Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #1 Skrevet 23. november 2015 - eller barnevernsansatte som opplever telefoner om følgende: Et barn mellom 3 og 5 år som har 99 % hvite og friske tenner, og med en tann som kanskje har antydninger til at karies / plakk eller skade på emaljen kan forekomme? Hva tenker tannlegen da? - At her jobber foreldrene iherdig med å unngå tannpuss av en bestemt tann?... Er det slik det fungerer? Anonymous poster hash: 76dd9...4ca
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #2 Skrevet 23. november 2015 Nei, slik fungerer det ikke i vår barneverntjeneste. Men en årvåken tannlege som melder bekymring kan godt føre til at vold eller overgrep mot barn avdekkes. Tannleger har meldeplikt på lik linje med andre offentlige instanser. Anonymous poster hash: 782cb...a25
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 23. november 2015 #3 Skrevet 23. november 2015 Nå er det vel ikke bare hull i tennene spesielt som er grunn for bekymring, men barnets reaksjon på å ha ting i munnen, spesielle skader i munnhulen og selvsagt munnhygiene. I mange tilfeller vil man se forskjell på dårlig munnhygiene og bare dårlige tenner. Det er tannlegens plikt å melde ifra til barnevernet ved bekymring, men det er også tannlegens plikt å gi råd om munnhygiene til barn og foreldre. Om rådene blir ignorert over tid, vil det kunne gi grunnlag for bekymring.
MarianeA Skrevet 24. november 2015 #4 Skrevet 24. november 2015 Nei slik er det ikke. Jeg har selv hatt et barn som fikk mange hull i tennene som fireåring og jeg har ikke engang tenkt tanken på at jeg skulle bli meldt for dette.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2015 #5 Skrevet 24. november 2015 Sæd gir hull i tenner..... Er for å avdekke overgrep/omsorgssvikt hos barn. Min gutt hadde 2 store hull da han var på 4 års kontrollen, er på grunn av noe som heter mineraliseringsforstyrrelse. En medfødt svakhet i tennene som antakeligvis kom da han var i fosterlivet. Har da aldri vært snakk om bv, fordi tannlegen ser at de andre tennene hans er fine og godt rengjorte - samt de andre barna våres har fine tenner. Slapp av, det er totalbilde som gjør at bekymringsmelding blir sendt. Anonymous poster hash: f4847...855
sug lut Skrevet 24. november 2015 #6 Skrevet 24. november 2015 Er det noe spørsmål her som er reelt og ikke bare den vanlige barnevernsangstgulpinga?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2015 #7 Skrevet 24. november 2015 Mer interessant å se hvilke "kriterier" som fører til videre undersøkelser. Anonymous poster hash: 76dd9...4ca
Anonym bruker Skrevet 24. november 2015 #8 Skrevet 24. november 2015 Mer interessant å se hvilke "kriterier" som fører til videre undersøkelser. Anonymous poster hash: 76dd9...4ca Hvorfor angir du idiotiske kriterier da? Bedre å spørre om det du lurer på? Anonymous poster hash: b1923...5c0
Anonym bruker Skrevet 24. november 2015 #9 Skrevet 24. november 2015 I min tid meldte de dessverre ikke til barnevernet. Jeg ble grovt misbrukt fra jeg var veldig liten. Og jeg var et mareritt hos tannlegen. De fikk meg ikke i stolen, jeg måtte fysisk bli holdt fast, de fikk ikke opp munnen min, og klarte de det ved tvang, så brakk jeg meg skikkelig. Og jeg kjempet med alt jeg hadde hele tiden. Skulle virkelig ønske de meldte da, så hadde jeg sluppet mange års mareritt. Anonymous poster hash: 37178...15e
Anonym bruker Skrevet 24. november 2015 #10 Skrevet 24. november 2015 Tannleger er i særstilling når det gjelder mulighet til å oppdage at barn har det vondt, enten det gjelder overgrep eller omsorgssvikt. Vi ser barna jevnlig gjennom oppveksten, og det sterke lyset gir gode muligheter til å oppdage fysiske skader som mistenkelige blåmerker, arr etter sigarettbrenning etc. I tillegg kommer det mentale med brekninger, problemer med å gape, eller de vi nesten ikke får kontakt med som bare legger seg ned og gaper lydig mens tårene triller stille. Noen barn kommer barbent i tynne tøysko i februar. Vi melder selvfølgelig ikke hvis barnet har et "normalt" blåmerke, kun er engstelig for å sette seg i stolen etc. Det er et helhetsinntrykk. I tillegg kommer situasjoner der barnet har behandlingsbehov, mengjentatte ganger unnlater å møte til time uten å gi beskjed. En av mine forelesere på tannlegehøyskolen i Oslo har gjort en formidabel innsats for barn som har det vondt og for å få satt fokus på dette i utdanningen av tannleger. Hun har mottatt flere alvorlige trusler, blant annet drapstrusler. Dette er en svært viktig del sv virket for tannleger som jobber offentlig. Anonymous poster hash: e8fc3...ef8
Anonym bruker Skrevet 24. november 2015 #11 Skrevet 24. november 2015 Jeg jobbet for barnevernet en periode. Jeg måtte dra på 3 års kontroll med barnet. 9 hull. Jeg skrev rapport til BV så de fikk vite det. Snakket med tannlegen om det, og hun sa at det naturligvis hadde stusset hvis barnet ikke kom med en støttekontakt. Da hadde de meldt det. Hullene kom pga saft og lite tannpuss. Barnet ble etterhvert(1 år etter) plassert til ny familie men ikke pga tennene men helheten. Mor får alltid mulighet til å endre seg, ikke alle ser den muligheten. Anonymous poster hash: 249cc...bd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå