Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #1 Skrevet 23. november 2015 6. klassingen fikk for en stund siden en ny gutt i klassen med asperger. Han har blitt venn med gutten, og har vært hos han to-tre ganger. Han har vært der når han har vært hos besteforeldre (de bor I nærheten) , så jeg har derfor ikke snakket med foreldrene enda. Jeg vet lite om gutten, bare at han har assistent 100% av tida på skolen. Nå spør min sønn om han kan komme hit på besøk og evt overnatting. Det er helt greit. Det jeg lurer på er om jeg bør snakke litt med mor om det er noe spesielt vi skal ta hensyn til osv? Jeg har skjønt at han har en del utfordringer. Anonymous poster hash: 2293b...469
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #2 Skrevet 23. november 2015 Om det er noe spesielt du burde vite om, når det kommer til overnatting etc. kommer moren/faren til å fortelle deg dette Du burde ikke spørre... Asberger er dessuten ikke en diagnose lengre, siden det er så mange mennesker som har trekk av dette Anonymous poster hash: b582d...d89
TPK Skrevet 23. november 2015 #3 Skrevet 23. november 2015 Jeg ville nå snakket med foreldrene uansett før jeg har noen på overnatting. Men tror ikke du trenger å spørre spesifikt om diagnosen.
SuperFries Skrevet 23. november 2015 #4 Skrevet 23. november 2015 Jeg snakker med foreldrene før første overnatting uansett diagnose eller ei. Tenker det er vanlig høflighet. I alle fall hvis dere foreldre ikke har snakket sammen før. Greit å introdusere seg skikkelig.
Kjerringa med agurken Skrevet 23. november 2015 #5 Skrevet 23. november 2015 Om det er noe spesielt du burde vite om, når det kommer til overnatting etc. kommer moren/faren til å fortelle deg dette Du burde ikke spørre... Asberger er dessuten ikke en diagnose lengre, siden det er så mange mennesker som har trekk av dette Anonymous poster hash: b582d...d89 Aspergers er da en diagnose, men det er en del av autismespekteret. Det skal MYE til å få denne diagnosen gjennom barnepsykiatrien her i Norge. Det er en funksjonshemming og jeg synes det er riktig av HI å spørre om det er noe de bør ha i tankene. F.eks om barnet spiser all type mat (mange med ulike former for autisme som sliter med dette), om det er f.eks forskjellige forhold med lys barnet reagerer på eller om det er andre ting.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #6 Skrevet 23. november 2015 Diagnosen ble i 2013 slettet fra Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) og erstattet av autismespekterforstyrrelser. Tror du ikke foreldrene sier fra om det er noe som er viktig? Jeg vil tro, at om alle sier "du, siden sønnen din har asperger, er det noe vi må ta hensyn til?" Normalisering er en viktig del av disse barnas liv, og de burde derfor behandles som andre. Å ta en prat generelt, som med alle andre foreldre når barn skal sove over, er for meg en selvfølge, men det var jo ikke det hi spurte om. Anonymous poster hash: b582d...d89
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. november 2015 #7 Skrevet 23. november 2015 Min sønn har en kamerat med asbergers og vi behandler han som alle andre barn. Har aldri vært noe problem.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #8 Skrevet 23. november 2015 Diagnosen ble i 2013 slettet fra Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) og erstattet av autismespekterforstyrrelser. Tror du ikke foreldrene sier fra om det er noe som er viktig? Jeg vil tro, at om alle sier "du, siden sønnen din har asperger, er det noe vi må ta hensyn til?" Normalisering er en viktig del av disse barnas liv, og de burde derfor behandles som andre. Å ta en prat generelt, som med alle andre foreldre når barn skal sove over, er for meg en selvfølge, men det var jo ikke det hi spurte om. Anonymous poster hash: b582d...d89 Ja, den er slettet fra DSM, men ikke fra ICD-10 I og med at vi i Norge bruker WHO sin ICD-10 til diagnosesetting og ikke DMS, er Asbergers fremdeles en gyldig diagnose i Norge. Den er F84.5 https://finnkode.helsedirektoratet.no/#|icd10|ICD10SysDel|2613713|flow Anonymous poster hash: 07397...8ca
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. november 2015 #9 Skrevet 23. november 2015 Jeg ville nå snakket med de uavhengig av diagnose eller ei når det er overnatting for første gang
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #10 Skrevet 23. november 2015 Det er slett ikke ale foreldre som har vett til å si fra hvis barna har utfordringer andre trenger å vite om. Har snakket med idrettsledere som har fått barn på trening med diabetes fex uten at foreldrene hadde opplyst om dette. Har selv hatt barn på overnatting som har forlatt huset midt på natta fordi hun kom på at hun hadde glemt medisinen sin. Dette var etter at jeg hadde sovna. Visste ikke at hun gikk på medisin engang. Syns du godt kan kontakte foreldrene for å høre om det er spesielle hensyn å ta. Trenger jo ikke å fokusere på diagnosen. Anonymous poster hash: 83738...23a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #11 Skrevet 23. november 2015 Jeg tror ikke foreldrene blir fornærmet om du spør - det viser jo bare at du faktisk bryr deg om at sønnen deres skal få en hyggelig opplevelse når han overnatter hos dere. Ta initiativet til en prat, og se hvordan samtalen arter seg - kanskje kommer de inn på temaet uoppfordret. Du MÅ jo ikke formulere det som at "Jeg vet jo NN har en diagnose, så er det noe spesielt vi skal gjøre i forbindelse med det?" - jeg ville kanskje heller spurt generelt om det er noe spesielt han liker og som du bør passe på. Da vil vel de fleste foreldre gripe muligheten dersom det faktisk er noe. Anonymous poster hash: cb26a...0c6
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #12 Skrevet 23. november 2015 Jeg tar alltid en prat med forldre Før førstegangsovernatting. Da spør jeg om barnet bruker medisiner som jeg må hjelpe å huske på,allergier og om barnet er vant med å sove borte og rutiner o.l Barnet mitt har venner med diabetes,epilepsi,adhd og en som er hjertetransplantert. Så alle disse bruker medisiner og selv om de er flinke å huske på dette selv passer jeg alltid på å dobbeltsjekke at de er tatt. En av de må faste 1,5 time før de tar medisinen så greit å planlegge måltider etter dette også. Aldri opplevd at det har Vært noe problem å snakke om disse tingene 😊 Anonymous poster hash: 15919...2c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå