Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #1 Skrevet 23. november 2015 Nr 3 her har favorittside. Hodet er vendt mot venstre når han ligger. Han har allerede begynt å bli skeiv i hodet. Er 2 mnd nå. Helsesøster sa bare at vi skal stimulere han fra høyre side. Dette har fungert dårlig. Han har da hode nesten i midtstilling. (Kanskje litt mer vendt mot høyre) Vender seg ganske raskt tilbake mot venstre igjen. Prøvde å ringe manuellterapaut som jobber med blant annet spedbarn i nærheten her hele forige uke, men hun svarte aldri i tlf. Tenkte å sjekke om han har noen låsninger. Er det noen som har noen gode råd evt erfaring med dette/manuellterapi på små barn? Han virker ikke plaga med smerter i nakke eller lignende. Rolig og blid baby ellers. Anonymous poster hash: 63a0f...4b6
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #2 Skrevet 23. november 2015 Kiropraktor eller fysioterapeut Anonymous poster hash: b44ec...c10
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #3 Skrevet 23. november 2015 Min gutt på nå 8 mnd hadde favorittside, vi var hos manuellterapeut for å sjekke det ut. Vi var nok særlig obs siden storebroren var plaget med kiss/kidd, men han hadde mye mer smerter. Vi var inne to ganger, øvde mye på å stimulere han fra den motsatte siden. Han hadde heller ingen smerter, ofte går det seg til, men greit å være obs på det. Prøv å ring manuellterapeut igjen! Vi har forresten ingen god erfaring med kiropraktor. Anonymous poster hash: 2aa37...d95
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #4 Skrevet 23. november 2015 Helt enig med manuellterapeut. Du får også kjøpt en spesialpute som gjør det vanskeligere for babyen å legge hodet på siden. Vi fikk kjøpe det hos manuellterapeuten. Utenom det er manulleterapeut gratis så det er verdt et forsøk. Anonymous poster hash: 4b41b...675
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #5 Skrevet 23. november 2015 Du kan også rulle et helseteppe eller håndkle og legge babyen litt på høyreside med venstre siden litt opp og mot rullen. da blir babyen liggende litt mer på høyreside og midten på hodet. både når den sover og når det ligger på ryggen på dagtid. Altså bare en liten rull som gjør at babyen ikke snur hode til venstre hele tiden. Anonymous poster hash: cc6e3...219
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #6 Skrevet 23. november 2015 Vår lille gutt ville ligge på høyre side - og bare høyre side. Han hadde fint rundt hode da han kom ut, og lå seg skjev. Jeg fikk råd (men han fikk ikke behandling) av fysioterapeut. Hun anbefalte faktisk å snu ham når han sov om jeg kunne, slik at han ble liggende på "feil" side, men det aller viktigste var å trene ham i å holde hodet selv, slik at han så raskt som mulig ble sterk nok til å løfte hodet i lengre og lengre perioder. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvorfor dette er så bra for å få dem til å slutte å ha favorittside - men det løste problemet for oss. Vi fikk en del øvelser vi skulle gjøre noen ganger om dagen (korte økter så klart!) - og da vi gjorde det etter oppskriften rettet det seg ganske fort. Etterhvert fikk han også rundt hode igjen faktisk - veldig lettende! Anonymous poster hash: 5e56e...27c
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #7 Skrevet 23. november 2015 Her gikk vi til kiropraktor mange ganger i.l.a første året, og gradvis ble det bedre for hver behandling. barnet ble tatt med sugekopp og fikk litt hard medfart under fødselen, så han hadde fått en del låsninger i nakken. Anonymous poster hash: 8c897...0fb
klishe89 Skrevet 23. november 2015 #8 Skrevet 23. november 2015 Fikk fysioterapeut via helsestasjonen. Helt supert. Hun kom hjem hit og viste litt øvelser, kjente på rygg/nakke til babyen og fulgte opp i ettertid. Her var det låsninger som gjorde at hun fikk favorittside, uvisst hvorfor. Helsestasjonen er uansett et lurt sted å henvende seg
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #9 Skrevet 23. november 2015 Vi dro til en naprapat som hadde greia på det. Det viste seg at gutten vår hadde låsing. Etter 4 behandlingstimer, så var gutten vår så og si friskmeldt. I mellomtiden gjorde vi alt på ikke favoritt siden, under stelling, leking, prating osv. Og så kjøpte vi i tillegg en spesial pute som støttet hodet og gjorde at det vokste rett etter hvert. Puta heter BabyDorm : www.barnashelseprodukter.no. Den puta vår uunnværlig Anonymous poster hash: fd086...f09
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. november 2015 #10 Skrevet 23. november 2015 Få henvising til fysioterapeut hos helsestasjonen. Heng et speil i senga på den siden han ikke vil ligge på. Babyer elsker speil 😊
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #11 Skrevet 23. november 2015 Manuellterapeut (som er fysioterapeut med videreutdanning!) Hvis du kan komme deg til Oslo, har Balderklinikken kanskje Skandinavias beste, folk kommer til han fra hele landet og Sverige/ Danmark også. Han heter Mark DeDecker og er fra Belgia. I Tyskland/BeNeLux har de en helt annen forståelse og kompetanse på dette enn i Norge, som henger skikkelig etter.. Anonymous poster hash: ccbc8...c71
