Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #1 Skrevet 21. november 2015 Hva har dere utbetalt? Kommer det an på hva dere tjente før dere ble ufør? Jeg er på arb.avkl penger no. Har utbetalt 11600 kr pr mnd. Jeg blir sannsynligvis 100 % ufør om ett års tid. Frykter økonomisk ruin.det er på bristepungtet no........ Anonymous poster hash: fbe1e...a61
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #2 Skrevet 21. november 2015 Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. min mann er 100% ung ufør, han har utbetalt 17000 i mnd, det er med ung ufør tillegg og barnetillegg Anonymous poster hash: 4cef6...e3e
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #3 Skrevet 21. november 2015 Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.min mann er 100% ung ufør, han har utbetalt 17000 i mnd, det er med ung ufør tillegg og barnetillegg Anonymous poster hash: 4cef6...e3e nåt jeg fikk arb.avkl.penger skulle det også være 60 eller 66 % av lønna, en de tok utgangspungt i grunnbeløp i steden, da lønna mi var så lav...... (50% ass i bhg).... Betyr det at jeg fortasatt vil ha 11600, jeg har no hatt det i 3, snart 4 år, eller går jeg bare 66% av arbeidsavklaringspengen?? Altså 66 % av 11600 pr mnd? Da er det jo økonomisk ruin....... Anonymous poster hash: fbe1e...a61
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #4 Skrevet 21. november 2015 Minstesats er 2,28 / 2,48 G (ugift/gift) + evt. barnetillegg på 0,4 G årlig per barn. 1 G = ca. 90 000 kroner. Beløpene er før skatt. Anonymous poster hash: 4292f...4f6
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #5 Skrevet 21. november 2015 ^ 2,28 = gift og 2,48 = ugift (Om du får barnetillegg eller ei, avhenger av husstandens samlede inntekter. ) Anonymous poster hash: 4292f...4f6
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #6 Skrevet 22. november 2015 Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.min mann er 100% ung ufør, han har utbetalt 17000 i mnd, det er med ung ufør tillegg og barnetillegg Anonymous poster hash: 4cef6...e3e nåt jeg fikk arb.avkl.penger skulle det også være 60 eller 66 % av lønna, en de tok utgangspungt i grunnbeløp i steden, da lønna mi var så lav...... (50% ass i bhg).... Betyr det at jeg fortasatt vil ha 11600, jeg har no hatt det i 3, snart 4 år, eller går jeg bare 66% av arbeidsavklaringspengen?? Altså 66 % av 11600 pr mnd? Da er det jo økonomisk ruin....... Anonymous poster hash: fbe1e...a61 Utregningen av aap og uføretrygd er helt lik, så du vil få samme summen ja. Men barnetillegget på ufør er mye høyere enn på aap. Det er behovsprøvd da, og mannens inntekt regnes med i husholdningens totale inntekt. Dvs at tjener mannen din veldig godt får du ikke barnetillegg, tjener han veldig dårlig får du fullt barnetillegg, men tjener han midt på treet får du litt barnetillegg. Mannen min tjener ca 400.000 så jeg får fratrekk på barnetillegget, men jeg får likevel mye mer enn på aap. Når du blir ufør får du jo også utbetaling fra forsikringen din så du kan betale ned en del på boliglån o.l (om du har uføreforsikring da) Anonymous poster hash: f9051...f37
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #7 Skrevet 22. november 2015 Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.min mann er 100% ung ufør, han har utbetalt 17000 i mnd, det er med ung ufør tillegg og barnetillegg Anonymous poster hash: 4cef6...e3e nåt jeg fikk arb.avkl.penger skulle det også være 60 eller 66 % av lønna, en de tok utgangspungt i grunnbeløp i steden, da lønna mi var så lav...... (50% ass i bhg)....Betyr det at jeg fortasatt vil ha 11600, jeg har no hatt det i 3, snart 4 år, eller går jeg bare 66% av arbeidsavklaringspengen?? Altså 66 % av 11600 pr mnd? Da er det jo økonomisk ruin.......Anonymous poster hash: fbe1e...a61 Utregningen av aap og uføretrygd er helt lik, så du vil få samme summen ja. Men barnetillegget på ufør er mye høyere enn på aap. Det er behovsprøvd da, og mannens inntekt regnes med i husholdningens totale inntekt. Dvs at tjener mannen din veldig godt får du ikke barnetillegg, tjener han veldig dårlig får du fullt barnetillegg, men tjener han midt på treet får du litt barnetillegg. Mannen min tjener ca 400.000 så jeg får fratrekk på barnetillegget, men jeg får likevel mye mer enn på aap. Når du blir ufør får du jo også utbetaling fra forsikringen din så du kan betale ned en del på boliglån o.l (om du har uføreforsikring da)Anonymous poster hash: f9051...f37 Desverre så var min helse ett tema den gangen jeg søkte om uføreforsikring..... så nei, jeg fikk ikke forsikring......sjangsen for at jeg endte ufør var for stor..... Anonymous poster hash: fbe1e...a61
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #8 Skrevet 22. november 2015 Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.min mann er 100% ung ufør, han har utbetalt 17000 i mnd, det er med ung ufør tillegg og barnetillegg Anonymous poster hash: 4cef6...e3e nåt jeg fikk arb.avkl.penger skulle det også være 60 eller 66 % av lønna, en de tok utgangspungt i grunnbeløp i steden, da lønna mi var så lav...... (50% ass i bhg)....Betyr det at jeg fortasatt vil ha 11600, jeg har no hatt det i 3, snart 4 år, eller går jeg bare 66% av arbeidsavklaringspengen?? Altså 66 % av 11600 pr mnd? Da er det jo økonomisk ruin.......Anonymous poster hash: fbe1e...a61 Utregningen av aap og uføretrygd er helt lik, så du vil få samme summen ja. Men barnetillegget på ufør er mye høyere enn på aap. Det er behovsprøvd da, og mannens inntekt regnes med i husholdningens totale inntekt. Dvs at tjener mannen din veldig godt får du ikke barnetillegg, tjener han veldig dårlig får du fullt barnetillegg, men tjener han midt på treet får du litt barnetillegg. Mannen min tjener ca 400.000 så jeg får fratrekk på barnetillegget, men jeg får likevel mye mer enn på aap. Når du blir ufør får du jo også utbetaling fra forsikringen din så du kan betale ned en del på boliglån o.l (om du har uføreforsikring da)Anonymous poster hash: f9051...f37 Desverre så var min helse ett tema den gangen jeg søkte om uføreforsikring..... så nei, jeg fikk ikke forsikring......sjangsen for at jeg endte ufør var for stor..... Anonymous poster hash: fbe1e...a61 Samme skjedde søsteren min, eller hun er ikke ufør da, men pga helseproblemer hun fikk i slutten av tenårene får hun ikke forsikring. Der ser vi hvor viktig det er å tegne uføreforsikring på barna våre som går automatisk over til voksen uføreforsikring UTEN ny helseattest når de blir voksne. Da er en slik viktig forsikring på plass før evt sykdom dukker opp... Anonymous poster hash: f9051...f37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå