Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #1 Skrevet 25. november 2015 Trenger ingen spydige kommentarer nå. Håper dere kan respektere det. Jeg har havnet i uføre, bokstavligtalt. Har vært lenger sykemeldt, før jeg prøvde meg i arbeid i 3 mnd, men klarte det ikke, og skal nå over på aap, for en stund... først: Har noen erfaringer med å gå ned til kun 66% av inntekten sin? Jeg er aleneforsørger og har inntekt på ca 400000, og 66% av dette er jo skummelt lite å klare seg på alene vel? Har husleie/lån på 13000, har ikke bil og lever nøkternt nok som det er... Vet ikke hva jeg skulle spart inn på! Tips?? Så er det dette med behandlingstid. Alt ble sendt inn den 10 november... Hun er supergrei hun jeg har med å gjøre fra nav, følger opp og sender inn papirer i mølla, men problemet er jo den pokkers behandlingstiden. fikk arbeidsevne vurdering allerede den 13 november, så hun har jo jobbet knallhardt.. <3Hva er det som tar så lang tid...? De sier jeg får etterbetalt, om det tar tid, men hva hjelper det å få etterbetalt i jan-febr, når jeg har to små barn og julen kommer snart.. Jeg er så redd for at ting skjærer seg nå og nå begynner det å minke på spare/ferie/bufferkontoen min... Det er jo den jeg lever av nå... Gode råd takk? Anonymous poster hash: 120b2...9e8
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #2 Skrevet 25. november 2015 Hvorfor søkte du ikke på aap før sykemeldinsfristen/maxdato gikk ut? Er det mulig å la barna bo hos sin far en lengre periode der du har samvær? Hvorfor er du sykemeldt? Ser du/legen en løsning på sykdommen eller ser det ut for at dette blir langvarig? Er du i behandling eller kan du starte behandling og få resultat? Anonymous poster hash: 3920f...7b6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #3 Skrevet 25. november 2015 Hvorfor søkte du ikke på aap før sykemeldinsfristen/maxdato gikk ut? Er det mulig å la barna bo hos sin far en lengre periode der du har samvær? Hvorfor er du sykemeldt? Ser du/legen en løsning på sykdommen eller ser det ut for at dette blir langvarig? Er du i behandling eller kan du starte behandling og få resultat? Anonymous poster hash: 3920f...7b6 Jeg var så bestemt på å klare å jobbe, at jeg ikke tenkte det var nødvendig. de har ingen far til stede. Jeg er i behandling, og det er langvarig, men det er ikke uforenelig med jobb, men akkurat nå er det det. Anonymous poster hash: 120b2...9e8
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #4 Skrevet 25. november 2015 Jeg er også på aap og det er en omveltning ja, økonomien blir jo mye dårligere enn man er vant med. Aap regnes også av gjennomsnittslønnen de tre siste årene før første sykemelding, og når jeg hadde hatt en foreldrepermisjon med 80% lønn og noen måneder ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass ble grunnlaget de regnet fra lavere enn fastlønnen min... Men noen tips fra meg -gå gjennom alt av abonnementer, forsikringer o.l., si opp alt du ikke trenger, det kan være en del å spare -sett ned skattetrekket med en gang, med lavere inntekt skal du betale mindre skatt. Gå inn på skatteetaten og forandre skattekortet ditt så fort du får utregningen på hva du nå får i lønn -søk om nytt bidrag, uansett om du får bidragsforskudd eller bidrag fra far skal det opp når du nå går ned i lønn -sjekk om du kommer under grensen for å kunne søke bostøtte. Sist men ikke minst, sjekk forsikringene dine. Er du forsikret gjennom jobb eller har en uføreforsikring selv så sjekk om de gir utbetaling når du går over på aap. De beste uføreforsikringene betaler ut mellomlegget mellom aap og lønn hver måned. Anonymous poster hash: fef5d...a33
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #5 Skrevet 25. november 2015 Forvaltning har 14 dager på å sette i gang pengene når lokalkulturen har sendt saken, altså rundt 13. nov. Så jeg tror pengene er rett rundt hjørnet. Anonymous poster hash: 2e5e3...88e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #6 Skrevet 25. november 2015 Lokalkontoret! Anonymous poster hash: 2e5e3...88e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #7 Skrevet 26. november 2015 Du kan vel også søke barnetillegg på aap? Anonymous poster hash: 7b37e...913
Gjest Skrevet 26. november 2015 #8 Skrevet 26. november 2015 Du kan søke om bostøtte feks, om du ikke har dette fra fær. Erfaringmessig så kan det ta sin tid noen ganger med Nav.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #9 Skrevet 26. november 2015 Ser ikke du skriver noe om alderen på barna.. men er de i bhg, kan en vel også søke støtte til barnepass (barnehage), vet nav har dette for de som har aap, men mulig de krever at du er under tiltak, det vet jeg ikke. Men uansett, kan en søke redusert betaling av bhg (vet ikke om det gjelder sfo) til kommunen, ifølge nye regler skal ikke en husstand betale over 6 % av inntekten til barnepass.I tilegg kan du søke barnetilegg på aap, som anonym over sier.. Anonymous poster hash: efb48...888
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #10 Skrevet 26. november 2015 Barnetillegget på aap får du automatisk for du skriver jo i søknaden at du har barn, men det tillegget er forsvinnende lite, tror det er 27 kr dagen. Anonymous poster hash: fef5d...a33
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #11 Skrevet 26. november 2015 Hvis du ikke har penger i jula så må du jo gå på sosialen å få nødhjelp e.l. Frelsesarmeen deler vel ut proviantposer. Frivillige organisasjoner ala "Med hjerte for..." og "Hjelp oss å hjelpe" deler i denne tiden ut julegaver. Anonymous poster hash: b22fc...e62
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #12 Skrevet 26. november 2015 Nå står det plutselig "søknad under behandling" på nav sine "dinesider".... før sto det bare mottatt. Anonymous poster hash: 120b2...9e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå