Gå til innhold

Bikkjebråk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet til et lite sted og her er det en nabo som lar hunden stå ute og bjeffe. Det er rett og slett vondt å høre på, men jeg er også litt redd for å gjøre meg upopulær i nytt nabolag. Råd?

Anonymous poster hash: 38899...d60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonym samtale til Mattilsynet.

Skrevet

Du har tre valg:

Ignorere bjeffingen og late som ingenting.

Snakke med naboen. Det går faktisk an å gjøre det på en hyggelig måte.

Anonyme brev eller telefoner (som jeg ofte ser anbefalt på DiB). Ulempen er at før eller siden vil det komme fram at det var du, og da blir du i hvert fall upopulær.

Som du kanskje har skjønt, anbefaler jeg deg å velge alternativ en eller to. Det er mest redelig å være åpen og si fra på en grei måte. Man trenger jo ikke lage krig med det samme.

(Forresten kom jeg på et fjerde valg: Flytte. Men ettersom du akkurat har flyttet dit, antar jeg at det er uaktuelt.)

Skrevet

Takk for ordentlig svar! 😊

Jeg pleier å kunne snakke for meg, men merker at jeg er så irritert på den bjeffingen at jeg bare blir frekk og DET er ikke lurt.

"Bikkja de bråker no grønnjævlig - kan du ta den inn!"

Hva kan jeg si som er høflig men tydelig?

Anonymous poster hash: 38899...d60

Skrevet

Du må svelge irritasjonen så godt du kan. Øv deg gjerne på forhånd på hva du skal si. Vær høflig, men tydelig. Har du hilst på naboen før, så han/hun vet hvem du er og du vet hvem han/hun er?

Hva med noe slikt: "Hei, jeg er Kari Nordmann i nummer 16. Jeg flyttet inn her for fire uker siden. Jeg lurer på om det er mulig for deg å ta inn hunden din på ettermiddagen/ kvelden/ etter klokka halv åtte, for den bjeffer nokså høyt og mye?"

Så får du se hva han/hun svarer. Hadde det vært meg som fikk en slik henvendelse ville jeg vært høflig tilbake og gjort mitt beste for å ta hensyn. Dersom naboen nekter, og er frekk og uhøflig, får du trøste deg med at det ikke er du som lager konflikt og så kan du heller ringe politiet etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...