Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #1 Skrevet 21. november 2015 Har aldri hatt delt økonomi med mann/samboer før, så er usikker. Her vil ikke mannen lenger ha felles økonomi, og da må jeg tenke hvordan man ordner slik. Han tjener en del mindre enn meg, men jeg har to store barn fra før (en tenåring og en i slutten av småskolen, de går på aktiviteter som krever penger, eldste har akkurat fått regulering, så spiser den eldste som 3 voksne menn slik at jeg må lage MYE middag hver dag). Jeg synes det rettferdige blir da at hans ugifter som røyk, frisør, klær, komissammenkomster, julegaver og bursdagsgaver til hans store familie, legeregninger osv må han dekke selv fra sin lønn. Så tenkte jeg å dele ting som mat, strøm, internett og renovasjon i 3 - siden jeg har store barn som bare er mine og som jeg mottar bidrag for, så må vi ta større del av regninga - slik at jeg betaler 2/3 og han 1/3. Men hva med huset? Huset er 100 % mitt, så jeg kan ikke kreve at han betaler forsikring og lån på huset. Men om han hadde bodd for seg selv ville han jo ha utgifter til husleie eller huslån, og forsikre tingene sine i huset. Er det urimelig å kreve en liten del som husleie? Eller bør jeg betale alt selv og la ham bo gratis? Utrolig tungvint og dumt med delt økonomi, men det er mannens ønske og han står på sitt. Noen med erfaringer? Anonymous poster hash: 7b32d...01a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #2 Skrevet 21. november 2015 Høres lurt ut slik du tenker. Om han er en og dere 3, ble kanskje maten deles enda skjevere, men vet ikke vedr. felles barn? Det vanlige med bolig er at du betaler alle avdrag, samt forsikring på selve huset. Så deles bør absolutt renter, TV/Internett/renovasjon etc deles. Innboforsikring deles ofte i brøk. Utrolig tungvint, skjønner frustrasjonen! Anonymous poster hash: 3b861...dda
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #3 Skrevet 21. november 2015 Min samboer betaler husleie til meg. Husleien dekker da alt av tv, Internett, strøm, forsikring ++ Jeg betaler selvsagt også for vedlikehold o.l. Men han hjelper ofte til med å gjøre jobben. Uansett hvor han hadde bodd så hadde han hatt boutgifter. Og i vårt tilfelle så vet vi begge at han ikke hadde eid noe eget uansett, så jeg tar ikke fra han noen mulighet på boligmarkedet. Anonymous poster hash: 38715...1f7
Katta82 Skrevet 21. november 2015 #4 Skrevet 21. november 2015 Du bør ikkje la han bu gratis iallefall! Fin ut ka det koste å leige i området dåke bur og snakk med han om ka han meine er greit å betale. Ta det derfrå. Kjem vel ikkje te å gå heilt knirkefritt e eg redd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå