Gå til innhold

6-ukerskontroll, mor...

bjørnen*i*det*blå*huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÅ man ha en slik kontroll etter fødsel dersom man føler seg ok? Har vært hos legen etter begge mine to tidligere fødsler og syns det har vært bortkastet tid. Hva gjøres egentlig på en slik kontroll? Har følelsen av at min fastlege er litt slapp dessverre... Går det an å gå til jordmor på denne kontrollen? Jeg gikk bare til jordmor da jeg var gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk nr tre i juni. Alt var bra, så jeg droppet seksukerskontrollen. Det er jo frivillig.

Anonymous poster hash: 78207...194

Skrevet

Jeg følte det var bortkasta tid rett og slett. Spurte om jeg ønsket å få sjekket evt sting osv - det trengte jeg ikke. Spurte om jeg ønsker å begynne på prevensjon - det ønsket jeg ikke. Spurte om jeg ammet - svarte ja. Spurte om det var noe annet jeg lurte på - svarte nei.

Men da jeg var på etterkontroll for snart fem år siden mente jeg at jeg tok blodprøve, men kan ikke huske hvorfor.. Det var et annet legekontor enn jeg har nå, kanskje de har ulik praksis.

Anonymous poster hash: 0a6ca...a6d

Skrevet

Jeg var ikke på 6-ukerskontroll. I følge jordmor på sykehuset dreide det seg i hovedsak om prevensjon, og det hadde jeg kontroll på selv. Hadde ingen sting heller, og alt var i orden ellers.

Anonymous poster hash: 031f8...fcd
Skrevet

Jeg dro heller ikke på 6 ukers kontroll begge gangene. Og fødselen gikk strålendes, ingen komplikasjoner eller revning. Men dro til legen 3 måneder etter fødselen, for å ta celleprøver. Tar det fast hvert 3.år.

Anonymous poster hash: a5147...15c

Skrevet

Det viktigste for min del har vært blodprøvene, har mistet litt mye blod og måtte ta jern etter fødslene så det var greit å sjekke at nivåene var ok igjen.

Anonymous poster hash: e5ee9...81f

Skrevet

Jeg kommer til å droppe den dette svangerskapet. Sist måtte jeg ha prevensjon, det skal jeg ikke denne gangen så. Om jeg vil sjekke noe der nede i glufsa vil jeg heller til gynekolog. 

Anonymous poster hash: 5930d...868
Skrevet

På min 6-ukers kontroll sjekket han stingene, tok celleprøve (tre år siden sist), sjekket om jeg kunne knipe siden han var i gang, tok blodprøver (mistet mye blod under fødsel), målte blodtrykk og vi snakket om prevansjon.

Skrevet

Jeg gikk til jordmor for 6-ukerskontroll. Jeg fikk tilbud om å sjekke sting, og vi snakket om prevensjon og hvordan kroppen føltes.

Jeg har hørt at 6-ukerskontrollen også er litt for å fange opp eventuell fødselsdepresjon, men aner ikke om det er noe i det.

Anonymous poster hash: 96fc5...198

Skrevet

Takk for svar! Vil veldi gjerne gå til jordmor, men er usikker på hvor vanlig det er. Vi har ganske dårlig med jordmordekning her jeg bor så kanskje ikke de prioriterer etterkontroll.

Legen min sjekker ingenting der nede, selv om jeg den ene gangen lurte på noe. Han mente det ikke var nødvendig å sjekke enda da det kunne gå nærmere et år før alt var normalt... Følte ikke for å krangle meg til en underlivsundersøkelse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...