Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #1 Skrevet 25. november 2015 Jeg har oppdaget at jeg er underbetalt i forhold til en yngre kollega med lik kompetanse og mindre ansiennitet. Vi jobber i det offentlige og det er ikke samme person som har gitt lønnstilbud. Vi er begge direkte plassert og det er ingenting som tilsier at hun er mer verdifull. Jeg ligger to trinn under, men skulle lagt over henne da jeg har sju års ansiennitet og hun har to år. Er det fy fy å bruke kollegaen som eksempel? Og kan det gå ut over henne? Anonymous poster hash: b2230...d44
monty12 Skrevet 25. november 2015 #2 Skrevet 25. november 2015 Da har vel hun vært flinkere til å forhandle lønn enn deg? :-) Du bør ikke bruke henne som eksempel, og hvertfall ikke argumentere med at du har lenger ansiennitet. Dere er jo direkte plassert, og det er dermed ingen selvfølgelighet at lenger ansiennitet gir høyere lønn. Hvis du ønsker å forhandle om lønn må du argumenter for hvorfor du fortjener høyere lønn, det vil si hva du tilfører bedriften. Hva din kollega tjener er irrelevant i den sammenhengen.
TPK Skrevet 25. november 2015 #3 Skrevet 25. november 2015 Hun kan i alle fall ikke gå ned i lønn pga du har lavere. Ingen går ned i staten! Du kanjo be omen begrunnelse og si at du føler det er urettferdig. Kanskje er det noe i bakgrunnen hennes som rettferdiggjør det. Det offentlige er jo veldig opptatt av utdanning. Har du f.eks mastergrad så får du minimum det og det lønnstrinnet uansett. Og hun kan jo ha opparbeidet seg ansiennitet fra tidligere jobber. Men det er vel uansett ikke sjefen din som kan bestemme at du evt skal opp i lønn. Da må du søke gjennom fagforening til bestemte tider på året. Sjefen kan nok forklare deg gangen i dette.
monty12 Skrevet 25. november 2015 #4 Skrevet 25. november 2015 Men det er vel uansett ikke sjefen din som kan bestemme at du evt skal opp i lønn. Da må du søke gjennom fagforening til bestemte tider på året. Sjefen kan nok forklare deg gangen i dette. Dette er ikke korrekt. Man kan forhandlel ønn på andre tidspunkter enn ved lokale oppgjør (i teorien når tid som helst), og man kan forhandle selv og ikke gjennom fagforening hvis man ønsker det/ikke er organisert. Sjekk hovedtariffavtalen.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2015 #5 Skrevet 25. november 2015 Du kan be om 2.3.4-forhandlinger når som helst. Anonymous poster hash: 0644e...eb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå