort de siste kveldene er å sende mannen på gjesterommet, så legger jeg meg i voksensengen som står tett inntill sprinkelsengen. Når hun begynner å sutre bøyer jeg meg ned og stikker handen mellom sprinklene og gir henne smokken. Snakker litt med henne og stryker litt før jeg lar henne ligge å sutre videre. Hun kan se meg fra der hun ligger og er ikke forlatt. Det er ikke voldsom, hyperventilerende gråt, men heller klynking, sutring og noen små gråt innimellom. Gir henne smokk og snakker/stryker med jevne mellomrom. Ca hvert andre minutt. Har holdt på med dette i noen dager, dette er tredje kvelden, og mens jeg har skrevet dette har hun faktisk sovnet. Tok to timer første kvelden, en halvtime i går og tjue minutter nå. Er dette galt av meg? Er åpen for kritikk. Vil bare hennes beste, men jeg er så trøøøøtt av å ikke få sove om nettene... Anonymous poster hash: 2d36e...770 Du gjer det på rette måten Babyen veit du er der, sjølv om den ikkje får viljen sin.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #15 Skrevet 26. november 2015 Skrikekur er jeg motstander av. Er også motstander av å selge ungene sine i egen blogg med bilder i alle situasjoner slik du gjør. Du snakker som du er Mor Teresa, men det er du ikke. Anonymous poster hash: ff100...b1e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #16 Skrevet 26. november 2015 Du må gjerne ha sterke meninger om dette, men helsesøstre, leger og psykologer anbefaler "skrikekurer" på et faglig grunnlag. At du er uenig med disse med utgangspunkt i ditt følelsesliv er av null betydning. Anonymous poster hash: 69f99...f54 NEI, psykologer anbefaler absolutt ikke skrikekurer på faglig grunnlag. Tvertimot er det mye faglig belegg for at skrikekurer er skadelig. Anonymous poster hash: fcd60...69b
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #17 Skrevet 26. november 2015 Til og med Ferber fraråder Ferbermetoden Anonymous poster hash: 89a88...840
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå