Gå til innhold

Et lite hjertesukk vedr skole og nivå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ofte der når en 2.klassing og en 3. klassing skal gjøre lekser. Begge er ganske oppvakte, men de er jo ikke genier på noen måte.

Jeg blir helt matt. Med unntak av når det er skrivelekser (som av og til tar litt lengre tid), så er leksene gjerne unnagjort på max 10 min! De bare farer gjennom dem med alt riktig uten å se ut til å måtte tenke i noen særlig grad. Leseleksa er f.eks. unnagjort på 30-60 sekunder - OG jeg kan spørre dem om innholdet og de har fått med seg alt.

Hvor er den tilpassede opplæringen egentlig?

(OG for å slippe sure kommentarer - ja både vi og foreldrene til det andre barnet er heldige som har slike barn, men samtidig så ønsker jeg jo ikke at de skal kjede seg på skolen og at kunnskapstørsten skal slukkes) Jeg ønsker at de skal få litt å bryne seg på og at de skal få lære seg gode arbeidsvaner......

Jeg opplever ikke at jeg er for kravstor - en litt vanskeligere tekst (vi kjøper gjerne bøkene), litt vanskeligere oppgaver (igjen - vi kjøper gjerne bøkene) osv.

Anonymous poster hash: 46cc0...6cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med deg, det er ikke nok lekser, og jeg forstår ikke de som hyler og bærerer seg over så fryktelig mye med lekser. 

Det er svært magert. 

Anonymous poster hash: 04e1d...2a8
Skrevet

Leksene er jo tilpasset en hel klasse, det noen bruker 15 minutter på bruker andre 30 minutter på, og i 2.klasse skal ikke leksene ta timevis....

Jeg har også barn som tar ting lett, leksene er gjort unna på et svisj, men det slukker da ikke lysten på å lære nye ting det. Det gjør at mine barn ikke har noe imot lekser i det hele tatt (i motsetning til han som sliter seg gjennom leksene og bruker dobbel og tredobbelt så lang tid i nabohuset, han haaaaaaater lekser).

Det to eldste barna her er nå 12 og 15 år gamle og fremdeles synes de lekser er helt greit. Fordi de hadde et såpass greit forhold til lekser de første årene på skolen har de innarbeidet gode rutiner og har ingen negative assosiasjoner til lekser. Så når 15-åringen i disse dager leser til juletentamen gjør han det uten å mukke, det går så greit. Mens sønnen til en venninne på samme alder, som har slitt med å komme seg gjennom leksene helt fra tidlig på barneskolen ikke gidder løfte en finger nå før tentamen, han hater fremdeles lekser og får grøsninger bare han hører ordet.

Vær glad for at ungene dine gjør lekser "lett som en plett", og utfordre de på andre områder (som du sier du gjør med bøker o.l.)

Anonymous poster hash: 98310...0b7
Skrevet

Vi har det motsatte problemet. De sterke elevene i min gutts klasse (deriblant min gutt) får pøst på med lekser, fordi de må 'strekkes' i følge lærer. Disse leksene blir ikke de ferdige med på leksehjelp, mens de svake elevene får mindre og lettere lekser og slipper å sitte med leksene hjemme etter leksehjelp. Dette har resultert i en tredjeklassing med et hat-forhold til lekser allerede i 3.klasse! Hadde jeg kunne valgt, ville jeg mye heller vært i deres situasjon.

Anonymous poster hash: fda63...f68

Skrevet

Vi har det motsatte problemet. De sterke elevene i min gutts klasse (deriblant min gutt) får pøst på med lekser, fordi de må 'strekkes' i følge lærer. Disse leksene blir ikke de ferdige med på leksehjelp, mens de svake elevene får mindre og lettere lekser og slipper å sitte med leksene hjemme etter leksehjelp. Dette har resultert i en tredjeklassing med et hat-forhold til lekser allerede i 3.klasse! Hadde jeg kunne valgt, ville jeg mye heller vært i deres situasjon.

Anonymous poster hash: fda63...f68

Det er et veldig viktig poeng.

Om leksene er forskjellig blir det i barnas øyne urettferdig at noen får lette lekser mens andre må sitte lenge og streve med vanskelige lekser. En unge i 2. og 3. klasse vil ut og leke, ikke utfordres i lekser som er vanskeligere enn de andres, de vil ha lette lekser sånn som de andre og leke etterpå....

Anonymous poster hash: 98310...0b7

Skrevet

Vi gir vår førsteklassing ekstra oppgaver som hun selv ønsker her hjemme. Hun velger selv ei bok eller en tekst hun kan lese, eller som vi kan lese sammen. Hun spør gjerne selv om vi kan sette opp noen mattestykker eller om vi kan si noen ord som hun skal prøve å skrive. Hun googler ord eller ting som de lærer om i naturfag og samfunnsfag (om kroppen, verden, stjerner, planeter osv) eller bare gjør litt ekstra ut av de leksene hun har. Tenker det blir tidsnok mer enn nok av lekser - og enn så lenge får hun mer enn nok slukket kunnskapstørsten på denne måten 😃 Kanskje kan det være noe for dere også?

Skrevet

Vi har alltid fått gehør for tilpassete lekser.

Skrevet

Det er jo bare for læreren å sette opp ulike nivåer på ukesplanen. Det hadde vi til og med på 90tallet. Nivå 1 må alle gjøre, Nivå 2 bør de fleste gjøre, Nivå 3 bør mange gjøre. På foreldresamtalene ble det avtalt med skolen hvilket nivå man bør gjøre i de ulike fagene.

Anonymous poster hash: a3036...6f9

Skrevet

Derw måvel kontakte skolen og forklare problemet! Ikke sikkert læreren er klar over at de tar det så raskt.

Anonymous poster hash: 697e8...e79

Skrevet

Spørs vel om læreren sitter her på BiM, gitt... Må da være en smal sak å ta opp dette?

Anonymous poster hash: bec3f...dc2

Skrevet

Men med så smarte barn er vel dere foreldre smarte nok til på kunne gi ungene andre utfordringer, andre ting å lese om eller lære om,  Jeg har en av hver sort og har aldri problemer med å finne utfordringer til den "flinkeste" av dem.  Jeg ønsker leksene dit pepper'n gror minst, for jeg skulle gjerne kunne ha gjort akkurat det samme med den andre, nemlig finne interessante ting tilpasset hennes nivå innen de tingene hun sliter med og heller jobbet med det enn lekser.  

Skrevet

Vi har fire unger i hus. De to eldste var helt umulige å få til å gjøre lekser fra første skoledag, alt var for vanskelig, tok for lang tid, var kjedelig og er ikke måte på hvor mange klageord jeg har hørt fra de. De har klart seg bra på skolen, så egentlig skulle leksene gått greit. Men lekser har ikke fungert med de, og vi har i perioder måtte få mindre lekser slik at de hvertfall fikk gjort noe.

Så er det de to minste. De har rast gjennom leksene og de har fått ekstra lekser. Så begynte eldste i 6klasse og da ble alt ett ork. Hun klarte ikke å konsentrere seg om kun lekser. Prøvde alt mulig for å få tilbake det hun hadde, menvi har fortsatt ikke funnet det. Eller dag ble hun ferdig med alle leksene for resten av uka på leksehjelpa, men kjenner jeg henne rett så forblir det ikke slik. Leksehjelpa i 7kasse har gjort det bedre, men jeg savner virkelig slik hun var før. Så ting kan snu.

Anonymous poster hash: 235de...121

Skrevet

Vi gir helt klart barna andre utfordringer, men jeg ser at leksene kjeder dem. 2.klassingen som liker alle fag egentlig, liker ikke norsk f.eks. De sitter der og leser den samme enkle teksten gang på gang. Vi har selvsagt snakket med skolen om dette og innimellom får hun lese noe annet (hun har f.eks. lest harrypotterbøkene her hjemme). Vi har også fått til at hun kan skrive stil i stedet for å skrive svært enkle ord veeldig mange ganger, men jeg ser at leksene blir så altfor enkle. Det å i uke etter uke plassere tall på en tall-linje f.eks. blir jo utrolig kjedelig i lengden.

Skrevet

2. klassing som leser Harry Potter? 

Anonymous poster hash: d3a0f...e9e
Skrevet

Vi har tilpasset lekser til nivå på vår skole, du kan jo høre med lærer om noe kan gjøres ellers hviss det er multi de bruker i matte så ligger alle trinn bøkene på nett klar til og løses på nettet.

Skrevet

Synes det er nok. Ande bruker kanskje dobbelt så lang eller tre ganger så lang tid. De kan ikke ha mer uten at dt blir urimelig.

Anonymous poster hash: 246dc...cfb

Skrevet

2. klassing som leser Harry Potter? 

Anonymous poster hash: d3a0f...e9e

Jepp! Lærte seg å lese i 1. klasse og Harry Potter er så spennende at da går det virkelig unna. Ikke vi som har oppmuntret til de bøkene, men hun selv som ville. Hun leser flytende bortsett fra de ordene der også jeg må se en gang eller to. Tekster uten så mye spesialord leser hun flytende uten problemer.

Skrevet

Er enig med deg, det er ikke nok lekser, og jeg forstår ikke de som hyler og bærerer seg over så fryktelig mye med lekser.

Det er svært magert.

Anonymous poster hash: 04e1d...2a8

Har en i 4 klasse som sitter 2 timer nesten hver dag. Kanskje derfor jeg "hyler" ?

Anonymous poster hash: 4eb31...010

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...