Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #1 Skrevet 22. november 2015 Hvis en lærer blir virklig bekymret for hvordan en elev har det hjemme hvordan er da prosedyren for å melde fra til barnevernet? Kan rektor eller en enkeltlåter personlig melde anonymt? Hvis foreldrene får vite at det er læreren som har meldt må vi regne med at samarbeidet fremover blir veldig vansklig. Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 3bb72...777
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #2 Skrevet 22. november 2015 Det er ingenting i barnevernsloven som går i mot det. Det er nok rutinene til skolen som er et hinder for det. Anonymous poster hash: 4e101...2ef
Gjest Antarctica Skrevet 22. november 2015 #3 Skrevet 22. november 2015 Hvis en lærer blir virklig bekymret for hvordan en elev har det hjemme hvordan er da prosedyren for å melde fra til barnevernet? Kan rektor eller en enkeltlåter personlig melde anonymt? Hvis foreldrene får vite at det er læreren som har meldt må vi regne med at samarbeidet fremover blir veldig vansklig. Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 3bb72...777 Skolen som institusjon kan ikke melde anonymt. Læreren kan ikke melde som anonym privatperson hvis bekymringen kommer av ting hun/han har observert i skolen. Hvis du selv er lærer (noe jeg syns virker lite trolig!) vet du selvsagt hva som er prosedyren.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #4 Skrevet 22. november 2015 Hvis en lærer blir virklig bekymret for hvordan en elev har det hjemme hvordan er da prosedyren for å melde fra til barnevernet? Kan rektor eller en enkeltlåter personlig melde anonymt? Hvis foreldrene får vite at det er læreren som har meldt må vi regne med at samarbeidet fremover blir veldig vansklig.Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 3bb72...777 Skolen som institusjon kan ikke melde anonymt. Læreren kan ikke melde som anonym privatperson hvis bekymringen kommer av ting hun/han har observert i skolen. Hvis du selv er lærer (noe jeg syns virker lite trolig!) vet du selvsagt hva som er prosedyren. Nei, jeg er ikke lærer. Jeg diskuterte bare saken med noen lærere. De viste ikke hva prosedyrene var. Anonymous poster hash: 3bb72...777
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #5 Skrevet 22. november 2015 Hvis en lærer blir virklig bekymret for hvordan en elev har det hjemme hvordan er da prosedyren for å melde fra til barnevernet? Kan rektor eller en enkeltlåter personlig melde anonymt? Hvis foreldrene får vite at det er læreren som har meldt må vi regne med at samarbeidet fremover blir veldig vansklig.Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 3bb72...777 Skolen som institusjon kan ikke melde anonymt. Læreren kan ikke melde som anonym privatperson hvis bekymringen kommer av ting hun/han har observert i skolen. Hvis du selv er lærer (noe jeg syns virker lite trolig!) vet du selvsagt hva som er prosedyren. Nei, jeg er ikke lærer. Jeg diskuterte bare saken med noen lærere. De viste ikke hva prosedyrene var. Anonymous poster hash: 3bb72...777 De snakker med rektor, og følger så opp at bekymringsmelding faktisk blir sendt og ikke blir liggende på rektors to-do-list. Jeg er tannlege selv, og vi har plikt til å melde. Vil tro det samme gjelder lærere. Anonymous poster hash: 07c1e...09e
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #6 Skrevet 22. november 2015 Hvis en lærer blir virklig bekymret for hvordan en elev har det hjemme hvordan er da prosedyren for å melde fra til barnevernet? Kan rektor eller en enkeltlåter personlig melde anonymt? Hvis foreldrene får vite at det er læreren som har meldt må vi regne med at samarbeidet fremover blir veldig vansklig.Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 3bb72...777 Skolen som institusjon kan ikke melde anonymt. Læreren kan ikke melde som anonym privatperson hvis bekymringen kommer av ting hun/han har observert i skolen. Hvis du selv er lærer (noe jeg syns virker lite trolig!) vet du selvsagt hva som er prosedyren. Nei, jeg er ikke lærer. Jeg diskuterte bare saken med noen lærere. De viste ikke hva prosedyrene var. Anonymous poster hash: 3bb72...777 De snakker med rektor, og følger så opp at bekymringsmelding faktisk blir sendt og ikke blir liggende på rektors to-do-list. Jeg er tannlege selv, og vi har plikt til å melde. Vil tro det samme gjelder lærere. Anonymous poster hash: 07c1e...09e For ordens skyld; melder naturligvis ikke anonymt om forhold man har kjennskap til gjennom yrket sitt. Dersom læreren er bekymret for nabobarnet er det noe annet. Anonymous poster hash: 07c1e...09e
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #7 Skrevet 22. november 2015 Hvordan får de samarbeidet til å fungere når foreldrene vet at det var læreren som meldte fra? Hva skjer i barnevernet om de faktisk får et anonymt brev eller en telefon fra en lærer? Ser de bort fra meldingen? Anonymous poster hash: 3bb72...777
Gjest Antarctica Skrevet 22. november 2015 #8 Skrevet 22. november 2015 Hvordan får de samarbeidet til å fungere når foreldrene vet at det var læreren som meldte fra? Hva skjer i barnevernet om de faktisk får et anonymt brev eller en telefon fra en lærer? Ser de bort fra meldingen? Anonymous poster hash: 3bb72...777 Hvis den er anonym, men handler om et barns skolehverdag, da regner jeg med de kontakter skolen for å få mer info. Og da vil læreren få en skrape (hvis han ikke har skynda seg å bytte jobb i mellomtida.) Hvis han/hun melder anonymt om noe han har observert i fritida er det jo ikke noen skilnad på en lærer og en taxisjåfør. Alle kan melde.
Gjest Antarctica Skrevet 22. november 2015 #9 Skrevet 22. november 2015 (Mht spørsmålet ditt om hvordan samarbeidet skal gå videre: det er strengt tatt sekundært. Foreldrene kan velge hvordan de vil ta situasjonen, men skolen må sette elevens interesser først likevel. Og være profesjonell.)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #10 Skrevet 22. november 2015 Hva når lærern bekymringen i hovedsak ikke gjelder lærerens elev, men yngre søsken som ikke går på samme skole? Anonymous poster hash: 3bb72...777
Iiiiik Skrevet 22. november 2015 #11 Skrevet 22. november 2015 Som offentlig ansatt er i hvert fall jeg opplært til at anonyme meldinger ikke er mulig. Når man treffer barn i jobbsammenheng har man jo meldeplikt når man blir bekymret for et barn, det er lovregulert. I tilfeller der det i ettertid har kommet frem at barn ikke har fått den hjelpen de trenger, har både lærere, helsesøster, leger og psykologer blitt anmeldt og fått skrape i lakken. Om relasjonen til familien blir dårlig, er underordnet. I de aller fleste tilfeller er det riktig å fortelle foreldrene hva man har sett, og hva man er bekymret for. Jeg har også latt foreldre lese bekymringsmeldingen før den har blitt sendt, eller foreldrene har bestemt seg for å oppsøke barneverntjenesten selv. Hvis jeg bare er bekymret for et barn, og mener søsken har andre oppvektsforhold, så skriver jeg det i meldingen.
Gjest Antarctica Skrevet 22. november 2015 #12 Skrevet 22. november 2015 Hva når lærern bekymringen i hovedsak ikke gjelder lærerens elev, men yngre søsken som ikke går på samme skole? Anonymous poster hash: 3bb72...777 Hvordan kjenner hun/han de barna, da?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #13 Skrevet 22. november 2015 Hva når lærern bekymringen i hovedsak ikke gjelder lærerens elev, men yngre søsken som ikke går på samme skole?Anonymous poster hash: 3bb72...777 Hvordan kjenner hun/han de barna, da? Betroelser fra storesøster eller storebror regner jeg med. Anonymous poster hash: 3bb72...777
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #14 Skrevet 22. november 2015 Hvis dette gjelder barn i skole eller barnehage, og det er de som sender bekymringsmeldingen så kan ikke de melde anonymt. I tillegg, avhengig av alvorlighetsgrad av meldingen (tenker da ikke på seksuelle overgrep og vold) så skal skolen i dialog med foresatte, samt at foresatte da skal vite at melding er sendt og hva den inneholder. Dette er nedfelt i opplæringsloven. Gjelder dette barn ved annen skole, så er ikke det lærer eller skole som sender bekymringsmelding. Da er det du som privatperson som sender den. Og den kan du så klart sende som anonym. Mulig jeg har blingset et innlegg eller to. Men, hvordan vil det påvirket sammarbeidet mellom foreldre og lærer hvis bekymring sendes på et barn som går på annen skole? Er det samarbeid i forhold til eldre søsken som er bekymringen? Jeg ville no tro at er det grunnlag til bekymring for et barn er nok sjansen stor for at det er det for resten av søskenene også. Og som ansatt i skole eller barnehage er vi forpliktet til å sende bekymringsmelding. Anonymous poster hash: 9e50f...a73
Optatium Skrevet 22. november 2015 #15 Skrevet 22. november 2015 Når jeg er bekymret for en elev går keg til rektor. Det er rektor som offisielt sender bekymringsmelding på vegne av skolen. Selvfølgelig får foreldrene vite dette, og selvfølgelig har dette noe å si for samarbeidet mellom skole og hjem. I mitt siste tilfelle bestemte eleven seg for å gjøre mine timer til levende kaos og helvete. Dette kan likevel ikke hindre meg i P sende belymringsmeldinger, det er jo for å hjelpe et barn jeg mener ikke har det all right hjemme.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #16 Skrevet 22. november 2015 Hvordan får de samarbeidet til å fungere når foreldrene vet at det var læreren som meldte fra? Hva skjer i barnevernet om de faktisk får et anonymt brev eller en telefon fra en lærer? Ser de bort fra meldingen? Anonymous poster hash: 3bb72...777 Undrer meg litt over at du automatisk går ut fra at en bekymringsmelding vil medføre at foreldrene ikke vil samarbeide, det sier vel mest om din holdning og tillit til foreldrene? Ellers har Pashla rett her. Dersom det er reell mistanke om noe alvorlig, så skal dette naturligvis meldes fra om direkte (f.eks. vold eller rus i hjemmet). Andre ting skal bør opp med foreldrene før bekymringsmelding vurderes, for å avklare om det faktisk er grunnlag for bekymring eller en misforståelse. Anonymous poster hash: 243bb...351
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #17 Skrevet 22. november 2015 Hvordan får de samarbeidet til å fungere når foreldrene vet at det var læreren som meldte fra? Hva skjer i barnevernet om de faktisk får et anonymt brev eller en telefon fra en lærer? Ser de bort fra meldingen? Anonymous poster hash: 3bb72...777 Undrer meg litt over at du automatisk går ut fra at en bekymringsmelding vil medføre at foreldrene ikke vil samarbeide, det sier vel mest om din holdning og tillit til foreldrene? Ellers har Pashla rett her. Dersom det er reell mistanke om noe alvorlig, så skal dette naturligvis meldes fra om direkte (f.eks. vold eller rus i hjemmet). Andre ting skal bør opp med foreldrene før bekymringsmelding vurderes, for å avklare om det faktisk er grunnlag for bekymring eller en misforståelse. Anonymous poster hash: 243bb...351 Og det som observeres i skolen, skal naturligvis meldes via skolen. Anonymous poster hash: 243bb...351
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #18 Skrevet 22. november 2015 En lærer kan som privatperson,som alle andre, melde anonymt En lærer kan ikke melde anonymt om opplysningene / informasjonen er kommet til læreren i kraft av å være lærer. Da skal rektor melde på vegne av skolen. Hilsen barnevernped. i barneverntjenesten Anonymous poster hash: 28a48...f01
