Gå til innhold

D-vitaminmangel hos barn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på ti år med ekstrem D-vitaminmangel. Han får nå dråper, og håper jo de vil hjelpe etterhvert, men vet det kan ta tid. Problemet er det at han føler seg dårlig, og er konstant sliten.....Noen som har gode tips til å få fortgang i "helbredelsesprosessen"? Veldig kjedelig for han å ha det slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta tran og spis mye fisk i tillegg til dråpene.

Være ute i solen, evt ta bittelitt solarium

 

Anonymous poster hash: 1ac0a...8fa

Skrevet

Hvorfor får han ikke sprøyte? Mannen min fikk det da han hadde nivå på 17.

 

Anonymous poster hash: 9d0ae...831

Skrevet

Solarium gir ikke D-vitamintilskudd



Anonymous poster hash: 57b21...726
Skrevet

Har dere mulighet til å ta en uke i sydligere strøk?

Hvor mye får han av tilskudd nå?

Skrevet

Solarium gir ikke D-vitamintilskudd Anonymous poster hash: 57b21...726

Det gjør det faktisk, men bør jo brukes med stor forsiktighet på et barn.

Skrevet

Hva er konsekvensene av d vitamin mangel hos barn? Og hva bør verdiene være på?

 

Anonymous poster hash: 9224a...c46

Skrevet

 

Solarium gir ikke D-vitamintilskudd Anonymous poster hash: 57b21...726

Det gjør det faktisk, men bør jo brukes med stor forsiktighet på et barn.

 

Ok. Hvis du sier det så... Men, det er vel en grunn til at solarium har fått 18 års aldersgrense!

 

Anonymous poster hash: 57b21...726

Skrevet

Ikke spør her inne. Snakk med legen.

Skrevet

 

 

 

Solarium gir ikke D-vitamintilskudd Anonymous poster hash: 57b21...726

Det gjør det faktisk, men bør jo brukes med stor forsiktighet på et barn.

Ok. Hvis du sier det så... Men, det er vel en grunn til at solarium har fått 18 års aldersgrense!

 

Anonymous poster hash: 57b21...726

Man må selvsagt ta veldig lite, men det hjelper på d-vitamin. Max 5 min 2 ganger i uken, man skal ikke bli brun.

 

Anonymous poster hash: 1ac0a...8fa

Skrevet

Takk for svar :)

Har fått beskjed av legen om å ta nycoplus D-vitamin 10 mg gjennom hele vinterhalvåret, men vet av erfaring at dette ikke holder så han får dråper morgen og kveld. Vi har dessverre ikke mulighet til å reise til syden nå, men kan jo prøve å få det til etter jul....Vi spiser fisk, og han er heldigvis også glad i det, så vi får ha mye av det fremover :)

Verdiene skal ligge mellom 150 og 200, hans verdi er 21.

Skrevet

Takk for svar :)

Har fått beskjed av legen om å ta nycoplus D-vitamin 10 mg gjennom hele vinterhalvåret, men vet av erfaring at dette ikke holder så han får dråper morgen og kveld. Vi har dessverre ikke mulighet til å reise til syden nå, men kan jo prøve å få det til etter jul....Vi spiser fisk, og han er heldigvis også glad i det, så vi får ha mye av det fremover :)

Verdiene skal ligge mellom 150 og 200, hans verdi er 21.

Enda en slik lege! Jeg blir så eitrende sinna når pasienter får beskjed om å ta vedlikeholdsdose på en alvorlig mangel.

Når han er så lav skulle han ha vært satt på høydose, Er han utredet for tarmsykdom?

Skrevet

Ville aldri tatt med et lite barn på et solsenter uten råd fra legen. Vitamin D blir omdannet i huden ved hjelp av UVB-stråler.

Solarier på solsentre har først og fremst UVA-stråler. Det er ikke det samme som sykehus bruker. Riktig bølgelengde er avgjørende!

 

Anonymous poster hash: 39ddd...cc7

Skrevet

 

Takk for svar :)

Har fått beskjed av legen om å ta nycoplus D-vitamin 10 mg gjennom hele vinterhalvåret, men vet av erfaring at dette ikke holder så han får dråper morgen og kveld. Vi har dessverre ikke mulighet til å reise til syden nå, men kan jo prøve å få det til etter jul....Vi spiser fisk, og han er heldigvis også glad i det, så vi får ha mye av det fremover :)

Verdiene skal ligge mellom 150 og 200, hans verdi er 21.

Enda en slik lege! Jeg blir så eitrende sinna når pasienter får beskjed om å ta vedlikeholdsdose på en alvorlig mangel.

Når han er så lav skulle han ha vært satt på høydose, Er han utredet for tarmsykdom?

Jeg vet heldigvis selv at dosen er for lav, så han får 10 morgen og kveld ;) Han er ikke utredet for tarmsykdom, burde han vært det? Både jern og andre vitaminer er i følge legen innenfor normalen. Han har også astma, og er ganske undervektig, men spiser nå ganske greit med mat.
Skrevet

 

 

 

Solarium gir ikke D-vitamintilskudd Anonymous poster hash: 57b21...726

Det gjør det faktisk, men bør jo brukes med stor forsiktighet på et barn.
Ok. Hvis du sier det så... Men, det er vel en grunn til at solarium har fått 18 års aldersgrense!

 

Anonymous poster hash: 57b21...726

Man må selvsagt ta veldig lite, men det hjelper på d-vitamin. Max 5 min 2 ganger i uken, man skal ikke bli brun.

 

Anonymous poster hash: 1ac0a...8fa

 

Er du forsker? ...som viser til veldokumenterte faka? Hvordan kan du du føle deg komfertabel i å rådgi andre uten å vite? 

 

Anonymous poster hash: 57b21...726

Skrevet

Ja han bør absolutt utredes for cøliaki da d-vitamin mangel hos noen er det første tegnet på sykdommen.

 

Etter min mening står han på for lav dose med tilskudd, men undersøk gjerne litt rundt på nettet. Du finner mye god informasjon om emnet.

Til sammenligning brukte min ungdom og min mann 5000 ie hver dag med en mangel på 40 og 70. ;-) Nå på vedlikeholkdsdose er det 2500 ie på vinterstid.

Skrevet

Ja han bør absolutt utredes for cøliaki da d-vitamin mangel hos noen er det første tegnet på sykdommen.

Etter min mening står han på for lav dose med tilskudd, men undersøk gjerne litt rundt på nettet. Du finner mye god informasjon om emnet.

Til sammenligning brukte min ungdom og min mann 5000 ie hver dag med en mangel på 40 og 70. ;-) Nå på vedlikeholkdsdose er det 2500 ie på vinterstid.

Da skal jeg bestille time hos fastlegen, som forøvrig også er barnelege, så noe peiling har hun forhåpentligvis... Prøver dobbel dose av det legen har sagt en liten periode, hvis det ikke hjelper får jeg øke litt til :)
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen! Dere som har litt erfaring rundt dette. Er det vanlig å slite med kvalme og magesmerter når en har D-vitaminmangel? I tillegg til at han er sliten og har leddsmerter, klager han stadig over magevondt og kvalme... Og ja, vi skal til legen😉

Skrevet

Hei.

Her er min skrekkhistorie, og jeg vil ikke skremme deg, mitt tilfelle var ekstremt.

Jeg har hatt vitaminbrist og alvorlig d-vitamin mangel. (Pga udiagnostiserte matallergi mot en rekke basisvarer) Jeg ble ikke tatt alvorlig av legen min.

Jeg var svimmel, kvalm, diaré, tørr hud, magesmerter, hjerteklapp, ekstremt trøtt og håravfall. Jeg måtte til slutt oppsøke en privatklinikk. Der fikk jeg kjempegod hjelp. Etter behandlingen startet fikk jeg en voldsom reaksjon i kroppen og jeg var syk i 6 måneder. Først fikk jeg utslett over hele kroppen som blødde (helt sykt) og den ene sykdommen avløste den andre. Jeg hadde influensa, bronkitt, halsbetennelse, lungebetennelse, ørebetennelse, øyekatarr og fikk til slutt magekatarr.

Jeg hadde gått syk i to år før jeg fikk behandling.

Har du råd anbefaler jeg privatklinikk.

 

 

Anonymous poster hash: 7479a...044

Skrevet

Høres mer og mer ut som cøliaki!

 

Anonymous poster hash: 90316...107

Skrevet

Takk for svar😊 Mistenker egentlig at det kan være cøliaki, men får høre med legen. Blir det ikke tatt ordentlig tak i så ordner jeg det privat, det er ikke noe å lure på. Slik som det her kan han i hvertfall ikke ha det. Totalt utslitt, likblek og blå rundt øynene, innsovingsvansker, muskelsmerter, kvalme og magesmerter....Ikke greit for en tiåring å ha det slik😔

Skrevet

Min 13 åring har d-vitamin på 50. Det var helt greit sa legen?

 

Anonymous poster hash: 1ac0a...8fa

Skrevet

Min 13 åring har d-vitamin på 50. Det var helt greit sa legen?

 

Anonymous poster hash: 1ac0a...8fa

Det er vel strengt tatt litt lavt, det bør være over 75. Min gutt har på 21, noe som er veldig lavt.

Skrevet

Er referansenivåene for barn andre enn de for voksne?

 

Anonymous poster hash: 71670...972

Skrevet

Er referansenivåene for barn andre enn de for voksne?Anonymous poster hash: 71670...972

Mener at referansenivåene er de samme. De sier fra gammelt av at de skal ligge på mellom 50-150, men dette er nå endret til 75 som det laveste anbefalte nivået.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...