Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #1 Skrevet 18. november 2015 Jeg har en sønn som siden skolestart har vært fryktelig mye syk. Det startet med én uke med oppkast. Kaster opp i 3 dager, diaré én dag, og hjemme en ekstra dag for å være sikker på at han var frisk. Så fikk han mykoplasma lungebetennelse og var hjemme 8 skoledager pga det. Feber alle dagene. Så fikk han halsbetennelse. Hjemme i 9 skoledager. Feber alle dagene. Klarte ikke å spise. Hadde så vondt at han nesten ikke sov om natten osv. Har levert legeattest på både lungebetennelse og halsbetennelsen. Allikevel så ringer rektor meg, og sier at de melder meg til bv, pga for mye fravær. Jeg forstår jo selv at han har vært altfor mye borte, men det er da hverken min eller gutten sin skyld at han har vært så mye syk disse månedene? Jeg spurte rektor om det var andre forhold som gjorde at de ville melde, men det var kun dette med fravær. Han sa at gutten oppfører seg pent, har varme, gode klær, alltid gjort lekser etc. Jeg hadde forstått det om fraværet ikke var dokumentert av lege, men så lenge det er det, så forstår jeg ikke helt? Jeg er ikke redd for bv altså, synes bare at det er synd med ekstra mas oppi all denne sykdommen. Anonymous poster hash: a8118...1b0
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #2 Skrevet 18. november 2015 Jeg har en sønn som siden skolestart har vært fryktelig mye syk. Det startet med én uke med oppkast. Kaster opp i 3 dager, diaré én dag, og hjemme en ekstra dag for å være sikker på at han var frisk. Så fikk han mykoplasma lungebetennelse og var hjemme 8 skoledager pga det. Feber alle dagene. Så fikk han halsbetennelse. Hjemme i 9 skoledager. Feber alle dagene. Klarte ikke å spise. Hadde så vondt at han nesten ikke sov om natten osv. Har levert legeattest på både lungebetennelse og halsbetennelsen. Allikevel så ringer rektor meg, og sier at de melder meg til bv, pga for mye fravær. Jeg forstår jo selv at han har vært altfor mye borte, men det er da hverken min eller gutten sin skyld at han har vært så mye syk disse månedene? Jeg spurte rektor om det var andre forhold som gjorde at de ville melde, men det var kun dette med fravær. Han sa at gutten oppfører seg pent, har varme, gode klær, alltid gjort lekser etc. Jeg hadde forstått det om fraværet ikke var dokumentert av lege, men så lenge det er det, så forstår jeg ikke helt? Jeg er ikke redd for bv altså, synes bare at det er synd med ekstra mas oppi all denne sykdommen. Anonymous poster hash: a8118...1b0 Hæ? Hørtes da merkelig ut! Hadde jammen ringt bv selv og hørt hva dette var for noe, og for å ordne opp. Hadde blitt fly forbanna om jeg var deg. Anonymous poster hash: d65b2...d59
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 Uff, stakkars gutten din! For en høst han har hatt. Ville dratt til legen og bedt om utskrift (om du ikke har kopi av legeattesten), og kontaktet barnevernet selv for å forklare saken. Tipper skolen får beskjed om å la dette ligge. Barnevernet har mer enn nok av virkelige saker å bruke tiden på. Har dere undersøkt om det er en årsak til all sykdommen? Anonymous poster hash: 505d9...6fc
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Regner med at skolen sikkert har sine prosedyrer. MEN når du kan vise til legeattester så synes jeg det er veldig merkelig. Synes du skal kontakte legen jeg å få ham til å ordne et skriv til skolen. Evt la ham kontakte rektor. Om ungen er syk og har GYLDIG fravær (legeattest) så burde rektor ha såpass til vett at hun ser at dette IKKE er en BV sak Anonymous poster hash: f4e92...25a
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Ja, det har vært fryktelig mye sykdom. Og slik som i dag, så var han våken fra kl 04 i natt, gråt pga halsvondt, men jeg sendte han allikevel på skolen, fordi jeg har dette rektor sa for en uke siden i bakhodet hele tiden! Går i 3. klasse. Han har alltid vært et øre/nese/hals barn, vært en del syk, men legene vil ikke ta mandlene hans enda. (Hverken fastlege eller spesialist) Anonymous poster hash: a8118...1b0
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 Synes dette høres sykt ut! Min gutt var ekstremt mye syk i første klasse (hadde en som begynte i barnehage samtidig og fikk "alt" og søsken ble smittet..) Jeg leverte aldri legeattest (var aldri borte sååå mange dager i strekk, men var noe nytt hele tiden!) Jeg snakket med klassekontakten om det og hun viste stor forståelse. Synes å melde til bv er sterkt overdrevet!! Be om et møte med rektor og si du synes det er ubehagelig og om de trenger mer utfyllende legeattest, osv. Akkurat som vi ikke har nok bekymringer med et barn som er sykt hele tiden, mtp jobb, skole osv. Makan til rektor!! 😡👊🏻 Anonymous poster hash: 06e28...469
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Dusteskole. Har ikke barnevernet nok å gjøre for tiden, og de ikke skal belemres med totalt forstokkede skoleledere som melder folk helt ubegrunnet!? Blir rasende! Det e rjo i tillegg en kjembepåkjenning for dere, uansett hvor ubegrunnet meldingen er! Det er en ren tap-tap-situasjon hvis de er så idiotiske at de medler dere til barnevernet for dette. Grrrr. Anonymous poster hash: 16c22...aaf
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Det høres veldig rart ut, og tyder på dårlig vurderingsevne fra skoleledelsen. Samtidig er de kanskje redde for å overse det de tenker KAN være tegn på at noe er galt - better safe than sorry. Du har ingen ting å frykte så lenge lege har vært involvert, du vil få bekreftet at fraværet skyldes sykdom. Anonymous poster hash: ec676...a7f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Her må det ha skjedd en missforståelse. Ring rektor og spør om han har fått legeattestene. Anonymous poster hash: 47f21...82f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #10 Skrevet 18. november 2015 Det høres merkelig ut. Ved høyt fravær der foreldre ikke lar høre fra seg/gir beskjed/ er kontaktbar skal skoler og barnehager melde bekymring. Å melde bekymring ved høyt sykefravær når legeattester er vist fram og man har dialog med kontaktlærer om hvorfor barnet er borte virker jo fullstendig unødvendig. Hva skal barnevernet kunne hjelpe dere med? Komme på døren hver morgen med en skje med tran? Anonymous poster hash: d0095...af0
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #11 Skrevet 18. november 2015 Skolen jeg jobber ved har som retningslinje at ved fravær som overstiger 11 dager skal meldes BV. Står ingenting om at det skal brukes skjønn ved ulike typer fravær. Har likevel aldri opplevd at rektor har godkjent/oppfordret til melding. Selv ikke da jeg hadde en med 30 (!) enkeltdager (!!). Ny rektor eller avdelingsleder? Anonymous poster hash: 9f0f4...056
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #12 Skrevet 18. november 2015 Skolen plikter vel å ta tak når fraværet overstiger en viss prosent, det kan jo være snakk om omsorgssvikt. Men når dere har legeattest på sykdommene synes jeg det høres veldig rart ut. Siden jeg personlig kjenner en hypokonder som er i ferd med å ødelegge sønnen sin fordi hun stadig ser sykdommer hos han også og sykeliggjør han veldig (der er barnevernet inne i bildet og det er veldig nødvendig fordi mor er psykisk syk selv) så synes jeg det er litt godt å høre at skolen faktisk tør ta tak når barn er uforklarlig mye syke. Samtidig må jo rektor og læreren til barnet bruke fornuften sin, om de ikke mistenker noe galt så blir det litt voldsomt å ringe barnevernet synes jeg. Det kan jo skje selv den friskeste ungen at de har en periode med mye sykdom. Anonymous poster hash: 28449...64c
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #13 Skrevet 18. november 2015 Noen må melde for å oppdage om det er munchausen by proxy Anonymous poster hash: 4a0a1...cb4
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #14 Skrevet 18. november 2015 Hvordan håndterte dere det da? Hadde du kommunikasjon med skolen i sykdomsperioden, eller var barnet bare borte i så mange dager uten skolen hørte noe fra dere? Hva med skolearbeid hjemme? fikk dere gjort litt, slik at han ikke kom så langt etter de andre barna? Mye som spiller inn. Anonymous poster hash: 47f21...82f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #15 Skrevet 18. november 2015 Jeg har en sønn som siden skolestart har vært fryktelig mye syk. Det startet med én uke med oppkast. Kaster opp i 3 dager, diaré én dag, og hjemme en ekstra dag for å være sikker på at han var frisk. Så fikk han mykoplasma lungebetennelse og var hjemme 8 skoledager pga det. Feber alle dagene. Så fikk han halsbetennelse. Hjemme i 9 skoledager. Feber alle dagene. Klarte ikke å spise. Hadde så vondt at han nesten ikke sov om natten osv. Har levert legeattest på både lungebetennelse og halsbetennelsen. Allikevel så ringer rektor meg, og sier at de melder meg til bv, pga for mye fravær. Jeg forstår jo selv at han har vært altfor mye borte, men det er da hverken min eller gutten sin skyld at han har vært så mye syk disse månedene? Jeg spurte rektor om det var andre forhold som gjorde at de ville melde, men det var kun dette med fravær. Han sa at gutten oppfører seg pent, har varme, gode klær, alltid gjort lekser etc. Jeg hadde forstått det om fraværet ikke var dokumentert av lege, men så lenge det er det, så forstår jeg ikke helt? Jeg er ikke redd for bv altså, synes bare at det er synd med ekstra mas oppi all denne sykdommen. Anonymous poster hash: a8118...1b0 Jeg har hørt at enkelte skoler automatisk sender en bekymringsmelding da, men det er egentlig ikke tillatt. http://barneombudet.no/for-voksne/voksne-hjelper-barn/skole/taushetsplikt-pa-skolen/ Anonymous poster hash: 45e81...f5d
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #16 Skrevet 18. november 2015 Skolen jeg jobber ved har som retningslinje at ved fravær som overstiger 11 dager skal meldes BV. Står ingenting om at det skal brukes skjønn ved ulike typer fravær. Har likevel aldri opplevd at rektor har godkjent/oppfordret til melding. Selv ikke da jeg hadde en med 30 (!) enkeltdager (!!). Ny rektor eller avdelingsleder? Anonymous poster hash: 9f0f4...056 En slik rutine vil være brudd på taushetsplikt. Anonymous poster hash: 45e81...f5d
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #17 Skrevet 18. november 2015 Her hadde gutten min kikhoste fra januar til begynnelsen på april når han gikk i 2.klasse. Var litt på skolen innimellom men var mye syk. Feber og hostet til han faktisk ble blå og så gikk det noen sekunder før han klarte trekke pusten igjen. Helt j.... For de som lurer har gan fulgt vanlig vakdinasjonsprogram og legene sa at dersom han ikke hadde gjort det så ville han ikke overlevd. Men altså, vi var i god dialog med læreren. Leverte ikke attest fra lege og hørte heller ikke bekymring fra skolen ang fravær. Gutten kunne lese og regne før han startet på skolen så faglig lå han langt foran de andre elevene i alle fag. Anonymous poster hash: 9991a...20b
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #18 Skrevet 18. november 2015 Noen må melde for å oppdage om det er munchausen by proxy Anonymous poster hash: 4a0a1...cb4 eh. Hvordan skal man kunne påføre barnet halsbetennelse, hovne mandler og mykoplasma? Anonymous poster hash: 16c22...aaf
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #19 Skrevet 18. november 2015 Noen må melde for å oppdage om det er munchausen by proxy Anonymous poster hash: 4a0a1...cb4 Litt av en søkt konklusjon å trekke ut fra fravær. Noen ha visst sett for mye TV... Anonymous poster hash: 45e81...f5d
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #20 Skrevet 18. november 2015 Regner med at skolen sikkert har sine prosedyrer. MEN når du kan vise til legeattester så synes jeg det er veldig merkelig. Synes du skal kontakte legen jeg å få ham til å ordne et skriv til skolen. Evt la ham kontakte rektor. Om ungen er syk og har GYLDIG fravær (legeattest) så burde rektor ha såpass til vett at hun ser at dette IKKE er en BV sak Anonymous poster hash: f4e92...25a Meldinger til barnevernstjenesten skal ikke være rutiner på, det skal være ved mistanke om omsorgsvikt. Anonymous poster hash: 22426...ce4
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #21 Skrevet 18. november 2015 Hadde dialog med kontaktlærer. Sa ifra at han var syk. Sa hva som feilte han. Leverte attest når han kom tilbake. Fikk en plan med skolearbeid han skulle/kunne gjøre hjemme. Han fikk ikke gjort absolutt alt, men ca 80% av det, noe læreren virket svært fornøyd med. Og jeg kan ikke påføre et annet menneske medisinske diagnoser, bekreftet av helsepersonell, om jeg så var hypokonder HI Anonymous poster hash: a8118...1b0
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #22 Skrevet 18. november 2015 Noen må melde for å oppdage om det er munchausen by proxy Anonymous poster hash: 4a0a1...cb4 Haha! man får ikke faket en positiv strep-a test eller en klinisk undersøkelse som påviser lungebetennelse da. Du må slutte å se dr.Phil Anonymous poster hash: e1be6...aa7
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #23 Skrevet 18. november 2015 Noen må melde for å oppdage om det er munchausen by proxy Anonymous poster hash: 4a0a1...cb4 Det kan vel fatlegen gjøre? Lungebetennelse, store mandler, halsbetennelser og feber er målbare sykdommer. Det er ikke snakk om hodpiner, vondt i magen etc. Munchausen er ikke en vanlig lidelse det finnes så fryktelig mange som lider av. Anonymous poster hash: 22426...ce4
Iiiiik Skrevet 18. november 2015 #24 Skrevet 18. november 2015 Dette er jo en av ulempene ved rettighetssamfunnet. En rekke kommuner har fått klager fra voksne som hevder at de ikke har fått grunnskoletilbudet sitt, og det har blitt oppdaget at skolene ikke har fulgt godt nok opp elever med mye fravær. Så da lager de nærværsplaner, rutiner for høyt skolefravær, skolevegringsteam osv osv. I disse er det gjerne spesifisert ved hvilket fravær skolen skal melde bekymring til barnevernet. For det er jo sånn at det ikke er noe skolen kan gjøre med at barn ikke møter på skolen, så langt rekker (heldigvis) ikke skolens myndighetsområde. Jeg tenker at når kommunal barneverntjeneste mottar denne bekymringsmeldingen, så vil de se at barnet har vært sykt og avslutte saken. Ikke verre enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå