Gå til innhold

Litt spiseforstyrret.. Bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med s.f lenge, men nå er jeg innafor normalvekt, og har ingen mangler i følge blodprøve.

Har også stabil syklus, men blir ikke gravid.. Er det fordi jeg har vært undervektig, og må jeg høyere opp på bmi? Den ligger på 18,7 nå.

Noen som vet eller har erfaring?

Anonymous poster hash: 2707a...0e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte opp i vekt for å bli gravid etter mange år som anorektiker. Jeg trodde selv jeg var frisk nok på omtrent samme bmi som du har nå, altså aller lavest i normalfeltet, men spiren satt ikke før jeg la på meg noen kilo til.

Anonymous poster hash: ef152...754

Skrevet

Det kan være mange grunner til at du ikke blir gravid med en gang. Hvor lenge har dere prøvd? Inntil ett år er normalt. Hvis alle blodprøver er fine er det nok ikkke noe fysisk i veien for at barnet blir friskt. Om du psykisk er på en plass der du takler å se kroppen forandre seg er jo en annen ting. Du kommer til å legge på deg, sannsynligvis mer enn snittet siden du er tynn. Du kommer til tider til å føle deg som en hval. Kan du takle det uten å vippe tilbake til syk igjen? Hva om du kaster opp og går ned i vekt i begynnelsen, kan du bli fristet til å gå enda mer ned i vekt?

Det viktigste er at psyken din er stabil og har vært det en stund før du blir gravid, tenker jeg. Og du bør være åpen med fastlegen (antar vedkommende kjenner til dine problemer), og be om ekstra oppfølging i svangerskapet. Gjerne samtaler med jordmor, de har ner tid enn legen.

Skrevet

Spiseforstyrrelse kan virkelig ødelegge feritilitet, permanent... Kanskje du burde snakke med lege om dette?

Anonymous poster hash: 26b8e...921

Skrevet

Går fortsatt i behandling, er så godt som frisk, bare tankene som henger igjen litt, men ikke noen spiseforstyrrede handlinger.

Har prøvd i 6 mnd. Hatt stabil vekt hele perioden. Synes det er vanskelig å fortelle de som vet at jeg har slitt så mye med sf at jeg ønsker å bli gravid. Tenker det er lettere å be om oppfølging den dagen jeg faktisk er det. Vil ikke at de skal fraråde meg det, er snart 30 og ønsker ikke vente lenger. Men jeg skal prøve å gå opp litt mer. Tror jeg skal takle en graviditet bra, det er jo for barnet og kanskje derfor enda lettere å akseptere vekten jeg vet jeg vil gå opp etterhvert.

Anonymous poster hash: 2707a...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...