Gå til innhold

permisjon fra skolen ikke innvilget.. reise fordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stort problem og trenger dere synspunkter.

Kort fortalt: faren min er fra sør-amerika og døde brått og uventet i fjor her i norge. Pappa var skilt. Jeg og mine søsken må gjøre opp et dødsbo der nede. Vi har ikke fått gjort det enda pga jobb og penger.

Nå er tiden kommet og vi har planer om å gjøre det i februar. Jeg har en sønn som går i 4 klasse som må bli med, da hans far ikke har mulighet å ha han. (Vi bor ikke sammen) vi tenkte å reise da i forbindelse med vinterferien slik vi tar ut kun 5 permisjonsdager.

Fikk da brev fra skolen at søknaden ikke var innvilget pga det var under forberedelser av kartleggingsprøver. Dette strekker seg uken etter vi reiser fram til uken etter vi har kommet tilbake til norge. Jeg skrev da tilbake til skolen og skrev at jeg var innforstått med at sønnen min må følge skoleplanen da vi er i utlandet samt lekse4, og at han kunne jo evt avlegge prøve uken etter han har kommet? Men nei. Det gikk ikke pga permisjonsreglementet

Hva gjør jeg nå da? Jeg har 2 ukers ferie fra jobb som jeg kan ta og vi må teise i forbindelse med skoleferie. Jeg kan ikke reise ned dit for kun en uke. Tiden blir for knapt. Mine søsken igjen kan ikke ta ferie i forbindelse med påsken. Dødsdsboet må gjøres opp snart..

Anonymous poster hash: 52ad8...ab9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanksje han kunne bo hos en klassekamerat?

Jeg syns for øvrig skolen var unødvendig streng her. Dette er jo en veldig spesiell situasjon.

Hvorfor kan ikke faren hans ha ham, forresten? Det er jo litt merkelig når det er snakk om noe såpass viktig,

Anonymous poster hash: cf40e...cdc
Skrevet

Du må korte ned på turen til 1 uke. Har du fått avslag må du innrette deg deretter.

Anonymous poster hash: ba0dd...d7a

Skrevet

Om du tenkte reise vinterferien + en uke, spiller det vel ingen rolle om uken han tar fri er før eller etter vinterferien? Skulle de ha kartleggingsprøver før eller etter vinterferien da?

Anonymous poster hash: 6c3a9...8b3
Skrevet

Hvilke konsekvenser har det egentlug dersom dere bare drar? Har egentlig skolen noen makt over dere? Det provoserer meg at man alltid skal 'innrette' seg etter litt meningsløse avgjørelser tatt av en tilfeldig person. Her var skolen firkanta, syns jeg.

Alternativt kan dere bare reise som planlagt, og maile skolen mens dere er der og si at hjemreisen er utsatt grunnet uforutsette hendelser/sykdom/private grunner.

Skrevet

Jeg hadde bare reist. Det er ingenting skolen får gjort, før barnet har hatt ugyldig fravær i mer enn 14 dager sammenhengende.

Anonymous poster hash: 33045...966
Skrevet

Han går i 4.klasse. Jeg hadde ringt rektor og gitt beskjed at gutten kom til å være borte pga omstendigheter.

Kartleggingsprøver eller ei, hadde dette vært en som gikk siste året på barneskolen eller på ungdomsskolen hadde jeg unngått fravær.

Jeg hadde reist uansett med gutten. Hva fjør rektor om noen blir syke den uken de skal ha prøver?

Anonymous poster hash: 5d179...b60

Skrevet

Enig med andre, hva pokker kan skolen gjøre? Anmelder de dere? Reis og ring inn gutten syk den uka dere skulle hatt permisjon.

Anonymous poster hash: 72eb9...3d7

Skrevet

Faren hans kan ikke ha han siden han jobber utenbys annenhver uke.

Reisen tar oss 2 døgn tur/retur. En uke blir for lite. Vi må innom advokat, notario og hele den regla der. Jeg vurdere bare å reise fordet. Jeg må jo?! Hva skal jeg liksom gjøre? Jeg kan evt gi søskene mine fullmakt at de gjør det opp uten meg, men jeg vil jo være der selv.

Skrevet

Bare reis, de har ingenting de skulle sagt uansett. Faktisk har man lov til å ha 10 kalenderdager med fravær i året uten at det har konsekvenser.

Skrevet

Gutten får oppleve et annet land og får lære mye han ikke ville fått på skolen!

Anonymous poster hash: 5d179...b60

Skrevet

Kartleggingsprøven starter den uka vi reiser. Så kommer jo vinterferien deretter fortsetter den 2 uker til. Han kan jo ta den i løpet av de to siste ukene!?

Jeg vil jo ikke ha problemer med skolen. Hva kan liksom skje? Jeg tror jeg blir bare og reiser alikevel. Sier til skolen og lærerer at jeg har nødt til å dra uansett og kommer tilbake etter vinterferien.

HI

Skrevet

Jeg hadde dratt. De har ingen sanksjonsmuligheter, uansett...

Anonymous poster hash: 0629b...18b

Skrevet

Hadde gitt f og reist

Anonymous poster hash: 340ce...031

Skrevet

Takk jenter. Fikk bekreftet at det jeg tenkte var riktig avgjørelse. Skolen kan stappe avslaget et viss sted :P

Skrevet

Har du egentlig snakket med faren?

La gutten bo hos faren en uke og hos noen andre (besteforeldre, venner) den andre uka om det er helt nødvendig å være borte mer enn 9 dager. Alternativt gir du søsknene dine fullmakt.

Man lærer ikke ungene at skulking er greit og at avslag på en søknad er bare å overse.

Så vidt jeg vet sier rettningslinjene for en del kommuner at rektor skal kontakte barnevernet og legge inn en enkel bekymringsmelding der,hvis elever skulker i mer enn 3 dager.

Anonymous poster hash: 9fa5d...f40
Skrevet

Selvfølgelig har jeg snakket med faren. Han kan ikke. Umulig. Besteforeldrene til sønnen min bor ikke her. De bor ikke i norge. Dessuten er helsen dere ikke helt på topp. Min mor kan heller ikke pga jobb. Ingen kan egentlig.

Tror ikke sønnen min ender opp i et beredskapshjem etter tren pga han mor var nødt til å gjøre opp et dødsbo. Jeg skal hverken sole meg ellet bade i sillehavet. Jeg skal til min fars leilighet der han har alle sine ting. Der alle gode minner blir til tårer. Der alle vonde minner dukker opp igjen etter han ble revet bort fra oss pga et hjerteinnfarkt i alder av 56 år. Er dette en barnevernsak?!

Skrevet

Bare reis og ta med sønnen din :) 

Anonymous poster hash: 24047...6ee
Skrevet

Jeg hadde bare reist, herrlighet hva kan skje liksom. Og skulle det vært sendt bekymringsmelding om en elev "skulker" i mer enn tre dager så ville mange, mange fått barnevernet på nakken, inkludert meg:-) Hilsen firebarnsmor. 

Anonymous poster hash: 7c9e5...b8c
Skrevet

Selvfølgelig har jeg snakket med faren. Han kan ikke. Umulig. Besteforeldrene til sønnen min bor ikke her. De bor ikke i norge. Dessuten er helsen dere ikke helt på topp. Min mor kan heller ikke pga jobb. Ingen kan egentlig.

Tror ikke sønnen min ender opp i et beredskapshjem etter tren pga han mor var nødt til å gjøre opp et dødsbo. Jeg skal hverken sole meg ellet bade i sillehavet. Jeg skal til min fars leilighet der han har alle sine ting. Der alle gode minner blir til tårer. Der alle vonde minner dukker opp igjen etter han ble revet bort fra oss pga et hjerteinnfarkt i alder av 56 år. Er dette en barnevernsak?!

Jeg vet ikke hva barnevernet gjør med en slik melding, men vi her sender i hvertfall skolen melding uansett hvis barna har ulovlig fravær på over 3 dager.

En annen mulighet er å snakke med skolen om heller å ta fri på et annet tidspunkt slik at det ikke kommer i konflikt med prøveperioden. Kanhende det vil være enklere å ta to uker fri litt tidligere eller litt senere. Hva med juleferien foresten? Den er jo ganske lang. Da blir dere tidligere ferdige med saken også.

Anonymous poster hash: 9fa5d...f40

Skrevet

Jeg søkte først i juleperioden. Fikk kun 5 dager pga det var juleferie fikk jeg beskjed om. Tilslutt dukket noe opp for broren min slik vi ikke kunne reise da heller. Som sagt i påsken går heller ikke. Er litt håpløst..

Skrevet

Jeg har et stort problem og trenger dere synspunkter.

Kort fortalt: faren min er fra sør-amerika og døde brått og uventet i fjor her i norge. Pappa var skilt. Jeg og mine søsken må gjøre opp et dødsbo der nede. Vi har ikke fått gjort det enda pga jobb og penger.

Nå er tiden kommet og vi har planer om å gjøre det i februar. Jeg har en sønn som går i 4 klasse som må bli med, da hans far ikke har mulighet å ha han. (Vi bor ikke sammen) vi tenkte å reise da i forbindelse med vinterferien slik vi tar ut kun 5 permisjonsdager.

Fikk da brev fra skolen at søknaden ikke var innvilget pga det var under forberedelser av kartleggingsprøver. Dette strekker seg uken etter vi reiser fram til uken etter vi har kommet tilbake til norge. Jeg skrev da tilbake til skolen og skrev at jeg var innforstått med at sønnen min må følge skoleplanen da vi er i utlandet samt lekse4, og at han kunne jo evt avlegge prøve uken etter han har kommet? Men nei. Det gikk ikke pga permisjonsreglementet

Hva gjør jeg nå da? Jeg har 2 ukers ferie fra jobb som jeg kan ta og vi må teise i forbindelse med skoleferie. Jeg kan ikke reise ned dit for kun en uke. Tiden blir for knapt. Mine søsken igjen kan ikke ta ferie i forbindelse med påsken. Dødsdsboet må gjøres opp snart..

Jeg ville reist. Synes det er mer enn god nok grunn.

Anonymous poster hash: a046d...905

Skrevet

Det er derfor man ikke lenger søker, men kun informerer. I Oslo har de ikke lov til å gi fri uansett så bedre å ikke søke. Blir litt dumt når man først søker og får nei og så drar likevel. Vi ga bare skolen beskjed om at xx blir borte fra x til t pga x.

Skrevet

Jeg ville reist uansett hi, du gjør ingenting galt. Hvem ville ikke gjort det i en slik situasjon? Det er noe helt ekstraordinært og som aldri vil skje igjen i løpet av hans skoletid. 

Jeg ville gitt beskjed til skolen om at han kom til å bli borte de aktuelle dagene. 

Tror nok neppe barnevernet blir innblandet, det må da være måte på å gi etaten mer arbeid enn de trenger! 

Anonymous poster hash: 62fb9...3ae
Skrevet

Vinter og påskeferie er jo slått sammen neste år. Da blir det over to uker fri. Hvorfor ikke reise da så trenger du ikke ta fri fra skolen?

Anonymous poster hash: 1e48b...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...