Gå til innhold

Lavt stoffskifte litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart brukt medisiner i 2 år nå. Føler meg ikke bra, selv om stoffskiftet har normale verdier på blodprøven. Spesielt dt kognitive sliter jeg med, men er også mye trøtt og sliten. Enormt søvnbehov.

Vil spørre legen om å prøve noe annet/ i tillegg til Levaxin på timen jeg har om to uker. Vet at fastleger ofte ikke har nok kunnskaper så spør her om hvilke alternativer som finnes, hva anbefales å prøve først, og hva har andr god erfaring med?

Anonymous poster hash: fe89c...fe6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp.

Skrevet

Først og fremst må du sjekke at prøvene faktisk er fine og at ikke legen ser på referanseområdet for friske.

Hvis TSH ligger mellom 0.5 og 1( de fleste trenger en TSH ned mot 0.5), og FT3 og FT4 i midtre til øvre tredjedel av referanseområdet, så kan du gå videre med å spørre om et tilskudd av T3, Liothyronin.

Skulle ikke dette gi ønsket effekt, har man naturlig thyroxin (NDT) å prøve til slutt. Problemet med disse preparatene er at legene i mange tilfeller ikke aner at de finnes, evnt nekter å skrive ut. Mange må ty til private leger for å få prøve NDT.

Skrevet

Prøvene har ligget i referanseområdet lenge nå. Når jeg skal til legen neste gang tar jeg blodprøver og vet ikke resultatet der og da, men vil ta opp at jeg vil prøve noe annet selv om prøvene er fine.

Takk for svar! Håpte du så innlegget mitt

Skrevet

Prøvene har ligget i referanseområdet lenge nå. Når jeg skal til legen neste gang tar jeg blodprøver og vet ikke resultatet der og da, men vil ta opp at jeg vil prøve noe annet selv om prøvene er fine.

Takk for svar! Håpte du så innlegget mitt

Ring legesenteret på mandag og be om at de sender det siste årets utskrifter til deg pr post. Du bør/skal alltid ha kopi av prøvesvarene selv og gjerne notere litt rundt hvordan du fungerer på det tidspunktet prøvene blir tatt.

Siden vi er inne i den mørke årstiden, så trenger du med stor sikkerhet et godt tilskudd av D-vitamin. Stoffskiftepasienter trenger en høyere vitamin D enn friske, og mangel på D-vitamin forverrer faktisk et lavt stoffskifte.

Skrevet

Jeg har prøvesvarene . Får de alltid av legen. Men det er ikke målt d vitamin. Burde kanskje bedt om det. Og jern igjen. Har før hatt kronisk tomme eller svært lave jernlagre

Skrevet

Signerer det med å følge med på prøvesvar, sett deg inn i hva tallene betyr, og insister på en dose levaxin som holder tsh nede og T3 og T4 oppe- da er sjansen størst for at formen blir bra. Jeg fant (på egen hånd) optimal dose levaxin for meg, men syntes formen ikke var på topp. Slet særlig med nedstemthet og brainfog. Etter snart et år på liothytonin med stadige dosejusteringer så begynner jeg å få en super form. I tillegg følger jeg med på D vitamin, jern, B vitamin, og spiser lite sukker og hvetemel. Jeg klapper meg selv på skuldra for å ha fått til dette nesten på egen hånd, legene mener jeg er frisk så lenge tsh er normal. Stå på! :)

Anonymous poster hash: b590e...2f4

Skrevet

Tusen takk! Ja nedstemthet og mangel på kosentrasjon er verst her også. Tåler ikke noe stress eller påkjenninger lengre. Skal be om å prøve liothytonin. Må nok lese meg litt mer opp så jeg virker litt mer trygg på hva jeg vil. Kutter man ned på levaxin samtidig? Hva vil være en vanlig begynnerdose?

Skrevet

Det er vanlige men ikke alltid nødvendig å gå ned på levaxin dose om du begynner på liothytonin. Kommer an på hvilke verdier du ligger på på T4 og tsh tror jeg. Ut fra det jeg har lest og erfart er det greit å starte med 5 mg liothytonin (=1/4 tablett) og så øke forsiktig til formen og prøvesvar er fine. Men er du sikker på at du er optimalt dosert på levaxin? Hva er verdiene dine? Ikke alle får det bedre på liothytonin :)

Anonymous poster hash: b590e...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...