Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Dere som er lærere, hender det at dere søker opp elevene deres på facebook eller andre medier? Har dere noen kontakt med de på fritiden? Hvor gamle er de da? Anonymous poster hash: 13335...304
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Aldri søkt opp et barn på sosiale medier, og kommer heller aldri til å gjøre det om jeg ikke har en grunn til det. Bor på et lite sted, så har hendt at jeg har kontakt med elever på fritiden, f.eks et barn av en venninne eller lignende, treffer de ofte på butikken eller lignende også. Anonymous poster hash: dcab0...08d
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Nei. Har aldri hendt. Treffer en av elevene jevnlig på fritiden, da han jobber i nærbutikken. Elevene mine er 16-18. Anonymous poster hash: ef6ac...2ff
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Nei, jeg søker ikke opp elevene mine på sosiale medier. Men vurderer å lage meg en konto nummer to på facebook, en lærer-konto. Anonymous poster hash: 046ca...a3a
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Jeg er lærer i 10. klasse. Er ikke venner med noen av elevene mine på Facebook. Har fått noen forespørsler, men mener at jobb og privatliv ikke skal blandes når man har et slikt yrke. Har derimot noen tidligere elever som venner på Facebook. De har lagt meg til etter at de var ferdige på ungdomsskolen. Det synes jeg er greitt. Anonymous poster hash: 2f0f6...21e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 Jeg er lærer i 10. klasse. Er ikke venner med noen av elevene mine på Facebook. Har fått noen forespørsler, men mener at jobb og privatliv ikke skal blandes når man har et slikt yrke. Har derimot noen tidligere elever som venner på Facebook. De har lagt meg til etter at de var ferdige på ungdomsskolen. Det synes jeg er greitt. Anonymous poster hash: 2f0f6...21e Jeg har også fått forespørsler fra elever, men sier konsekvent nei. Jeg kan vurdere det hvis de spør etter de er ferdige hos oss. Dette er i vgs, forresten. Anonymous poster hash: 046ca...a3a
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Er det noen som føler at elevene stalker deg hvis de sender venneforespørsel? Anonymous poster hash: 13335...304
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Er det noen som føler at elevene stalker deg hvis de sender venneforespørsel? Anonymous poster hash: 13335...304 Nei, de er bare unge. Jeg pleier å sende en vennlig mld om at jeg gjerne lar forespørselen ligge og vente til de ikke er elever ved skolen lenger, men at de er velkommen til å kommunisere med meg på Fb-chat om de vil det. Anonymous poster hash: cabc6...570
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 flere? Anonymous poster hash: 13335...304
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 Ville bare tatt det opp på skolen i timen og gitt beskjed om at jeg ikke kom til å bli venn med noen elever på facebook, men gjerne svare på henvendelser via messenger. Anonymous poster hash: dd883...0d1
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #11 Skrevet 27. desember 2015 Jeg er ikke venn med noen av elevene, men vi har en facebookgruppe hvor det kan bli gitt beskjeder osv.. Anonymous poster hash: c1c06...c75
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 Jeg avviser konsekvent forespørsler fra nåværende elever, men har mange fra de tidligere kullene mine på vennelista. Det har vært mange skjebner gjennom årene og det er jo alltid et par man ender med å bry seg litt ekstra om. Noen av dem er nesten voksne nå, og det er litt kjekt å kunne oppdatere seg på hvordan det har gått med dem. Vi har forresten også en facebookgruppe til beskjeder osv for de nåværende elevene. Veldig kjekt. Jobber i ungdomsskolen Anonymous poster hash: 51249...916
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 Jeg har forresten også en liten gjeng med tidligere elever (jenter) som jeg en gang eller to i året har hjemme hos meg eller møter på café. Det har vært deres initiativ etter at de "mistet" meg som lærer (jeg skulle over på en annen klasse), men det er faktisk veldig hyggelig for meg også Nå begynner de å bli store og det er ganske forfriskende å prate med dem. Men jeg hadde nok ikke orket å møte dem så mye oftere. Ellers hegner jeg om mitt privatliv. Er glad jeg ikke lenger bor midt i skolekretsen, men selv her jeg bor nå hender det at jeg møter elever på butikken. Det er jeg ikke spesielt begeistret for og det hender jeg later som jeg ikke ser dem :-O Anonymous poster hash: 51249...916
