Gå til innhold

Hva burde jeg gi til en baby på 6 mnd til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar i mot all tips 😊 Takk:) Jeg vil helst unngå å gi mat fra glass som blir kjøpt på butikken. Vil lage selv

Men hva er trygd og hva skal jeg ikke gi. Som kan være farlig for baby

Anonymous poster hash: 539ef...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :(

Skrevet

Det aller meste. Hold deg unna salt, rødbeter og honning + melk så går det fint.

Anonymous poster hash: ca2cb...a6a

Skrevet

Hva slags type kjøtt kan jeg gi? Eller fisk?

Skrevet

Jeg ga mye kylling, lam og laks. I tillegg brukte jeg mye grønnsaker, f.eks gulrot var en hitt. Jeg brukte også ting med mye smak som hvitløk, chilli, fersk ingefær og urter.

En hitt her var tomatgryte med paprika, chilli, hvitløk, linser og lam.

Start forsiktig, la barnet smake seg frem, så finner du raskt ut av det.

Jeg brukte også meierismør i maten. Vet st det er diskutabelt da det er et meieriprodukt. Her gikk det veldig greit, og barnet elsket moste grønnsaker med litt smør og pepper i 😄

Jeg brukte også en god del oliven som jeg finhakket og tilsatte i maten. Da fikk den litt mere smak uten alt saltet.

Skrevet

Tusen takk det hørtes bra ut:) Har du lyst å skrive om den tomtat gryta du lager? Altså oppskriften:)

Skrevet

Også lurte jeg på en ting: chili er jo sterkt blir ikke det feil å gi det til baby på 6 mnd siden det er sterkt?

Skrevet

Usikker på om jeg har den oppskriften, jeg fant den på en svensk nettside. Det er jo et helt år siden jeg styret med dette.

Men Google Margit Vea. Der fikk jeg masse tips. Og chilli går veldig fint, men det er jo ikke store mengdene. Husk også på at den blir rundere i smaken når den kokes inn med andre ting.

Skrevet

Okey :) tusen takk for tips frøken :)

Skrevet

Hun Margit vea har tydlighvis en bok om blant annet barnemat :) skal kjøpe den i morgen jeg. Sikkert mange gode tips i den boka

Skrevet

Hun Margit vea har tydlighvis en bok om blant annet barnemat :) skal kjøpe den i morgen jeg. Sikkert mange gode tips i den boka

Den er helt super, hun har også en blogg med noe oppskrifter.

Skrevet

Du kan jo også se på boksene med ferdig barnemat som selges i butikken, for tips. Dropp salt, men annet krydder, urter, litt hvitløk osv går fint.

Skrevet

Det meste av kjøtt og fisk går greit. Jeg styrte unna svin, for det ble så strimlete selv om jeg moste med stavmikser. Og ferdigsaltet fisk, det blir for salt.

I begynnelsen brukte jeg bare grønnsaker, f.eks potet, søtpotet, gulrot, blomkål. Kokte godt og moste med stavmikser, evt med litt morsmelk for riktig konsistens. Krydret med timian, basilikum eller pepper (alle krydder utenom salt er greit). Etterhvert tilsatte jeg litt kyllingfilet, filet av hvit fisk eller laks. Styrte unna pølser, kjøttkaker o.l for det er så salt.

Skrevet

Takk for tips jenter :)

Skrevet

1 mann fikk mye grønnsakspurerer med rene smaker, og noen ganger blandet 2 grønnsaker. Han spiser nå gjerne brokkoli og gulerot til middag.

Nr 2 fikk mer lapskaus mat, mere miks og mindre rene smaker. Han er kjempe kresen. Får knapt i han grønnsaker. Så jeg anbefaler å lære småen å spise rene smaker.

Begge fikk endel økologisk kjøtt blandet i etterhvert.

Anonymous poster hash: a1638...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...