Gå til innhold

5-åring som ikke liker middag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal. U a n s e t t hva vi har til middag liker hun det ikke. Spiser kun potet, pasta og ris. Ikke kjøtt. Ikke grønnsaker. Hun må smake på alt, og det gjør hun også, men det hjelper ikke en dritt når hun på forhånd har bestemt seg for at hun ikke liker det! Hun smaker på alt, men liker INGENTING! Er ikke potet, pasta eller ris et alternativ legger hun seg sulten den dagen. Spiser fruktmåltid i bhg kl. 14.30/15, og vi spiser middag 17.30/18. Hun er som regel med og lager middagen, synes det er spennende å lage mat, men spise den skal hun ikke..

Jeg trenger desperat tips! Hjelp.

Anonymous poster hash: 5ccb6...77c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når begynte det?

Anonymous poster hash: 5daf2...b0c

Skrevet

Følger denne! Min liker kun brød -.-

Anonymous poster hash: 0b568...5be
Skrevet

Jeg tenker at du bare må fortsette som du har begynt. Tilby alle typer mat, ikke lag noe styr om hun spiser eller ikke og la henne gå sulten om hun velger det (så sant hun er frisk og tåler det, selvsagt).

Hvis det er av nyere dato så er det sikkert bare et forsøk på å teste grenser og da må du holde ut lenger enn henne 😊 så enkelt og så vanskelig 😊

Skrevet

Takk for svar. Det startet egentlig da hun var 2, og har gått litt opp og ned, men de siste mnd. har det bare blitt verre og verre. Før skiftet det på hva hun likte og ikke likte, så det er jo tydelig at det er mer hun egentlig liker, men nekter å spise.. Hun har ikke veldig mye å gå på, er 110 høy og veier rett i underkant av 17 kg. Finnes det ingen mirakelkur altså 😁 Det er så frustrerende :(

Hi

Anonymous poster hash: 5ccb6...77c

Skrevet

Hva om dere moser maten inn en saus og har over det hun liker. Så gradvis moser det mindre og mindre? Vet mange som moser grønnsaker inn i pastasaus etc fordi barna ikke liker grønnsaker.

Har du prøvd med grønnsaksstaver og rømme? Barna er helt ville etter dette her.

Nå er jeg velsignet med barn som spise omtrent alt men vet flere som plages med kresne barn.

Lykke til😊

Anonymous poster hash: 34a95...e16

Skrevet

Så bra at hun får/vil være med å lage maten, og veldig bra at hun smaker på alt!! Er ikke verst bare det tenker jeg 😊 forsyner hun seg selv, eller legger dere opp maten til henne? Kanskje det hjelper om hun forsyner seg selv? Må ta litt av alt, men kan velge selv hvor mye hun vil ha av hver ting. Kanskje verdt et forsøk! Lykke til 😊

Anonymous poster hash: a2a0e...57e

Skrevet

Hadde en som var lik. Hun var med på å lage maten og fikk forsyne seg selv osv.

Likevel var det mye styr. Problemet vårt var litt todelt da det var en del barn i barnehagen som ofte sa æsj til mat. Datteren min var glad i erter feks men så fikk de ertesuppe i barnehagen, noe hun har likt og da ble hun mobba fordi hun likte "bæsjemat" dette ble selvsagt slått ned på av de i barnehagen men skaden var jo skjedd. Hun lot seg lett påvirke av hva andre barn sa var vondt.

Vi begynte med å la henne bestemme middag i butikken. Vi hadde en regel om at det måtte være én grønnsak, én saus og én type kjøtt. DET syntes hun var gøy. Vi sto i grønnsaksdisken og hun bestemte. Hun spiste faktisk mer når hun selv hadde plukket alle råvarer.

Favoritten er ovnsbakt laks med potetmos og hvit saus, eller stekt pølse med brun saus, kokt potet og blomkålstappe. Litt rar sammensetning kanskje men ungen spiser da i allefall.

Anonymous poster hash: 58fac...481

Skrevet

Utsett middag 1 time så er hun nok mere sulten.

Anonymous poster hash: 3599d...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...