Gå til innhold

Setefødsel eller keisersnitt? Jeg trenger råd!


babytilhøsten

Anbefalte innlegg

Lille snuppa i magen ligger i seteleie og jeg er livredd. Har veldig lyst til å føde vaginalt, men har lest at det beste for babyen er å bli tatt med keisersnitt og det beste for mor er å føde vaginalt selv om babyen ligger med rumpa ned. Har noen her inne født et barn I seteleie? Jeg er redd for å ta keisersnitt også... 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer helt sikkert til å få mange ulike råd og meninger på dette her inne. Jeg har ikke selv prøvd hverken setefødsel eller keisersnitt. Har født vaginalt 1 g, men har operert andre greier i kroppen. Tror det er viktig at du diskuterer dette med medisinsk personell. Har du en jordmor du kan snakke med? Mange argumenter for og imot. Det jeg ville vært opptatt av å finne ut av hvis jeg var deg var følgende: hvor stor er ungen, hvor stort er bekkenet ditt (har skjønt at det er vanlig å bli henvist til ct-undersøkelse i uke 37 ved seteleie). Hvordan har fødsel til din mor/søstre vært. Er forutsetningene tilstede for at det kan gå bra? Hvilke vurderinger gjør legene? Jeg har selv tenkt mye på det. Fortsatt tidlig her, er nå i uke 30, men jenta ligger med rumpa ned enn så lenge. Jeg kommer til å være opptatt av de spm jeg har stilt opp over, men velge vaginalt så lenge jeg får klarsignal. Har som sagt operert andre greier i kroppen og opplever at operasjon setter så store spor både rett etterpå og i mange år etter. Gikk til manuellterapeut en gang for skulderplager i venstre skulder. Hun satte det i sammenheng med blindtarmoperasjon. Fordi vevet var brutt førte det til ubalanse i muskler osvosv. Så jeg vil unngå operasjoner i fremtiden så langt jeg kan. MEN keisersnitt der det er nødvendig er fortsatt et alternativ for meg. Mitt og barnets liv går uansett foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar

 

Jeg skal tilbake i uke 37 for å se om hun har snudd seg, men jm sa at jeg ville kjenne det når hun snur seg og hittil har jeg ikke merket noe til det

 

Legen jeg pratet med sist på sykehuset, sa at siden jeg var andregansgfødene og fødte et stort barn sist som også hadde stort hode så ligger alt til rette for at jeg har stort nok bekken til å gjennomføre et "normal" setefødsel. Jeg vil ikke få røntgen for å se om bekkenet er stort nok. Alle legene jeg har pratet med på sykehuset og jordmødre har sagt at jeg ikke burde være i tvil, og at jeg skal føde "normalt" . De anbefaler ikke keisersnitt i det hele tatt og de har ikke noe positivt å si om det når det gjelder meg, det er fordi de mener at forholdene ligger til rette for seteleie fødsel, og når de vet at jeg skal føde i sete så er de virkelig forberedt på det.

 

Jeg er bare så innmari nervøs fordi jeg har lest så mange "skrekk" historier om at nesten alle sete fødsler ender i hasterkeisersnitt, og hvis hode til ungen ikke kommer ut rett etter at kroppen har kommet, så mister babyen oksygen og det kan få alvorlige skader.

 

Har en mor som selv fødte i seteleie, men jeg var så liten 2800gr, men hun skulle egentlig ta keisersnitt, men hun rakk ikke dette da jeg kom 11 dager før planlagt keisersnitt og hele fødselen var over på 20 min. Hadde jeg vært over 3000gr så vet de ikke hvordan det hadde gått.

 

Jeg føler at legen har bestemt seg for å presse mor til setefødsel og at se prater bare negativt om keisersnitt. Jeg har lest selv at leger velger keisersnitt hvis konene dems er i den situasjonen. Og da lurer jeg på hvorfor det? Når jeg spurte jordmor hvorfor setefødsel er en risiko fødsel, så svarte hun at alle fødsler er en risiko. Hun hadde tatt i mot babyer som kom ut med en fot først, en arm og hun sa at det går så fint.

 

Jeg har mest lyst til å føde vaginalt, men jeg vet ikke om det er det beste for babyen. Og hvor meg er det kun det som er viktigst. Jeg driter i smerte så lenge barnet i magen har det fint og jeg velger det beste for barnet. Skulle det skjedd noe med barnet under en setefødsel så hadde jeg aldri tilgitt meg selv.

 

Dette er så frustrerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinna mi er jordmor. Har snakket litt med henne generelt om keisersnitt. Og hun gir sterkt uttrykk for at det er en stor påkjenning. Heller ikke beste for barnet. Tror grunnen til at folk oppfatter setefødsel som mer risiko er fordi tang og vakum utgår. Da er det få virkemidler å ty til. Men er jo ikke så mange som trenger de virkemidlene. Jeg ville hørt på legene. Legenes motiv for å pushe vaginal fødsel handler nok ikke om økonomi men et ønske om naturlig fødsel for deg og barnet. Ville stolt på dem. Og skulle det oppstå problemer eller bekymring for barnet går de til hastekeisersnitt, som ved vanlig vaginal fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal prate med legene på sykehuset etter ul i uke 37, det er ikke så lenge til. Jeg har jo mest lyst til å føde naturlig, og hvis de er så trygge på setefødsel så bør jeg jo stole på de 😄

 

Tusen takk for svar 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Født ett setebarn og en keiser. Må si at sete var bedre både for meg (kom meg lettere etterpå) og for lillemann. Keisern sleit med lungene etter keisersnittet. Fikk ikke klemt ut vannet på samma måte som ved vaginal fødsel. Eneste som er med sete er jo hoftene da. Men en rask ul etter fødselen avdekker raskt om d skulle være noe. Berget begge vi. Keisern lå i sete før han ble tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...