Gå til innhold

Hva er rett her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg flytter fra hverandre. Jeg flytter da jeg.

Min mann var i banken forrige uke og fikk beskjed at han får lån til huset men ikke til å kjøpe meg ut. Da må vi selge. Selger vi kan jeg risikere å gå ut av forholdet med lån da vi kanskje ikke får det vi har i lån.

Jeg har vært med på å betale lånet mens vi var sammen. Jeg går ut med null mens han Sitter igjen med huset.

Jeg tar med meg bilen. Noe lån igjen på den. Råd til å betale det.

Alt interiør osv innvendig deler vi...

Anonymous poster hash: e4763...3f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke jeg skjønner helt? Da har dere vel ikke noen annen mulighet enn å selge? Hvis mannen ikke får lån til å kjøpe deg ut?

Anonymous poster hash: c0ff3...b80

Skrevet

Du ordner deg egen verdivurdering og ser om den personen mener det samme som han har fått vite ( du vet jo ikke en gang at han snakker sant).

Og så tar du det derfra.

Anonymous poster hash: 7ba09...e79
Skrevet

Så du sier at huset har synket i verdi? Det tror jeg neppe...

Anonymous poster hash: ecc26...0ef

Skrevet

Om huset har sunket i verdi deler dere tapet.

Anonymous poster hash: d7885...76b
Skrevet

Har dere mer lån enn huset er verdt?

Anonymous poster hash: ecb56...ae7

Skrevet

Har dere mer lån enn huset er verdt?

Anonymous poster hash: ecb56...ae7

Ja det har vi

Skrevet

Det går jo an

Skrevet

Det går jo an

Selvsagt, men i dette markedet?

Anonymous poster hash: 2c407...1ce

Skrevet

Min mann var i banken forrige uke og fikk beskjed at han får lån til huset men ikke til å kjøpe meg ut. Da må vi selge. Selger vi kan jeg risikere å gå ut av forholdet med lån da vi kanskje ikke får det vi har i lån.

Jeg har vært med på å betale lånet mens vi var sammen. Jeg går ut med null mens han Sitter igjen med huset.

Men hvis ikke han har råd til å kjøpe deg ut, så får jo ikke han huset. Da må det jo selges for å dekke lånet til dere begge

Anonymous poster hash: e31cb...e7f

Skrevet

Det går jo an
Selvsagt, men i dette markedet?

Anonymous poster hash: 2c407...1ce

Står det noe av hvor dette markedet er? Her jeg bor stuper husprisene

Skrevet

Han sitter jo ikke igjen med huset hvis dere selger? Om du mener at han kjøper det er jo det det samme som at han kjøper deg ut, og det ville jeg aldri gått med på om det ikke dekket lånet mitt...

Skrevet

Dere selger selvfølgelig huset når han ikke kan kjøpe deg ut. Det er uansett det mest rettferdige for dere begge. Mener banken at de bare skal stryke ditt navn som eier av huset da og føre alt lån over på han? Ta en verdivirdering på huset og selg. Det er det mest ryddige i deres situasjon vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 16e1e...edc

Skrevet

Det er jo galskap å selge om dere ikke får dekket lånet. Hvordan skal dere etablere dere på nytt da?

Dere leier hver deres bolig, leier ut huset en periode hvor dere da betaler ned på lånet og håper verdien snart overstiger det dere har i lån. Så selger dere og kjøper nytt på hver deres kant.

Anonymous poster hash: 480df...6bc
Skrevet

Ville prøvd å selge det jeg altså, dere kan jo være heldige og få nok til å gå gjeldsfri ut begge to. Hvis dere bare får for lave bud er det bare å avlyse salget, spesielt hvis dere bare har annonsert det privat, men tror det også skal finnes meglere som ikke tar blodpris dersom det ikke blir salg likevel.

Skulle det ikke være mulig å selge, hva med å flytte til noe mindre begge to, og så leie ut? Kanskje dumt forslag det da.... Men å gi bort huset til mannen uten noe som helst vederlag hadde ikke jeg gjort altså. Da hadde jeg heller gått ut med litt gjeld. Og det er fordi ville gnagd veldig i årevis på hvor godt mannen satt igjen ;-)

Anonymous poster hash: 30362...092

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvorfor HI ikke tror de får nok til å dekke all gjelda, men en årsak kan jo f.eks være at huset er nybygd. Søstra mi og mannen bygde seg hus i fem millionersklassen i fjor, de har et lån på fire mill siden de hadde en mill i ek. Hvis de skulle solgt nå får de på ingen måte fem mill for huset, for markedet sier 3,5. Det tar noen år før dette går i balanse, så de som bygger bør holde sammen en stund dersom ingen har råd til å ha det alene.

Anonymous poster hash: 30362...092

Skrevet

Hva om dere lager en avtale der mannen betaler deg ut gradvis? At han betaler deg en avtalt sum i mnd til han har betalt ut din del av huset. Denne summen skal selvsagt komme i tillegg til eventuelt barnebidrag, og det forutsetter jo at han har økonomi til å betale ekstra. Hvis dere går for denne løsningen kan det være lurt å lage avtalen gjennom advokat, så begges interesser blir ivaretatt. 

Hvis ikke det er mulig er vel det beste at dere enten selger huset, eller fortsetter å eie det sammen, men leier det ut, fram til lånet er lavere enn verdien på huset.

Anonymous poster hash: 201a9...dac
Skrevet

Hvis han får penger i banken til å sitte med huset skjønner jeg ikke helt hvorfor det er et problem? Sålenge huset er verdt mindre enn det dere har i lån så er det jo ikke nå å kjøpe deg ut for. Kostnader rundt et salg koster fort min 100 000 for megler i tillegg må dere betal dok avgift for to nye boliger hvis dere begge kjøper dere ny bolig. Ved å dele det dere sparer på salgskostnader og utgifter for dok avgift for din nye bolig må vel være den beste løsningen for dere begge hvis han får lån i banken til å sitte med huset.

Anonymous poster hash: efa09...d5e
Skrevet

Jeg skjønte ikke heilt dette.

Lånet x'en din fikk, var det stort nok til å dekke huslånet dere sitter på i dag?

Er markedsverdien på huset lavere en lånet dere sitter med?

Hvis svaret er ja på disse spørsmålene skjønner ikke jeg heilt problemet. For hvis markedsverdien på huset er lavere en lånet så er det vel strengt tatt du som skal betale x'en din hvis han beholder huset. (For hadde dere solgt huset så måtte dere fordele tapet mellom dere.) Så hvis lånet han har fått dekker det nåværende huslånet så er han strengt tatt hyggelig hvis han lar deg gå uten gjeld.

Anonymous poster hash: 6030f...7e9

Skrevet

Men hvorfor må han ha lån i banken for å sitte med huset?  Hva skal de pengene brukes til?

Skrevet

Var du med i banken? Be om en verdivurdering fra banken. Flere banker tilbyr dette gratis. Da får du en viss oversikt over hva som lønner seg.

Skrevet

Dere selger selvfølgelig huset når han ikke kan kjøpe deg ut. Det er uansett det mest rettferdige for dere begge. Mener banken at de bare skal stryke ditt navn som eier av huset da og føre alt lån over på han? Ta en verdivirdering på huset og selg. Det er det mest ryddige i deres situasjon vil jeg tro.

Banken mener det ja.. stryke mitt navn i fra lånet. Mon mann har lånt maks det han kan hvis han overtar huset. Får ikke penger til å kjøpe meg ut selv om takst logger på 200000 kr mer enn lånet

Skrevet

Jeg tar mer meg bilen som det fortsatt er lån på

Skrevet

Banken mener det ja.. stryke mitt navn i fra lånet. Mon mann har lånt maks det han kan hvis han overtar huset. Får ikke penger til å kjøpe meg ut selv om takst logger på 200000 kr mer enn lånet

Nå sier du at verdien er 200 000 kr høyere enn lånet?

Nå må du bestemme deg.

Om det er vært 200 000 kr mer enn det dere har i lån skal du ha 100 000 kr om han skal overta huset. Om ikke ville jeg solgt det på det åpne marked.

Anonymous poster hash: 7ba09...e79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...