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #19 Skrevet 22. november 2015 Når jeg er bekymret for en elev går keg til rektor. Det er rektor som offisielt sender bekymringsmelding på vegne av skolen. Selvfølgelig får foreldrene vite dette, og selvfølgelig har dette noe å si for samarbeidet mellom skole og hjem. I mitt siste tilfelle bestemte eleven seg for å gjøre mine timer til levende kaos og helvete. Dette kan likevel ikke hindre meg i P sende belymringsmeldinger, det er jo for å hjelpe et barn jeg mener ikke har det all right hjemme. Hvis det ikke er snakk om indikasjoner på noe alvorlig, så må si jeg lurer på hvordan du som lærer har klart å konkludere med at noe må bety at en elev ikke kan ha det "all right" hjemme? Og i hvilken grad har du forsøkt å snakke om det som bekymret deg i samarbeide med eleven eller foreldrene? Anonymous poster hash: 243bb...351
Optatium Skrevet 22. november 2015 #20 Skrevet 22. november 2015 Når jeg er bekymret for en elev går keg til rektor. Det er rektor som offisielt sender bekymringsmelding på vegne av skolen. Selvfølgelig får foreldrene vite dette, og selvfølgelig har dette noe å si for samarbeidet mellom skole og hjem. I mitt siste tilfelle bestemte eleven seg for å gjøre mine timer til levende kaos og helvete. Dette kan likevel ikke hindre meg i P sende belymringsmeldinger, det er jo for å hjelpe et barn jeg mener ikke har det all right hjemme. Hvis det ikke er snakk om indikasjoner på noe alvorlig, så må si jeg lurer på hvordan du som lærer har klart å konkludere med at noe må bety at en elev ikke kan ha det "all right" hjemme? Og i hvilken grad har du forsøkt å snakke om det som bekymret deg i samarbeide med eleven eller foreldrene? Anonymous poster hash: 243bb...351 Beklager, mente selvfølgelig at jeg mistenker at barnet ikke HR det all right hjemme. Og selvfølgelig er bekymringsmelding siste utvei når andre tiltak ikke har fungert.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #21 Skrevet 22. november 2015 Alle offentlig ansatte PLIKTER å varsle barnevernet ved bekymring. Les barnevernloven. Anonymous poster hash: 45a43...3e0
*ønskegull* Skrevet 22. november 2015 #22 Skrevet 22. november 2015 Hvis en lærer blir virklig bekymret for hvordan en elev har det hjemme hvordan er da prosedyren for å melde fra til barnevernet? Kan rektor eller en enkeltlåter personlig melde anonymt? Hvis foreldrene får vite at det er læreren som har meldt må vi regne med at samarbeidet fremover blir veldig vansklig. Anonymous poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 3bb72...777 Nei som offentlig person kan en ikke melde anonymt.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #23 Skrevet 22. november 2015 Offentlig tjenestemenn som melder informasjon de er blitt kjent med i jobb, skal ikke gjøre det anonymt. I skolen er det normalt sett rektor som håndterer meldinger, men hver enkeltlærer har personlig meldeplikt ved graverende forhold. I praksis kan selvsagt en lærer melde anonymt, siden ingen vil vite at det er en lærer pga anonymiteten. Jeg tror ikke det er utbredt, og det vil være svært uprofesjonelt. mvh barnevernkonsulent Anonymous poster hash: 4afe2...fd9
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #24 Skrevet 22. november 2015 Som flere skriver her, så har alle lærere meldeplikt ovenfor elever ved skolen man jobber på. Normalt er det avdelingsleder eler rektor som melder til barnevernet, men det er læreren som må videreformidle sin bekymring til sin leder. Det kan ikke gjøres anonymt, men det vil heller ikke stå læerens navn i bekymringsmeldingen siden det er skolen som melder, ikke en spesifikk lærer. Når det gjelder foreldresamarbeid, så ja, det er jæ*** ubehagelig i ettetid, men man er tross alt profesjonell og biter tennene sammen og gjør det beste ut av situasjonen. Jeg har selv to ganger måtte melde i fra til rektor som igjen har meldt til barnevernet, og siden hatt utviklingssamtaler med forelderen jeg har vært med på å melde. Det er ukomfortabelt, ekkelt og vanskelig, men nødvendig. Men hun ene moren ble det også bedre etterhvert, og hun fikk hjelp og situasjonen bedret seg. I det andre tilfellet ble eleven flyttet til fosterhjem og jeg slapp dermed å forholde meg til de biologiske foreldrene mer. Anonymous poster hash: b1096...a86
Iiiiik Skrevet 22. november 2015 #25 Skrevet 22. november 2015 Jeg må innrømme at jeg blir ganske irritert av lærere som snakker om ubehaget etterpå dersom de melder. Det handler om perspektiv. For meg bør valget være enkelt når man står mellom å beskytte seg selv mot ubehag eller å beskytte barn mot dårlige oppvekstforhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå