Gå til innhold

Opprette konto til barn- fars signatur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal opprette konto må far signere, det er greit nok (selvom jeg da aldri får gjort det).

Men får han tilgang til kontoen? Altså ikke nødvendigvis for å ta ut penger, men for å se transaksjoner og lignende? Hvis ikke, hvorfor må han da signere?

Noen som jobber i bank som kan opplyse meg?

Anonymous poster hash: bf95e...d96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han får tilgang til å ta ut penger. Det kan du ikke forhindre.

Min x er ikke til å stole på økonomisk og jeg har derfor måttet opprette kontoer i mitt navn som barna bruker (etter råd fra banken). Ellers hadde han hatt tilgang og kunnet tømme dem.

Han kan skrive under på at han ikke skal ha tilgang - men den underskriften kan han trekke tilbake når som helst han måtte få lyst.

Anonymous poster hash: bb509...080
Skrevet

Han får tilgang til å ta ut penger. Det kan du ikke forhindre.

Min x er ikke til å stole på økonomisk og jeg har derfor måttet opprette kontoer i mitt navn som barna bruker (etter råd fra banken). Ellers hadde han hatt tilgang og kunnet tømme dem.

Han kan skrive under på at han ikke skal ha tilgang - men den underskriften kan han trekke tilbake når som helst han måtte få lyst.

Anonymous poster hash: bb509...080

Er det sant?? Det går jo ikke.

Skrevet

Nei, det som skrives over her er ikke sant. Du kan opprette konto i barnas navn, hvor dere enten velger at dere foreldrene skal disponere kontoen hver for dere, slik at dere da kan ta ut penger når som helst, eller dere kan velge at kontoen disponeres med samtykke fra den andre, men da må den andre godkjenne at en skal ta ut penger.

En annen mulighet er å opprette en "gavekonto", hvor du forteller banken at kun du ønsker å disponere kontoen, og da vil ikke far få tilgang til kontoen, han vil kun få beskjed om at det er opprettet en konto i barnas navn.

Skrevet

Nei, det som skrives over her er ikke sant. Du kan opprette konto i barnas navn, hvor dere enten velger at dere foreldrene skal disponere kontoen hver for dere, slik at dere da kan ta ut penger når som helst, eller dere kan velge at kontoen disponeres med samtykke fra den andre, men da må den andre godkjenne at en skal ta ut penger.

En annen mulighet er å opprette en "gavekonto", hvor du forteller banken at kun du ønsker å disponere kontoen, og da vil ikke far få tilgang til kontoen, han vil kun få beskjed om at det er opprettet en konto i barnas navn.

Det der er ukjent for meg. Jeg har akkurat gått en runde med dette, og det var ikke mulig å opprette konto i barnets navn uten at far har tilgang så lenge han har foreldreretten.

Anonymous poster hash: 01569...de8

Skrevet

Det der er ukjent for meg. Jeg har akkurat gått en runde med dette, og det var ikke mulig å opprette konto i barnets navn uten at far har tilgang så lenge han har foreldreretten.

Anonymous poster hash: 01569...de8

Det skal være mulig i alle banker. Jobber selv i bank og har akkurat ordnet dette for flere kunder hos oss.

Skrevet

vi opprettet konto på barna for 2 og 4 år siden. der må vi begge signere for å ta ut penger. 

Anonymous poster hash: 4116b...a22
Skrevet

Ok. Men ingen av de to første alternativene er et alternativ. Da får jeg heller opprette en konto til i mitt navn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...