Gå til innhold

Dere ryddige damer, jeg trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Phu... Har et salig kaos hjemme. Leser her inne om de som har en skuff med rot, eller litt rot i en bod. Nå må dere hjelpe meg!

Her er det rot i alle boder, skap, skuffer og generelt over alt. Det er alt fra verktøy, hårstrikker,klær, tørrmat, kopper, kar, blader, bøker... ting jeg ikke vet hva er... DET ER SÅ MYE!

HJELP MEG!

Hvor starter jeg? Hvilken rekkefølge? Hvor, hva hvem, jeg vet snart ikke opp ned på dette kaoset.

Gi meg en liste kjære dere. Rom for rom, alt...

Anonymous poster hash: 7ff5f...43b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må gjøre er å kaste eller gi bort alt du ikke trenger. Har du ikke brukt en gjenstand på et år, ja så trenger du den heller ikke. Man har utrolig mye rart liggende rundt om, så verken brukes eller er nyttig på annet vis.

Har tidligere vært en skikkelig rotesara, men nå har jeg orden i hjemmet mitt. Orden er ikke skapt på en dag. Det er en prosess som tar litt tid,og ikke minst krever det at man for fremtiden rydder før kaoset tar overhånd.

Lykke til, det er mye jobb men det kjennes så deilig etterpå. :)

Skrevet

Det første du må gjøre er å kaste eller gi bort alt du ikke trenger. Har du ikke brukt en gjenstand på et år, ja så trenger du den heller ikke. Man har utrolig mye rart liggende rundt om, så verken brukes eller er nyttig på annet vis.

Har tidligere vært en skikkelig rotesara, men nå har jeg orden i hjemmet mitt. Orden er ikke skapt på en dag. Det er en prosess som tar litt tid,og ikke minst krever det at man for fremtiden rydder før kaoset tar overhånd.

Lykke til, det er mye jobb men det kjennes så deilig etterpå. :)

Takk for svar Marianea!

Men kaste? Gi bort? HJELP! Det er jo her jeg sliter noe enormt😱 Sitter på interiørblader siden 90'tallet, vaser fra bestemoren min.... +++ Men i det jeg plukker det opp for å kaste/gi bort, limer det seg fast i hendene mine og jeg legger det på loftet med alt det andre kaoset😱 Så, hvordan egentlig klare å kvitte seg med det?

Skrevet

Du må selv bestemme hvor du vil begynne. Men bestem deg for å ta ett rom skikkelig, og bli ferdig med det, før du går løs på neste.

Start med å tenke oppbevaringsløsninger. Du må sannsynligvis også kaste mye, men sørg for å ha nok oppbevaring til det du beholder. Jeg synes Ikea har mange gode løsninger, men du velger det som passer det for deg.

Etterpå må du bestemme hva som skal være hvor. Merk gjerne hyller, skuffer og skap slik at det blir lett å finne ut av systemet. Bruk en Dymomaskin eller skriv med tusj på klistrelapper.

I gangen kan du for eksempel tenke skole og barnehageløsninger. Ungene får hver sin lille knaggrekke. Skriv på navn. Sett opp en hylle over der de får hver sin kurv til votter, luer og skjerf. Sett opp hylle til sko og merk plassene med navn. Så kjører du knallhardt på at alle, både barn og voksne, henger opp jakker eller dress på sin egen knagg og legger luer og votter i sin egen kurv.

I boden kjøper du enkle hyller og esker som passer inn. Merk alt, og merk alle hyllene. Tenk oppbevaring og logikk, hele veien.

Prøv å gjøre systemene så enkle at de lar seg gjennomføre. For eksempel: Vi har et lite bord i gangen der alle nøkler ble slengt, i stedet for å henges opp på knaggen jeg hadde til det formålet. Løsningen ble da å fjerne knaggen, og i stedet sette en pen liten kurv på bordet. Nå ligger nøklene der, og alle rydder nøkler dit helt automatisk.

Når du begynner å rydde må du kaste. Kast med hard hånd, og for hver gang du tenker "nei, jeg kan jo få bruk for denne en gang", stopper du opp og tenker: Når der det sannsynlig at du får bruk for denne? Har du brukt den i løpet av det siste året? Hvis nei, ut med den!

Skrevet

Eit lite tips til ting du egentlig ikkje bruker men ikkje klarer å kaste/ gi vekk ( som feks vasen etter bestemor)

Ta ein liten kasse å putt oppi det som har stor affeksjonsverdi, men ikkje blir brukt. Men det er ikkje "lov" å ta vare på meir en det som går i den lille kassa.

Anonymous poster hash: cc8e9...883

Skrevet

Du må iallefall begynne på loftet, sånn at du har oppbevaringsplass til de tingene som kommer til å måtte ende på loftet når du begynner på rommene i huset ditt. :)

Begynn på toppen. KAST! Du trenger ikke alle tingene på loftet ditt. Blad fra 90 tallet er ut på alle mulige måter. Hvorfor ønsker du å beholde de? Er det fordi du har brukt penger på de, eller er det andre grunner til at du ikke klarer å kaste de?

Gi de heller til en barnehage så kan de klippe i de. ;)

Gi også bort alle gamle klær som ligger der oppe. Så sant de ikke har affeksjonsverdi for deg. Alle gamle klær som har vært dine eller mannen kan du garantert trygt gi bort til Ukraina. Dere kommer uansett ALDRI til å ta de frem igjen.

Alle gamle pyntegjenstander som du innerst inne VET at du ikke ville satt frem i dagens lys- Frelsesarmeen.

De tingene du er i tvil om du vil ha, sett de i en egen kasse.

Kjøp deg gjennomsiktige plastkasser p Europris. De er gull verdt nå.

Når du er ferdig med loftet tar du samme prosedyren i bodene dine.

DERETTER begynner du på oppholdsrommene i huset.

Kast, kast,kast. ;)

Du MÅ bare kaste om du skal klare å holde huset i orden. Eller gi bort, om det føles bedre.:)

Ingen vei utenom, selv om det kan være tøft nok.

For du vet- den sekken med klær som har stått under trappen din i 2 år nå- som du ikke endgang vt hva inneholder lengre..du kommer aldri til å bruke de klærne igjen. ;)

Masse lykke til!

Jeg håper du klarer det, for livskvaliteten din vil øke betraktelig når huset er i orden!! :) Trust me!

Begynn nå, så blir det koslig å pynte til jul i år. :)

Skrevet

Start med et rom om gangen.

Skaff deg en del esker/kurver og begynn å sortere.

En til verktøy, kjøkken,bad,stue,bod,barna,klær,kast,gi bort/selge osv.

Rydd og sorter deg igjennom et rom om gangen til det rommet er ferdig. Gjør slik i alle rom.

Du tar med deg alle esker til det rommet du holder på med.

Når du har ryddet ut av og sortert i alle rom,og kvittet deg med det du ikke skal ha, må du ordne oppbevaringssystem. Bruk gjerne gjennomsiktige plastbokser,da ser du hva som er i dem uten å måtte løfte de ned/ut. Evt merker du esker/bokser med f.eks vintertøy, hage/blomster, verktøy, julepynt osv.

Gamle blader kan du,som en nevnte gi til barnehagen så barna kan klippe i.

Gamle klær kan du gi til trengende, eller levere på H&M, der får du kupong med 10% rabatt pr bærepose du leverer. Tøyet kan være ødelagt, det kan være gammelt sengetøy osv.

Alt du ikke trenger som ikke kan selges,kan du f.eks gi til fretex el.l.

Når du så har fått orden på alt, gjør du det til en vane å alltid legge på plass ting du bruker når du er ferdig. Øv inn dette hos Barn og mann også. Da holder det seg ryddig, og du slipper å ha slike storryddinger. Mye enklere å holde rent også :-)

Det er ihvertfall sånn jeg har gjort det,og det fungerer utmerket her i hus :-)

Skrevet

Jeg er et med-rotehue, men mitt tips (som jeg ikke alltid klarer å følge selv) er å finne flaskehalsene, den ene tingen som ikke blir gjort som medfører mest ekstra rot. Hos oss er det f.eks. oppvaskmaskinen; om den ikke blir tømt blir det stående masse på benken som venter på at den skal bli tømt, så blir det mer fristende å bare slenge andre ting på benken fordi det allerede er så rotete, og så har vi det gående. Samme gjelder for så vidt papirboksen, om den ikke er tømt hoper det seg opp gratisaviser etc.

Jeg er velsignet med ett barn som har litt bedre ryddegener enn mor, så hun tar ut søpla (og enn så lenge rydder hun rommet uten at jeg trenger å mase, krysser fingrene for at det fortsetter, jeg gjorde definitivt ikke det da jeg var ni) :)

Noe jeg prøver å gjennomføre er å gjøre en ekstra ting hver kveld som jeg egentlig ikke orker; rydde bordet, tørke støv, et eller annet som tar max 15 min. som gjør at det er en mindre ting å ta tak i neste dag. Når det gjelder å kaste/gi bort prøver jeg å tenke at pengene får jeg ikke igjen uansett om f.eks klærne henger i skapet eller gis til Fretex, men med kvm-prisen i Oslo koster det mye å ha 1 kvm med ting man ikke bruker stående (for min del ca 40000).

Har du flere etg. er et tips å alltid legge ting som hører hjemme i den andre etg. i trappa (ha gjerne en liten kurv) slik at du slipper å løpe opp og ned hele tiden, ta med kurven opp/ned når det ligger litt i den, send ting med ungene om de er på vei opp/ned. 

Rent tøy er også en ting som av erfaring pleier å hope seg opp; ha en kurv til hvert familiemedlem og sorter kjapt oppi disse, så får det bli hver enkelts jobb å få klærne fra kurven og inn i skapet (ev. de henter bare ting fra kurven, som faktisk er helt greit). Om mannen vil gå i skrukkete skjorter er det hans problem, en kjapp runde i tørketrommelen med et par isbiter tar de verste skrukkene.

Anonymous poster hash: b02fb...c9d
Skrevet (endret)

helt enig med den som sa at loftet er stedet og begynne. ta en del av loftet om gangen. Europris har fine bokser på rundt 40 liter som de har halv pris på flere ganger i året. Kjøp en del sånne (ta gjennomsiktige slik at du enkelt ser hva som er oppi og hvor mye av boksen som er brukt) - gjerne fler enn du tror du trenger. Kvitt deg med mest mulig - frelsesarmeen, loppemarked, bruktbutikker tar sikkert imot det som er brukbart. Om du har leker som du syns kan være vanskelig å kvitte deg med - hør om barnehagen eller sfo har lyst å overta det. 

Når du er ferdig på loftet tar du bod for bod og tar samme greia der. Deretter tar du en liten pause i opprydninga for ikke og gå fullstendig lei :) Deretter tar du rom for rom. Barnerom kan kanskje være greit å ta når våren kommer. Da får du tatt bort vintertøy o lagt inn sommertøy i samme runde som du får organisert godt der. 

En ting jeg syns er praktisk på kjøkkenet er en vegghylle med tre hylle og 3-4 skuffer. I hyllene har jeg norgesglass med mel, havregryn osv, små glass med krydder (enkelte krydder kjøper vi på innvandrersjappa og heller over på glass med pantentlokk fra søstrene grene) og flasker med div oljer. Det gjør det enklere for meg iallefall å sette det tilbake på plass og det er lettere å finne det igjen. I skuffene er det egentlig bare rot  :frustrert: men det er fordi jeg ikke helt har funnet ut hva som er best å ha der - jo, forresten, i den ene er det plaster og halspastiller. Den hylla jeg har er nok gått ut av produksjon men denne kan jo kanskje være et godt alternativ: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00242358/eller denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60202104/ 

Noe som funker relativt greit for meg (er nemlig et skikkelig rotehue...) er flere skittentøysdunker på vaskerommet En til 60 grader (dvs sokker, kluter, undertøy, håndklær, sengetøy), en til rødt tergrader, en til svart 40 grader, en til lys 40 grader og en til ull- og håndvask. Burde også hatt en til div farger 40 grader også. Har en kurv til hver med rent tøy på vaskerommet, og en til kluter/håndklær (dvs - det som skal opp på badet). Sengetøy har jeg heldigvis skapplass på vaskerommet til.

Endret av labine
Skrevet

Vi har forresten disse til sko i yttergangen siden den er så liten: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30110832/

skulle egentlig ønske at vi hadde plass i gangen slik at vi kunne ha to hver - de er også supre å oppbevare luer og votter i. De kan kanskje også være greie å bruke til oppbevaring på loftet om dere har veggplass til det? Sikkert også greie og oppbevare utenfor-sesong-sko i (som skisko om sommeren og sandaler om vinteren)

Skrevet

Dere er så snille så snille! Tusen takk for mange gode råd og tips.

Skulle ønske jeg hadde litt mer ryddegener enn jeg har. Alle i familien min er kjemperyddig, og jeg er hun rotete, rare som alltid ender opp med å lage noe av rotet mitt, klipper, limer, maler og holder på. Sukk...

Men, nå har jeg begynt på kjøkkenet, alle skuffer og skap skal tas, med god hjelp fra dere...

Loftet får jeg grøssninger av å tenke på å ta, så dette må jeg vente med😱

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...