Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #1 Skrevet 20. november 2015 Ble kjent med en afrikansk jentene i går (jeg bor i Afrika) på +/- 30 år som er 6 måneder gravid og drakk 3 glass rødvin. Jeg er rystet langt inn i sjelen. Hun satt bare og lo mens mannen fylte opp glasset hennes. . Flere voksne menn på 50+ satt rundt bordet og sa ingenting. Jeg prøvde å si ifra, men ble bare ledd bort. Mannen min så på meg og sa "stakkars barn" etter å ha prøvd å snakke dem til vett. Måtte bare dele dette. I tillegg stikker det også ekstra dypt fordi vi sliter med å bli gravide og jeg tenker for meg selv at jeg skal aldri røre alkohol i svangerskapet. Disse to ble gravide ved et uhell, de har vært sammen like lenge som hun har vært gravid. Anonymous poster hash: 19969...d24
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #2 Skrevet 20. november 2015 Jeg ville aldri ha gjort det selv, men ulike land har ulike anbefalinger når det gjelder graviditet og alkohol. Ville reagert selv, men "rystet langt inn i sjelen" synes jeg var vel voldsomt. Anonymous poster hash: 5d78f...408
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #3 Skrevet 20. november 2015 Jeg er enig med deg, Hi, og forstår følelsen. Noen burde aldri få barn, for de setter egen nytelse over barnets helse. Anonymous poster hash: 6f149...ae5
Guttaboys Skrevet 20. november 2015 #4 Skrevet 20. november 2015 Det er ikke sikkert de er like opplyst som oss ifht skadevirkninger.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #5 Skrevet 20. november 2015 I tredje trimester er det noen lands anbefalinger som anbefaler måtehold, ikke totalavhold. Det er større sannsynlighet for at det går bra, enn at det går dårlig. Det er også noen studier som ikke viser noen forskjell på "light drinkers" og "non-drinkers", og at det går dårligere med de som har mødre som drakk i noen av gruppene veies opp med at det gikk bedre med noen av dem som hadde mødre som drakk. Det er altså ikke sort-hvitt. Jeg blir mer rystet inn i sjelen av kvinner som med vilje blir gravide med BMI godt inn på 30-tallet, når man VET hvor mye skader det kan gi barnet! Og overvekt vil påvirke fosteret hvert eneste sekund gjennom graviditeten, og er heller ikke noe man kan slutte med.... Anonymous poster hash: 887e6...b30
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #6 Skrevet 20. november 2015 I tredje trimester er det noen lands anbefalinger som anbefaler måtehold, ikke totalavhold. Det er større sannsynlighet for at det går bra, enn at det går dårlig. Det er også noen studier som ikke viser noen forskjell på "light drinkers" og "non-drinkers", og at det går dårligere med de som har mødre som drakk i noen av gruppene veies opp med at det gikk bedre med noen av dem som hadde mødre som drakk. Det er altså ikke sort-hvitt. Jeg blir mer rystet inn i sjelen av kvinner som med vilje blir gravide med BMI godt inn på 30-tallet, når man VET hvor mye skader det kan gi barnet! Og overvekt vil påvirke fosteret hvert eneste sekund gjennom graviditeten, og er heller ikke noe man kan slutte med.... Anonymous poster hash: 887e6...b30 Jeg er enig i det med overvekt også, det går på det jeg har sagt tidligere i tråden, at de ikke setter barnets helse først. Det verste er jo at det kan påvirke barnet ikke bare i svangerskapet og under fødselen, men faktisk hele livet. Og ja, det er forskjell på de som er overvektige, men har endret kostholdet til et sunt og riktig kosthold og er fysisk aktiv - og de som ikke gjør noe med kostholdet og ikke er aktive. Men de fleste som er såpass overvektige har ikke blitt det pga. godt kosthold og nok fysisk aktivitet. Igjen så går dette på ansvar for egen helse. Jeg synes det er rart at noen ønsker å ta på seg ansvar for andres helse når de ikke greier å ta vare på sin egen helse en gang. Men det er jo ikke stuerent å si noe slikt, for man kan jo ikke kalle en spade for en spade når det kommer til akkurat dette. Anonymous poster hash: 6f149...ae5
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #7 Skrevet 20. november 2015 Enig at all for for misbruk er ikke bra for fosteret, overvekt, alkohol og nikotin. Bli bare litt lei meg når jeg lever sunt og vet jeg kan bli en god mot og sliter. Mens folk som blir lett gravide tar lett på konsekvensene. Av de valgene de gjør. Dette innlegget er desverre bare for å få ut min frustrasjon. HI Anonymous poster hash: 19969...d24
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #8 Skrevet 20. november 2015 I tredje trimester er det noen lands anbefalinger som anbefaler måtehold, ikke totalavhold. Det er større sannsynlighet for at det går bra, enn at det går dårlig. Det er også noen studier som ikke viser noen forskjell på "light drinkers" og "non-drinkers", og at det går dårligere med de som har mødre som drakk i noen av gruppene veies opp med at det gikk bedre med noen av dem som hadde mødre som drakk. Det er altså ikke sort-hvitt. Jeg blir mer rystet inn i sjelen av kvinner som med vilje blir gravide med BMI godt inn på 30-tallet, når man VET hvor mye skader det kan gi barnet! Og overvekt vil påvirke fosteret hvert eneste sekund gjennom graviditeten, og er heller ikke noe man kan slutte med.... Anonymous poster hash: 887e6...b30 I fare for å kuppe tråden.. kunne du utdypet hvilke typer skader foster får ved mors overvekt? Nysgjerrig/uvitende. Anonymous poster hash: e6771...5cb
Gjest Antarctica Skrevet 20. november 2015 #9 Skrevet 20. november 2015 (endret) Bli bare litt lei meg når jeg lever sunt og vet jeg kan bli en god mot og sliter. Mens folk som blir lett gravide tar lett på konsekvensene. Av de valgene de gjør. Anonymous poster hash: 19969...d24 For noe tull å si.Dette har ikke noe med din personlige sorg å gjøre, og du blir faktisk ikke noe "mer" glad i barna dine enn de som ikke trenger å prøve så lenge. Ikke blir du automatisk noe bedre mor heller. At livet føles urettferdig gir deg ikke rett til å dømme andre. Endret 20. november 2015 av Pashla
Luksusdyret Skrevet 20. november 2015 #10 Skrevet 20. november 2015 I tredje trimester er det noen lands anbefalinger som anbefaler måtehold, ikke totalavhold. Det er større sannsynlighet for at det går bra, enn at det går dårlig. Det er også noen studier som ikke viser noen forskjell på "light drinkers" og "non-drinkers", og at det går dårligere med de som har mødre som drakk i noen av gruppene veies opp med at det gikk bedre med noen av dem som hadde mødre som drakk. Det er altså ikke sort-hvitt. Jeg blir mer rystet inn i sjelen av kvinner som med vilje blir gravide med BMI godt inn på 30-tallet, når man VET hvor mye skader det kan gi barnet! Og overvekt vil påvirke fosteret hvert eneste sekund gjennom graviditeten, og er heller ikke noe man kan slutte med.... Anonymous poster hash: 887e6...b30 I tredje trimester er det noen lands anbefalinger som anbefaler måtehold, ikke totalavhold. Det er større sannsynlighet for at det går bra, enn at det går dårlig. Det er også noen studier som ikke viser noen forskjell på "light drinkers" og "non-drinkers", og at det går dårligere med de som har mødre som drakk i noen av gruppene veies opp med at det gikk bedre med noen av dem som hadde mødre som drakk. Det er altså ikke sort-hvitt. Jeg blir mer rystet inn i sjelen av kvinner som med vilje blir gravide med BMI godt inn på 30-tallet, når man VET hvor mye skader det kan gi barnet! Og overvekt vil påvirke fosteret hvert eneste sekund gjennom graviditeten, og er heller ikke noe man kan slutte med.... Anonymous poster hash: 887e6...b30 Vel, tre store glass vin er ikke måtehold. Da er man brisen.
Luksusdyret Skrevet 20. november 2015 #11 Skrevet 20. november 2015 Bli bare litt lei meg når jeg lever sunt og vet jeg kan bli en god mot og sliter. Mens folk som blir lett gravide tar lett på konsekvensene. Av de valgene de gjør. Anonymous poster hash: 19969...d24 For noe tull å si.Dette har ikke noe med din personlige sorg å gjøre, og du blir faktisk ikke noe "mer" glad i barna dine enn de som ikke trenger å prøve så lenge. Ikke blir du automatisk noe bedre mor heller. At livet føles urettferdig gir deg ikke rett til å dømme andre. Så man kan ikke uttale seg negativt om gravide som røyker og drikker, utro ektemenn og koner, ektefeller som mishandler sin partner fysisk og psykisk siden man ikke er "bedre" enn andre? Kan du forklare hvorfor?
Gjest Antarctica Skrevet 20. november 2015 #12 Skrevet 20. november 2015 Bli bare litt lei meg når jeg lever sunt og vet jeg kan bli en god mot og sliter. Mens folk som blir lett gravide tar lett på konsekvensene. Av de valgene de gjør. Anonymous poster hash: 19969...d24 For noe tull å si.Dette har ikke noe med din personlige sorg å gjøre, og du blir faktisk ikke noe "mer" glad i barna dine enn de som ikke trenger å prøve så lenge. Ikke blir du automatisk noe bedre mor heller. At livet føles urettferdig gir deg ikke rett til å dømme andre. Så man kan ikke uttale seg negativt om gravide som røyker og drikker, utro ektemenn og koner, ektefeller som mishandler sin partner fysisk og psykisk siden man ikke er "bedre" enn andre? Kan du forklare hvorfor? Har ikke nevnt vold, utroskap eller gravide som drikker og røyker. Det jeg kommenterer her er HIs konklusjon om at folk som lett blir gravide ikke tenker over konsekvensene av sine valg. Det er noe tull å si, og basert på hva hun ellers skriver, utleder jeg at hun blander sammen to ting: sin egen frustrasjon over ikke å bli gravid, og sin moralske forargelse over den gravides alkoholbruk. Som samlet sett fører til en absurd og ubegrunnet konklusjon om hvem som "ville blitt" en god mor kontra hvor lemfeldige andre er, som sliter mindre.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #13 Skrevet 20. november 2015 I tredje trimester er det noen lands anbefalinger som anbefaler måtehold, ikke totalavhold. Det er større sannsynlighet for at det går bra, enn at det går dårlig. Det er også noen studier som ikke viser noen forskjell på "light drinkers" og "non-drinkers", og at det går dårligere med de som har mødre som drakk i noen av gruppene veies opp med at det gikk bedre med noen av dem som hadde mødre som drakk. Det er altså ikke sort-hvitt. Jeg blir mer rystet inn i sjelen av kvinner som med vilje blir gravide med BMI godt inn på 30-tallet, når man VET hvor mye skader det kan gi barnet! Og overvekt vil påvirke fosteret hvert eneste sekund gjennom graviditeten, og er heller ikke noe man kan slutte med.... Anonymous poster hash: 887e6...b30 I fare for å kuppe tråden.. kunne du utdypet hvilke typer skader foster får ved mors overvekt? Nysgjerrig/uvitende. Anonymous poster hash: e6771...5cb http://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/06/20/-gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/ Anonymous poster hash: 887e6...b30
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #14 Skrevet 20. november 2015 Bli bare litt lei meg når jeg lever sunt og vet jeg kan bli en god mot og sliter. Mens folk som blir lett gravide tar lett på konsekvensene. Av de valgene de gjør.Anonymous poster hash: 19969...d24 For noe tull å si.Dette har ikke noe med din personlige sorg å gjøre, og du blir faktisk ikke noe "mer" glad i barna dine enn de som ikke trenger å prøve så lenge. Ikke blir du automatisk noe bedre mor heller. At livet føles urettferdig gir deg ikke rett til å dømme andre. Så man kan ikke uttale seg negativt om gravide som røyker og drikker, utro ektemenn og koner, ektefeller som mishandler sin partner fysisk og psykisk siden man ikke er "bedre" enn andre? Kan du forklare hvorfor? Takk for støtten Sarah. HI Anonymous poster hash: 19969...d24
Anonym bruker Skrevet 20. november 2015 #15 Skrevet 20. november 2015 Sånt skal ikke unnskyldes At folk med BMI over 30 blir gravid kan ikke sammenlignes.. Mange som blir Uplanlagt gravid Å drikke alkohol i svangerskapet derimot er et bevisst valg.. Anonymous poster hash: 32b86...8aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå