Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #1 Skrevet 20. november 2015 Jenta mi er så treg med spising. Alltid vært det,uansett hva hun blir servert. Har latt henne hjelpe til,velge selv,smøre selv og alt,men det hjelper ikke. Hun kan bruke opp mot halvannen time på 1 skive... Tar en bit,og så sitter hun bare der med maten i munn. Tygger ikke, svelger ikke... Jeg må minne henne på å spise OG svelge for hver eneste bit, til alle måltider. Og alle måltider tar like lang tid... Hun er sånn hos pappaen og i barnehagen og på besøk hos venner også. På morgenen har vi ikke så mye tid til å spise,noe som har resultert i at vi står opp tidligere for å ha bedre tid. Men så tidlig vil ho ikke spise i det hele tatt. Barnehagen sier det samme, hun forsvinner inn i sine egne tanker, og må påminnes om å spise. Til lunsj der spiser hun kanskje 1/2 skive, til frukten spiser hun maks 1/2 knekkebrød, et par bananbiter og kanskje en eplebåt. Både jeg og barnehagen har prøvd ut alternativ mat. Middagsrester, yoghurt,musli, wrap... Akkurat samme opplegg da. Hun er sjekket flere ganger hos helsestasjonlegen og fastlegen både fysisk og med blodprøver, og hun er ikke syk,har ingen allergier, ingen problem med svelg eller ellers i munn og hals. Nå har vi kommet dit at hun blir fly forbanna,bokstavelig talt,ved første påminnelse. Kan jo igrunn forstå det etter 4 år med "masing " fra alle kanter. Vi har tilogmed prøvd å ikke minne henne på det i det hele tatt. Da sitter hun en hel time med den første matbiten i munn,og har fortsatt ikke svelget. Jeg har prøvd tidsbegrensning ved å vise henne på en veldig synlig klokke på kjøkkenet når vi må være ferdig med maten. Barnehagen har heller ingen flere tips enn det jeg har skrevet over. Belønning fungerer ikke, og jeg synes ikke noe om å straffe for å ikke spise heller, for jeg vil ikke hun skal få et anstrengt forhold til mat. Hva i all verden kan vi gjøre? Da vi prøvde å ikke minne henne på det,gikk hun i halvannet døgn med kun 4-5 små munnfuller med mat. Jeg krever nemlig at man må svelge det man har i munn før man får gå fra bordet. Hvordan får jeg denne ungen til å spise? Dette startet da hun sluttet å die som 4mnd gammel(jeg mistet melka over natta) og begynte på mme og tynn grøt... Hjelp? Alle tips tas imot med stor takk! Anonymous poster hash: d57d0...5a3
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #2 Skrevet 20. november 2015 Min brukte 30 -45 min. Treg hun også, men ikke på noen måte dom din. Hun var som regel flink til å spise. Jeg tenker at du ikke skal gi noen straff hvis hun ikke spiser maten sin. Men kan det være en måte å få oppmerksomhet på -å ikke spise? Vår helsesøster sa at en skulle sette frem maten, la den være på bordet i 30 - 45 min. og så rydde den bort igjen. Så er det opp til barnet og bestemme hvor mye det skal spise. Er barnet ditt veldig tynn? Hvis ikke hadde jeg prøvet denne taktikken i noen døgn -tre -fire. De sier jo at barna spiser tilslutt likevel. Om ikke dette fungerer ville jeg tatt kontakt med helsesøster evt. Lege for råd. Anonymous poster hash: 02220...f93
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #3 Skrevet 20. november 2015 Min 4-åring kan også bruke godt over en time på et måltid hvis han får lov, men det hjelper med påminnelser. Det går gjerne også fortere hvis vi gir ham tid til å bli mer sulten, det er bare ikke alltid vi har tid til å vente på det. Som frokosten, vi må jo dra når vi må dra. Men i helgene forskyver vi måltidene litt og har bare 3 av dem, da går det av seg selv. Anonymous poster hash: 0411f...dc2
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #4 Skrevet 20. november 2015 Jeg har en tantegutt som er slik. Han kan være mett av to biter. Det som har hjulpet han er å ha en venn på besøk til ulike måltider og gi de det samme. Eneste gangen han har spist godt og spurt om mer. De trenger forbilder og ikke masing. Gi noe ekstra næringsrikt. Kanskje babygrøt? Næringsdrikk for barn fra apoteket. Jeg spiste også lite som barn. Husker fælt den masinga og hvor kjipt det var å måtte sitte igjen alene ved bordet. Barn spiser når de trenger det. Anonymous poster hash: a6137...e5a