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #12 Skrevet 23. november 2015 Takk for mange fine svar. Jeg skal prøve å få tak i manuellterapauten. Ringte hver dag forrige uke, men ingen svarte i telefonen eller ringte tilbake. Frustrerende! Helsesøster har sett på han for 3 uker siden. Hun så at han allerede da var begynt å bli skeiv, men sa bare at vi skulle stimulere han fra høyre side. Det har vi gjort, men uten særlig fremgang. Føler at han likevel vil til venstre selvom vi står på høyre side og er "aldri så morsomme". Han kan prate og smule til oss forså å vri hodet tilbake til venstre side. Føler nesten at det blir litt ond sirkel fordi hodeformen hans er jo nå blitt sånn at det må føles ubehagelig/rart å ha hodet andre veien. Blir liksom vanskeligere jo skrivere hodet blir. Vi har stappa en liten bamse under lammeskinnet hans i senga slik at det er en opphøyning på venstre side nå I håp om at det skal rette seg litt. Når han ligger på gulvet på dagtid legger ham hodet konsekvent til venstre. Prøver å ha han så mye på magen som mulig på dagen når han er våken, men det går ikke mange sekundene før han tipper rundt på ryggen igjen så må snu han eller holde han på magen hele tiden. Har liksom begynt å tenke at det kan være en låsning eller noe sånt ettersom jeg ikke får han til å legge hodet helt ned mot høyre. Blir bare litt over midtstilling. Men samtidig så virker det ikke som om han har noen smerter, han bare vil ikke/liker ikke å ha hodet vendt mot høyre. Mulig det er pga hodeformen nå gjør at det naturlig faller mot venstre. Jeg er jo selvsagt redd for at det skal bli verre eller at han skal "bli sånn" så vil jo prøve det jeg kan for å hjelpe han. Skal også sjekke ut den puta som ble nevnt over her. Så at i andre land så behandler de dette med en slags "hjelm", men ikke her i landet. HI Anonymous poster hash: 63a0f...4b6
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #13 Skrevet 23. november 2015 Kjenner at jeg må legge inn en liten kommentar. Jeg har opplevd akkurat det samme med gutten min. Jeg var veldig nervøs for dette. Han nektet å snu hodet og ville bare ligge på en side når han sov i sengen og tippet alltid med hodet en vei i vognen. Når jeg holdt han mot meg tippet hodet alltid til en side. Så helt merkelig ut. Var hos fysio når han var 8 mnd. Han er sterkere på den ene siden, men ingen skjevheter/forandringer i hodet. Jeg har vist vært bekymret for ingenting. Så kan jo hende det samme gjelder deg? At det går seg til? Tenker siden barnet er fornøyd? Anonymous poster hash: 6f183...e45
februarprins2013 Skrevet 23. november 2015 #14 Skrevet 23. november 2015 min hadde også det + låsning i nakken,så han var hos manuel terapaut
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #15 Skrevet 23. november 2015 vi begynte med pute, da løste det seg selv.. Anonymous poster hash: cd314...c1b
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #16 Skrevet 23. november 2015 vi begynte med pute, da løste det seg selv.. Anonymous poster hash: cd314...c1b Hvilken pute brukte dere? HI Anonymous poster hash: 63a0f...4b6
Isola&Lille+julegave Skrevet 24. november 2015 #17 Skrevet 24. november 2015 Jeg la noe under barnet, et sammenfaller teppe eller liknende. Hun ble da lagt litt på siden mot ikkefavorittsiden. Også når hun sov, vendte jeg hodet mot den andre siden. La henne i babygym med bare leker på den siden jeg ville at hun skulle snu hodet. Og satt babygymen slik at hun måtte snu seg for å se meg og alt som skjedde rundt.
Krumelur Skrevet 24. november 2015 #18 Skrevet 24. november 2015 Manuellterapeut ja! Har han en låsning må den løses opp. Gikk gjennom det samme med gutten min, han er skjev den dag i dag (4 år gammel), selv om det har jevna seg ut en god del. Søk på Babydorm pute på Finn, er endel som selger brukt. I vårt tilfelle hjalp det overhodet ikke å stimulere fra andre siden, han snudde seg tilbake selv i søvne. Og som du sier, etterhvert blir det rart å ligge andre veien, da de legger seg med den flate siden ned. Ikke vent, ta tak i det nå. Vi fikk også mye hjelp av fysio på helsestasjonen, da han ble sterkere i ene siden av kroppen.
Cat.68 Skrevet 24. november 2015 #19 Skrevet 24. november 2015 Ja gå til manuellterapeut for få sjekket ut om det er Kiss/Kid.Helsestasjonene har ikke peiling på Kiss er min erfaring,ikke mange fysioterapeuter heller.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2015 #20 Skrevet 24. november 2015 Hei alle sammen. Takk for at dere har delt deres erfaringer. Jeg fikk tak I en manuellterapaut idag og fikk time halv 2 tidligere idag. Han var stram og stiv på høyre side av nakken og framover så han ble tøyd litt. Skal få behandling hver uke så håper det vil hjelpe. Skal også få kjøpt en sånn pute. Manuellterapauten sa at han regna med at hodet ville bli rett etterhvert og at han ville bli helt fin. Anonymous poster hash: 63a0f...4b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå