Gå til innhold

Forslag til mellommåltid. Gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er gravid. 7,5 uker i svangerskapet. Jeg blir så fort svimmel og kvalm om jeg ikke spiser ofte. Jeg tenkte å spørre om råd her inne, ettersom kanskje noen her har vært/er  i samme båt og har noen gode tips å dele?

Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds som før, bare litt mindre måltider enn før jeg ble gravid ( blir jeg kvalm om jeg spiser lik mengde som før), men må ha mellommåltider hver time ca for å ikke blir skikkelig dårlig (svimmel, kvalm, oppkast).

Ok, et svangerskap er en tilstand man kun er i i 9 mnd, men spiser jeg ukontrollert og ukritisk, vil jeg sakte men sikkert gå opp mye i vekt, og det er verken bra for helse eller selvtilitt, og vanskelig å gå ned i vekt etterpå. Har gått opp i vekt dette svangerskapet, og det er ikke akkurat baby som veier mye.. Nå veier jeg 67 kg, er 169 høy. Greit man skal gå opp litt, kanskje 10 kg ish, men har dere noe forslag til mellommåltider som gjør at jeg ikke øker veldig myte i vekt, men samtidig holder svimmelheten og kvalmen unna? Vil ikke slite med altfor mange kg i pluss etter svangerskapet. Har tross alt en helse og selvtilitt etter svangerskapet å bevare.. Redd for å gå opp 30 kg om jeg ikke bruker hodet. Takk for råd!

Anonymous poster hash: 7ecf5...9f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Jeg har til  nå i dag spist 2 brødskiver + 2 koke egg + 8 skiver skinke (sto opp kl 11, har barnefri denne helgen) Skal i middag om 40 min så føler på sulten nå.. Trenger litt tips takk :) HI

Skrevet

Det var jo ikke mye du har spist så langt. Hvor er lunsjen? Grønnsaker og frukt er jo de beste mellommåltidene, og gjerne yoghurt evt med noe gryn, eller knekkebrød. Du må ikke bli alt for ooohengt i vekt heller. Det er normalt å gå opp 11-16 kg hvis man er normalvektig, så da synes jeg det blir litt feil å prøve å holde seg under det med vilje. Baby, fostervann osv veier jo litt, og mange får vann i kroppen, så det er mange som går ned 5-15 kg bare under fødselen.

Skrevet

Jeg har så langt gått opp 4 kg altså, veide 63, nå veier jeg 67m det så jeg på vekta i går, så nå blinker varselslampene her. Jeg har vel ekstremt dårlig forbrenning. Og jeg får ikke lov å trene eller jobbe heller, fordi blødde i svangerskapet. Skal til ny kontroll i morgen, men spaserer jo. Spiste lunsj da jeg sto opp, kl 12. Sov over frokosten i dag, sov ganske lenge :)

Takk for tips til mellommåltider :)

HI

Skrevet

Er vel ikke akkurat ett mellommåltid,men jeg er litt lenger enn deg i svangerskapet og jeg har passet på å ha en pakke med bixit kjeks liggende. En sånn i ny og ne hjalp meg i allefall :)

Anonymous poster hash: 8a375...7d3

Skrevet (endret)

Litt lenger på vei enn deg, men da jeg måtte spise hele tiden for å holde meg i balanse gikk det mye i rugsprø med kalkunskinke og agurk/tomat/paprika, cottage cheese, mager vaniljekesam med bær og cottage cheese

Endret av mygel
Skrevet

Vil ikke anbefale deg bixit kjeks som hun over her, masse kalorier i de, like mye som vanlig søte kjeks.

En posjon mager cottage cheese alene eller blandet med yoghurt, kesam eller blande i en skivet banan. Yoplait sine double yoghurter med protein, de metter fint, kan blande litt havregryn oppi for mer metting. Fruktsmoothi. Rugsprø med pålegg. Mikrohavregrøt laget med vann. Rulle en skive ost sammen med en skinkeskive kan funke også. Lykke til :)

Anonymous poster hash: c43fb...25f
Skrevet

Spiste hele tiden frem til uke 13! Ritz kjeks, knekkebrød med ost og appelsinjus. Det blir bedre når kvalmen går over. De ukene du er i nå er de verste! Sure grønne epler kan hjelpe. Drakk til og med cola frem til kvalme forsvant og det hater jeg. Gikk opp 12 kilo totalt :-)

Anonymous poster hash: 7dccd...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...