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #5 Skrevet 20. november 2015 Takk for svar. Vi har vært mange ganger hos lege og Helsestasjon,og de har ingen flere råd sier de. Det har ikke barnehagen heller... Å ha en venn her ved måltider er ikke aktuelt til frokost og kvelds,da hun har en lillebror som krever sitt også,så det orker jeg bare ikke. Kveldsmat er middagsmat siden de spiser 14-14.30 i barnehagen. Derfor er det middag/kvelds som første og siste måltid etter barnehage. Lillebror spiser fint,så hun har et forbilde der. Jeg spiser også alltid sammen med dem. Grøt liker hun ikke. Hun takler ikke konsistens på hverken grøt,mos eller stappe av noe slag. Hun brekker seg,rett og slett, og tårene triller. Ikke gråtetårer,men som refleks av brekninger. Jeg kan ikke helt skjønne at hun skal holde på slik i 4 år hver dag kun for oppmerksomhet. Hun er ei flott jente på alle andre områder enn spising, og får masse positiv oppmerksomhet for omsorg, hjelpsomhet,fremskritt og ellers. Dette begynte som sagt da jeg sluttet å amme og hun begynte på fast føde. Disse ernæringsdrikkene har jeg prøvd. Hun sluker de, men de er svindyre og jeg har ikke råd til det i lengden. Har pratet med både apoteket og legen, og barnet må være alvorlig syk for å få dette på resept. Hun spiser jo hvis jeg gjentar 70 ganger hvert måltid "husk å spise jenta mi", "nå må du spise vennen", "når vi sitter her(ved bordet) så skal vi spise" osv osv. Men hun er nå,forståelig nok møkklei mas og blir fryktelig sint allerede etter første påminnelse. Jeg har prøvd tidsbegrensning før,og det ender med at hun da ikke får i seg næring. Dette er prøvd flere ganger på disse 4 årene. Jeg har som jeg skrev også ikke sagt noe som helst,og da spiser hun heller ikke. Hun har gått i halvannet døgn uten mat, kun med første bit fra de 5 måltidene det da har vært i det halvannet døgnet. To bittesmå biter brød,en pastaskrue og en bit to biter knekkebrød holder ikke på halvannet døgn. Hun får kun vann å drikke, bortsett fra melk til frokost og lunsj. Hun får aldri noe imellom måltidene heller. Frokost 7.00, lunsj 11.00, frukt i barnehagen kl 14-14.30 og middag/kvelds kl 18(ser på fantorangen først). Har forskjøvet måltider i helgene,hatt sen frokost og senere lunsj og derfor hoppet over "frukten" men hun spiser ikke mer til middag/kvelds likevel. Dessuten blir lillebror dritsur, så han må ha måltidene sine som normalt,ellers blir det ikke levelig her :-P Hi Anonymous poster hash: d57d0...5a3
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #6 Skrevet 20. november 2015 Takk for svar. Vi har vært mange ganger hos lege og Helsestasjon,og de har ingen flere råd sier de. Det har ikke barnehagen heller... Å ha en venn her ved måltider er ikke aktuelt til frokost og kvelds,da hun har en lillebror som krever sitt også,så det orker jeg bare ikke. Kveldsmat er middagsmat siden de spiser 14-14.30 i barnehagen. Derfor er det middag/kvelds som første og siste måltid etter barnehage. Lillebror spiser fint,så hun har et forbilde der. Jeg spiser også alltid sammen med dem. Grøt liker hun ikke. Hun takler ikke konsistens på hverken grøt,mos eller stappe av noe slag. Hun brekker seg,rett og slett, og tårene triller. Ikke gråtetårer,men som refleks av brekninger. Jeg kan ikke helt skjønne at hun skal holde på slik i 4 år hver dag kun for oppmerksomhet. Hun er ei flott jente på alle andre områder enn spising, og får masse positiv oppmerksomhet for omsorg, hjelpsomhet,fremskritt og ellers. Dette begynte som sagt da jeg sluttet å amme og hun begynte på fast føde. Disse ernæringsdrikkene har jeg prøvd. Hun sluker de, men de er svindyre og jeg har ikke råd til det i lengden. Har pratet med både apoteket og legen, og barnet må være alvorlig syk for å få dette på resept. Hun spiser jo hvis jeg gjentar 70 ganger hvert måltid "husk å spise jenta mi", "nå må du spise vennen", "når vi sitter her(ved bordet) så skal vi spise" osv osv. Men hun er nå,forståelig nok møkklei mas og blir fryktelig sint allerede etter første påminnelse. Jeg har prøvd tidsbegrensning før,og det ender med at hun da ikke får i seg næring. Dette er prøvd flere ganger på disse 4 årene. Jeg har som jeg skrev også ikke sagt noe som helst,og da spiser hun heller ikke. Hun har gått i halvannet døgn uten mat, kun med første bit fra de 5 måltidene det da har vært i det halvannet døgnet. To bittesmå biter brød,en pastaskrue og en bit to biter knekkebrød holder ikke på halvannet døgn. Hun får kun vann å drikke, bortsett fra melk til frokost og lunsj. Hun får aldri noe imellom måltidene heller. Frokost 7.00, lunsj 11.00, frukt i barnehagen kl 14-14.30 og middag/kvelds kl 18(ser på fantorangen først). Har forskjøvet måltider i helgene,hatt sen frokost og senere lunsj og derfor hoppet over "frukten" men hun spiser ikke mer til middag/kvelds likevel. Dessuten blir lillebror dritsur, så han må ha måltidene sine som normalt,ellers blir det ikke levelig her :-P Hi Anonymous poster hash: d57d0...5a3 Men dere må jo få videre utredning av noe slag, dette er jo helt ekstremt. Det må jo være en grunn... Har dere vært hos barnelege? Eller finnes det en eller annen type spesialist på dette området? Anonymous poster hash: 0411f...dc2
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #7 Skrevet 20. november 2015 Vi har en regel på at mat tilsvarende en halv skive skal spises til hvert måltid. Når måtidet drar ut, så sørger vi for å minne på det morsomme vi skal gjøre etter maten. Den strategien har fungert her i huset, men hun har ikke vært så ekstrem som det du beskriver. Anonymous poster hash: 32749...bb8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #8 Skrevet 20. november 2015 Takk for svar. Vi har vært mange ganger hos lege og Helsestasjon,og de har ingen flere råd sier de. Det har ikke barnehagen heller... Å ha en venn her ved måltider er ikke aktuelt til frokost og kvelds,da hun har en lillebror som krever sitt også,så det orker jeg bare ikke. Kveldsmat er middagsmat siden de spiser 14-14.30 i barnehagen. Derfor er det middag/kvelds som første og siste måltid etter barnehage. Lillebror spiser fint,så hun har et forbilde der. Jeg spiser også alltid sammen med dem. Grøt liker hun ikke. Hun takler ikke konsistens på hverken grøt,mos eller stappe av noe slag. Hun brekker seg,rett og slett, og tårene triller. Ikke gråtetårer,men som refleks av brekninger. Jeg kan ikke helt skjønne at hun skal holde på slik i 4 år hver dag kun for oppmerksomhet. Hun er ei flott jente på alle andre områder enn spising, og får masse positiv oppmerksomhet for omsorg, hjelpsomhet,fremskritt og ellers. Dette begynte som sagt da jeg sluttet å amme og hun begynte på fast føde. Disse ernæringsdrikkene har jeg prøvd. Hun sluker de, men de er svindyre og jeg har ikke råd til det i lengden. Har pratet med både apoteket og legen, og barnet må være alvorlig syk for å få dette på resept. Hun spiser jo hvis jeg gjentar 70 ganger hvert måltid "husk å spise jenta mi", "nå må du spise vennen", "når vi sitter her(ved bordet) så skal vi spise" osv osv. Men hun er nå,forståelig nok møkklei mas og blir fryktelig sint allerede etter første påminnelse. Jeg har prøvd tidsbegrensning før,og det ender med at hun da ikke får i seg næring. Dette er prøvd flere ganger på disse 4 årene. Jeg har som jeg skrev også ikke sagt noe som helst,og da spiser hun heller ikke. Hun har gått i halvannet døgn uten mat, kun med første bit fra de 5 måltidene det da har vært i det halvannet døgnet. To bittesmå biter brød,en pastaskrue og en bit to biter knekkebrød holder ikke på halvannet døgn. Hun får kun vann å drikke, bortsett fra melk til frokost og lunsj. Hun får aldri noe imellom måltidene heller. Frokost 7.00, lunsj 11.00, frukt i barnehagen kl 14-14.30 og middag/kvelds kl 18(ser på fantorangen først). Har forskjøvet måltider i helgene,hatt sen frokost og senere lunsj og derfor hoppet over "frukten" men hun spiser ikke mer til middag/kvelds likevel. Dessuten blir lillebror dritsur, så han må ha måltidene sine som normalt,ellers blir det ikke levelig her :-P Hi Anonymous poster hash: d57d0...5a3 Men dere må jo få videre utredning av noe slag, dette er jo helt ekstremt. Det må jo være en grunn... Har dere vært hos barnelege? Eller finnes det en eller annen type spesialist på dette området? Anonymous poster hash: 0411f...dc2 Hun er sjekket både av fastlegen og legen på helsestasjonen(som er barnelege) flere ganger. Fra topp til tå, og inni hals,munn,ører. Klemt på mage og tarmer og sjekket for smerter og låsninger,sjekket for allergier(og alt av vitaminer) på blodprøver. Var noe mer de sjekket på blodprøver også,mrn husker ikke helt hva. De finner ingenting galt, hun klager heller ikke over noe. Ellers er hun et normalt aktivt barn, følger utviklingen helt perfekt, følger sin egen kurve for høyde og vekt,og har ikke rast ned i vekt heller. Legene sier at hvis ho viser tegn på vitaminmangler eller stagnerer/går ned i vekt, vil de henvise oss til barneavdelingen på sykehuset med en gang. Hun har foresten også atopisk eksem, ikke særlig hardt angrepet,og hudlegen har utført prikktest ift allergier,og ingenting slo ut der heller. I tilfelle intoleranse har vi,sammen med lege,testet ut både melkefri og glutenfri kost, uten at dette har endret på noe. Hi Anonymous poster hash: d57d0...5a3
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #9 Skrevet 20. november 2015 prøvd å spise foran TV? noen barn spiser bedre da. Anonymous poster hash: a0a58...6bb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #10 Skrevet 21. november 2015 Min fikk de næringsdrikkene på blå resept og han er ikke alvorlig syk bare vanskelig med maten. Så ville absolutt mast meg til det. Anonymous poster hash: 4f7e8...c78
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #11 Skrevet 21. november 2015 Jeg var et sånt barn, husker msten vokste i munnen på meg... Er den dag i dag ikke veldig glad i mat, har noen ting jeg liker veldig godt, men er jeg alene hjemme spiser jeg knapt noe... Jeg fikk masse oppmerksomhet på dette "du spiser jo som en liten fugl", osv, så for meg ble det nok til slutt en spiserforsryrrelse. Spiste aldri matpakke på barne og ungdomsskolen, men kastet brødskivene i en busk... (Var jo ikke sulten, og ville ikke bli mast på. Fikk seøvdagt masse oppmerksomhet fra lærer og elever også.) Hadde ikke forstyrrelse i form av å ville være tynn eller noe, bare ville ikke ha den maten hele tida... Begynte å spise godt til middag på ungdomsskolen, og på videregående fikk vi kantine, og da kunne det være pizzasnurr og litogo, det gikk ned... Og om jeg ikke hadde hatt familie i dag hadde jeg nok levd på brus, sjokomelk, myke horn eller bare pålegg... Vi har et helt vanlig kosthold her hjemme altså, og jeg spiser alt i dag, men synder når jeg er alene... Anonymous poster hash: 55d84...238
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #12 Skrevet 21. november 2015 Min fikk de næringsdrikkene på blå resept og han er ikke alvorlig syk bare vanskelig med maten. Så ville absolutt mast meg til det. Anonymous poster hash: 4f7e8...c78 Kan jeg spørre på hvilket grunnlag dere fikk? Og hva skrev legen i søknaden? Anonymous poster hash: d57d0...5a3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #13 Skrevet 21. november 2015 Veldig sen middag da? Hun spiser jo ikke mye når de spiser frukt i bhg heller ser jeg. Jenta vår på snart 4 kan lett spise 2 knekkebrød pluss frukt 14.30 og være skrubbsulten klokken 16. Anonymous poster hash: 062a5...d66
Anonym bruker Skrevet 21. november 2015 #14 Skrevet 21. november 2015 Veldig sen middag da? Hun spiser jo ikke mye når de spiser frukt i bhg heller ser jeg. Jenta vår på snart 4 kan lett spise 2 knekkebrød pluss frukt 14.30 og være skrubbsulten klokken 16. Anonymous poster hash: 062a5...d66 Det er ikke mine barn. Jeg har tidligere hatt middag rundt 16 og da har begge to bare pirket i maten,og spiser heller ikke igjen til kvelds. Derfor har jeg gjort det sånn. Han minste spiser veldig bra til alle måltider,og virker ikke mistilpass sånn måltidene er nå. Jentungen kunne gått flere dager uten mat om hun fikk velge selv... Men kroppen hennes trenger jo næring.... Og når hun bruker såpass lang tid på hvert måltid som hun gjør, så hadde hun blitt sittende ved kjøkkenbordet konstant hele tiden om vi hadde hatt måltider tettere enn vi har. Kan ikke se at det er noen løsning heller. Hi Anonymous poster hash: d57d0...5a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå