Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #1 Skrevet 23. november 2015 Jeg har begynt å jogge etter mange måneder med minimum med aktivitet og flere år uten trening. Prøver å jogge tre ganger i uka, noen ganger på asfalt, noen ganger i terreng, men har endt opp med belastningsmerter i knær og ankler. Hvordan er beste måten å få mosjon på nå og unngå å bli verre, samt å unngå at det skjer igjen? Anonymous poster hash: 218ef...df4
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #2 Skrevet 23. november 2015 Bygg deg opp gradvis. Begrens deg gjerne til korte økter på 15 minutter i starten. Bruk gode sko. Gi deg selv god tid til restitusjon. Tren variert. Løp heller kort og fort enn langt og sakte. Økter på over en time med repiterende støt som løping er veldig krevende for føtter, ben og hofter. Tren beveglighet for hele kroppen for å ungå feilbelastninger. Anonymous poster hash: d144d...dbc
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #3 Skrevet 23. november 2015 Det å begynne rett på å jogge såpass mye - og til og med på asfalt - det er å be om problemer når du ikke har trent på flere år. Du må ta det gradvis. Gå og jogg, ikke på asfalt. Og du må trene styrke og stabilitet! I tillegg må du tøye ut legger, lår og setemuskler. Siden du kjenner det både i ankler og knær nå så ville jeg unngått joggingen i noen uker og heller trent alternativt. Gå turer, gå raskt i oppoverbakker. Etter hvert kan du begynne å jogge oppoverbakkene. Du kan trene stabilitet og styrke i mage, rygg og bein. Du kan svømme. Unngå å jogge på asfalt før du er godt trent igjen. Ikke jogg i nedoverbakke på en god stund - og når du gjør det må du passe på å stramme magemusklene for å stabilisere korsrygg og bekken. Husk også korte skritt. Å ta en sjekk på Løplabbet for å sjekke at du har riktige joggesko til dine ankler er også lurt. Altfor mange løper med sko som ikke er riktig for føttene og da er det raskere å få belastningsskader. Anonymous poster hash: 92436...348
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #4 Skrevet 23. november 2015 Svømme, vanngym, sykle, langrenn. Droppe løping på asfalt Når du er bra igjen - intervalltrening. Øve opp muskulaturen rundt knær+mage og rygg Anonymous poster hash: b085e...25b
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #5 Skrevet 23. november 2015 Har dessverre ikke tid til så masse variert. Klarer å klemme inn en joggetur etter jobb før jeg henter ungene i bhg eller etter mannen har kommet hjem på kvelden. Langrenn: hadde to snødager i hele fjor. Noe man kan gjøre hjemme? Kommer til å gå istedenfor å jogge for nå, og kjøpe bedre sko når jeg får råd. Anonymous poster hash: 218ef...df4
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #6 Skrevet 23. november 2015 Har dessverre ikke tid til så masse variert. Klarer å klemme inn en joggetur etter jobb før jeg henter ungene i bhg eller etter mannen har kommet hjem på kvelden. Langrenn: hadde to snødager i hele fjor. Noe man kan gjøre hjemme? Kommer til å gå istedenfor å jogge for nå, og kjøpe bedre sko når jeg får råd. Anonymous poster hash: 218ef...df4 Du kan trene mye stabilitet hjemme. Du trenger ikke vekter, du kan bruke egen kroppsvekt. Ev. kan du etter hvert kjøpe noen vekter. Ønsker du å bruke mer penger på noe så kan f.eks. en romaskin gi deg masse god trening. Der får du både kondisjon- og styrketrening. Anonymous poster hash: 92436...348
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #7 Skrevet 23. november 2015 Forslag til øvelser? Har nok ikke særlig med penger å legge i det, har ikke råd til nye sko engang akkurat nå. Haddenok ikke funket med romaskin uansett, sliter med alt som krever å sitte på rumpa etter halebeinsbrudd for ett år siden. Takk for innspill Hi Anonymous poster hash: 218ef...df4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå