Gå til innhold

Skal på MR og har sprøyteskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innkalt til MR. I innkallingbrevet står det at av og til blir det gitt kontrast. Men hvordan vet jeg om min undersøkelse av nakke og rygg trenger kontrast? Om jeg kommer til timen og de vil sprøyte kontrastveske inn i meg med sprøyte, tror jeg at jeg besvimer. Vurderer å avlyse hele timen. Noen som vet hvilke undersøkelser som krever kontrast injisert med sprøyte?

Anonymous poster hash: 63756...bbf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De setter ikke kontrast med sprøyte, de bruker veneflon.

Hos meg satte de veneflonen først så måtte jeg inn i maskinen uten kontrast, så fikk jeg kontrasten.

Til slutt måtte jeg sitte pf venteværelset med veneflonen i sånn i tilfelle jeg fikk en reaksjon på kontrastvæsken før de tok den ut og jeg kunne reise hjem

Anonymous poster hash: 0c9ee...2c5

Skrevet

Veneflon er IKKE noe bedre, heller verre. Men Hvordan kan jeg vite om jeg må ha kontrast eller ikke? Var det nakke og rygg du undersøkte også?

Gjest vinterbrud
Skrevet

Du kan ringe avdelingen og spørre om du skal ta MR med kontrast eller ikke.

Skrevet

Du kan ringe avdelingen og spørre om du skal ta MR med kontrast eller ikke.

Prøvde det, men fikk bare til svar at "det var det ikke hun som bestemte". Jeg måtte bare vente og se.

Skrevet

Da må du vurdere om du er villig til å risikere veneflon og få tatt MR (med mulighet til å finne ut evt problem i rygg/nakke) eller droppe det og ikke finne ut noe som helst.

Anonymous poster hash: 42919...b20

Skrevet

Jeg må jo gjennomføre, men jeg bare gruer meg sånn. Hadde håpet at noen her inne kunne si noe om når tid det var aktuelt med kontrast, og når tid en ikke bruker kontrast.

Skrevet

Ingen her inne som kan si det med mindre du deler mer enn det du bør, fordi det avhenger av problemstillingen. Det er heller ikke lov til å signere med yrke, og folk lyver, så du kan uansett ikke vite med sikkerhet om du skal/ikke skal ha kontrast. 

Kontrast er ofte unødvendig på muskel-skjelett, men det kan være ting i sykehistorien din som gjør at radiologen finner det nødvendig med kontrast likevel. Så ingen kan gi deg et svar du kan (bør) stole på. 

Anonymous poster hash: 5b48f...a42
Skrevet

Sett på ett Embla plaster fås kjøpt på apoteket noen timer før du skal på MR. Sett det i albueleddet ofte der de vil ha veneflon fordi det er større årer noe som er en fordel grunnet stort trykk da de setter kontrast. Emblaplaster bedøver huden å du kjenner mye mindre.

Anonymous poster hash: bb9fd...60c

Skrevet

Har aldri fått kontrastvæske ved MR av rygg og nakke.. Tar MR minst én gang i året..

Anonymous poster hash: f8865...997

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...