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Er det noen som søker opp elever av nysgjerrighet, for å sjekke f.eks. vennekrets e.l., eller er det ingen som tenker på det? Ville dere synes det er rart hvis noen elever søker deg opp på facebook (og dermed finner ut litt flere ting om deg)? Anonymous poster hash: 13335...304
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #15 Skrevet 8. februar 2016 Nei, det har jeg aldri gjort, men mange av mine kolleger har lagt til noen elever som venner på facebook. Anonymous poster hash: 13335...304
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. februar 2016 #16 Skrevet 8. februar 2016 Nei. De er 17-24, men jeg har lagt til de som har ønsket som venn etter endt skoletid.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #17 Skrevet 8. februar 2016 Hos oss har vi ikke lov til å ha hverken foreldre eller elever på Facebook. Den dagen du ikke underviser eleven lenger, kan man selvfølgelig være venner på Facebook. Synes dette er en grei regel. Anonymous poster hash: cecde...a40
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #18 Skrevet 8. februar 2016 Er det noen som søker opp elever av nysgjerrighet, for å sjekke f.eks. vennekrets e.l., eller er det ingen som tenker på det? Ville dere synes det er rart hvis noen elever søker deg opp på facebook (og dermed finner ut litt flere ting om deg)? Anonymous poster hash: 13335...304 Jeg er ikke lærer da, men er ikke så lenge siden jeg gikk på vgs. Har flere ganger kommet borti profilen til noen lærere men aldri "stalket" dem, bare gått inn for å se av nysygerrighet. Jeg lurer også litt på hva lærerne gjør og om de sjekker opp elever på fb. Anonymous poster hash: 13335...304
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #19 Skrevet 8. februar 2016 Hos oss har vi ikke lov til å ha hverken foreldre eller elever på Facebook. Den dagen du ikke underviser eleven lenger, kan man selvfølgelig være venner på Facebook. Synes dette er en grei regel. Anonymous poster hash: cecde...a40 Jeg tenker at det er en regel laget av noen som ikke har innsikt i de ulike måtene man kan være på sosiale medier... Hva med twitter? Kan man følge elever der? Hva gjør man eventuelt med at elevene følger deg? Instagram? Må man blokkere elever? Og det finnes sikkert flere plattformer jeg burde nevnt, men kommer ikke på noen akkurat nå. Facebook er ikke nødvendigvis ens private hage. Det er sært å ha sånne regler i 2016. Det som er alfa og omega er å ha nettvett - og å tenke seg om på hva man legger ut, ettersom hva slags vennepolicy man har. Jeg mener selvsagt ikke at alle MÅ ha elever på fb (har det ikke selv...) men å ha en regel om "vennskap" på facebook i en tid der det finnes så utrolig mange andre sosiale medier blir bare rart. Anonymous poster hash: cabc6...570
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #20 Skrevet 8. februar 2016 Hos oss har vi ikke lov til å ha hverken foreldre eller elever på Facebook. Den dagen du ikke underviser eleven lenger, kan man selvfølgelig være venner på Facebook. Synes dette er en grei regel. Anonymous poster hash: cecde...a40 Jeg tenker at det er en regel laget av noen som ikke har innsikt i de ulike måtene man kan være på sosiale medier... Hva med twitter? Kan man følge elever der? Hva gjør man eventuelt med at elevene følger deg? Instagram? Må man blokkere elever? Og det finnes sikkert flere plattformer jeg burde nevnt, men kommer ikke på noen akkurat nå. Facebook er ikke nødvendigvis ens private hage. Det er sært å ha sånne regler i 2016. Det som er alfa og omega er å ha nettvett - og å tenke seg om på hva man legger ut, ettersom hva slags vennepolicy man har. Jeg mener selvsagt ikke at alle MÅ ha elever på fb (har det ikke selv...) men å ha en regel om "vennskap" på facebook i en tid der det finnes så utrolig mange andre sosiale medier blir bare rart. Anonymous poster hash: cabc6...570 Enig med deg. Vi mennesker omgås med hverandre og kommer til å finne hverandre et eller annet sted uansett, det er ikke så lett å skjule seg for elevene. Anonymous poster hash: 13335...304
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå