Gå til innhold

Hvordan er en typisk dag med baby 2-3 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes min sover så lite og at vi gjør så lite... Hvordan er deres dag?

Anonymous poster hash: f6750...efd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En vanlig dag for oss ser sånn ca sånn her ut:

Vi står opp i 9-10 tiden. (Ammer i senga før vi står opp) Steller og kler på oss.

Går ned å spiser frokost. Koser og tuller litt med babyen før han sovner igjen. Sover alt fra 30 min til 2 timer. Så er det amming og stell igjen. Jeg tar unna litt husarbeid mens han sover. Kler på oss å dra på butikken å handler litt. Han sovner gjerne i bilen. Jeg pakker ut mens han sover i bilstolen. Når han våkner så koser vi og tuller litt før det er amming og stell igjen. Så er det tid for å hente brødrene i bhg. Legger han i vogna og tusler av gårde. Henter de andre to barna. Noen ganger sovner babyen I vogna. Da ligger han ute å sover mens jeg ordner med middag. Er han våken så ligger han på gulvet på kjøkkenet mens jeg lager mat. Får mye oppmerksomhet av brødrene som har savna han hele dagen. Så kommer mannen min hjem og vi spiser middag i 5 tiden. Da sitter babyen i vippestolen ved siden av bordet. Kl halv 6 krøller vi oss sammen i sofaen hele gjengen å ser barnetv fram til halv 7. Da går vi på badet og steller oss og tar på pysj. Så er det litt synging og kosing på sengekanten til de to eldste. Er jeg alene så er babyen med på det. Er begge oss forleden her så tar den ene babyen. De eldste er i seng til kl 19.00. Koser og tuller litt med babyen etter at de to eldste er lagt. Jeg og mannen ser litt på tv eller prater sammen. Ammer babyen i 20 tiden og kl 20.30 er han i seng. Bruker en stund på å sovne, sliter litt med å finne søvnen selv så jeg sitter der gjerne I 30 - 60 minutter. Så ser jeg og mannen litt til på tv før vi går å legger oss vi å.

Så vi gjør ikke så mye vi heller. Noen ganger farter vi litt rundt på besøk hit og dit og på shipping osv.

Nå skal vi snart prøve oss for første gang i svømmehallen så kan hende vi gjør det et par dager i mnd også. Han er akkurat 2 mnd nå.

Anonymous poster hash: 8c8b6...714

Skrevet

Vi står opp i 9-10 tiden. (Ammer i senga før vi står opp) Steller og kler på oss.

Går ned å spiser frokost. Koser og tuller litt med babyen før han sovner igjen. Sover alt fra 30 min til 2 timer. Så er det amming og stell igjen. Jeg tar unna litt husarbeid mens han sover. Kler på oss å dra på butikken å handler litt. Han sovner gjerne i bilen. Jeg pakker ut mens han sover i bilstolen. Når han våkner så koser vi og tuller litt før det er amming og stell igjen. Så er det tid for å hente brødrene i bhg. Legger han i vogna og tusler av gårde. Henter de andre to barna. Noen ganger sovner babyen I vogna. Da ligger han ute å sover mens jeg ordner med middag. Er han våken så ligger han på gulvet på kjøkkenet mens jeg lager mat. Får mye oppmerksomhet av brødrene som har savna han hele dagen. Så kommer mannen min hjem og vi spiser middag i 5 tiden. Da sitter babyen i vippestolen ved siden av bordet. Kl halv 6 krøller vi oss sammen i sofaen hele gjengen å ser barnetv fram til halv 7. Da går vi på badet og steller oss og tar på pysj. Så er det litt synging og kosing på sengekanten til de to eldste. Er jeg alene så er babyen med på det. Er begge oss forleden her så tar den ene babyen. De eldste er i seng til kl 19.00. Koser og tuller litt med babyen etter at de to eldste er lagt. Jeg og mannen ser litt på tv eller prater sammen. Ammer babyen i 20 tiden og kl 20.30 er han i seng. Bruker en stund på å sovne, sliter litt med å finne søvnen selv så jeg sitter der gjerne I 30 - 60 minutter. Så ser jeg og mannen litt til på tv før vi går å legger oss vi å.

Så vi gjør ikke så mye vi heller. Noen ganger farter vi litt rundt på besøk hit og dit og på shipping osv.

Nå skal vi snart prøve oss for første gang i svømmehallen så kan hende vi gjør det et par dager i mnd også. Han er akkurat 2 mnd nå.

Anonymous poster hash:

8c8b6...714

Beklager skrivefeilene.. skriver fra tlf så det er autocorrect.

Skrevet

Anonymous poster hash:

8c8b6...714

Beklager skrivefeilene.. skriver fra tlf så det er autocorrect.

Skrevet

Baby på 2 mnd her. Står opp alt fra kl 6 til 10. Setter oss i sofaen og sløver litt. Baby får pupp og sover, mens jeg ser litt på tvserier.. Stell av baby rundt kl 11. Så pupp igjen. Om baby er rolig eller sover etter dette skynder jeg meg å dusje og stelle meg. Mulig får jeg gjort litt husarbeid og. Hun sover nemlig aller helst på fanget.. Så ammes det litt etter det.. og så tar jeg som regel en trilletur i 13-14 tiden. Da sovner hun i vogna. Kommer hjem etter en stund. Alt ettersom hva slags avtaler jeg har den dagen. Så er det pupp igjen.. middag når mannen kommer fra jobb. Da sitter baby enten på meg, eller i en elektrisk vugge om hun er rolig. Og så skjer det ikke annet enn amming og soving for baby frem til det er leggetid for henne rundt kl 20-21. Og da legger jeg meg med henne. I periodene hun er våken er det i tillegg til amming både lek og kos. Men ellers gjør vi ikke så mye..

Skrevet

Jeg begynner med kvelden. Jeg ammer i søvn (samsover), det tar kanskje 30 min, kanskje 2,5 time. Så lister jeg meg ut, og baby sover 10 min-2 timer. Da legger jeg meg sammen med baby, og baby våkner etter 10 min-2 timer gjennom hele natten. Kl. 3 nærmer det seg morgenen for babys del, hun kvikner litt til og vil gjerne hilse på litt. Jeg sier nei og dytter puppen i munnen. Nå er det natta. Vi halvsover til 4-6, da nytter ikke det lenger. Så vi står opp og venter på at toåringen skal stå opp. Så er det stell og frokost hvor baby sitter i newborn stolen sin, deretter rett i vognen for å trille storesøster til bhg. Så triller jeg en liten tur etter det for å få baby til å sove, og hun sover kanskje 10-45 min. Så er hun våken i rundt to timer, og på den tiden ligger vi litt på gulvet, øver på mageleie, prater litt i speilet sammen, hører på musikk og synger litt. Så triller jeg ny tur for å få henne til å sove, og hun sover nye 10-45 min. 
Så henter vi storesøster i bhg og begynner på middagen. Da sitter baby i newbornstolen sin igjen, og har vi mat som skal stå litt i ovn/koke, så leker vi alle litt på gulvet til maten er ferdig. Da sitter baby i newbornstolen sin igjen, til vi er ferdigspiste. Da er det å leke litt igjen, baby sitter ofte på fanget, gulvet eller i vippestolen med gyngefunksjon (ofte ganske sur og trøtt på denne tiden). Kanskje hun sover nye 10-45 min, kanskje ikke. Så er det natt igjen. 

Bading og neglklipp skjer ofte på formiddagen, ca 2 ganger i uka og ellers etter behov.

Pupp hver andre time gjennom hele dagen.

Så små babyer trenger ikke mer enn dette. Stabilitet og rutiner er tingen her hjemme.

Anonymous poster hash: 56c59...453
Skrevet

Ser dere noe mønster enda? Dvs på våkentid og søvn? Her tar mini noen dager natta kl 2030, andre ikke før 2330 liksom. Kjedelig å prøve å legge henne på rommet da. Så blir liksom til at vi er oppe til hun sovner og så flytter henne med når jeg legger meg. På dagen er det ikke noe system for våkentid/ soving heller. Mange 15-30 minutters dupper bare Men plutselig sover det tre timer. På natt er det ca 6 timer søvn i strekk.

Skrevet (endret)

Ikke noe spesielt mønster annet enn at hun sover og spiser gjennom hele dagen (og natten). Og at hun pleier å ha en god periode med søvn mellom kl 12 og 16. Sover alt fra 5 min til 2-3 timer når hun sover. Prøver å ikke henge meg for mye opp i at det skal være en rød tråd gjennom uka. Jeg følger babyen og hva hun har behov for :)

Endret av Håpefull86
Skrevet

Jeg ser helt klart et mønster - hun er begynt å forstå når det er natt og når det er dag (men tror tydeligvis at dagen starter i 3-5 tida). Dvs at hun ikke er våken for annet enn mat på natten, på dagtid er hun jo våken-våken. Det varierer når hun blir trøtt for kvelden, men har selv regulert det til 19-21 tiden. 

Jeg gjør som Håpefull86; jeg følger babyens rytme og presser henne ikke inn i en annen rytme. Jeg legger til rette for at legging kan skje kl 19 (tar på pysj ol), men jeg legger henne ikke om hun ikke er klar for det. På dagtid sover hun når hun er trøtt, jeg vekker henne ikke og jeg legger henne ikke når hun ikke er trøtt. Hun får mat når hun er sulten... Husker jeg var strengere med førstemann, og jeg angrer på at jeg styrte så voldsomt med leggetider osv. Det ordner seg!

Skrevet

Jeg ser helt klart et mønster - hun er begynt å forstå når det er natt og når det er dag (men tror tydeligvis at dagen starter i 3-5 tida). Dvs at hun ikke er våken for annet enn mat på natten, på dagtid er hun jo våken-våken. Det varierer når hun blir trøtt for kvelden, men har selv regulert det til 19-21 tiden. Jeg gjør som Håpefull86; jeg følger babyens rytme og presser henne ikke inn i en annen rytme. Jeg legger til rette for at legging kan skje kl 19 (tar på pysj ol), men jeg legger henne ikke om hun ikke er klar for det. På dagtid sover hun når hun er trøtt, jeg vekker henne ikke og jeg legger henne ikke når hun ikke er trøtt. Hun får mat når hun er sulten... Husker jeg var strengere med førstemann, og jeg angrer på at jeg styrte så voldsomt med leggetider osv. Det ordner seg! Anonymous poster hash: 56c59...453

Oi, hos dere er jo døgnrytmen helt ute! 3-5 er NATT!! Da er det vel ikke så ille her likevel! Natta har baby her alltid skjønt når er. Men tar natta litt sent, men bedre det enn å stå opp tidlig. Det er det med å skjønne når hun egentlig er trøtt på dagtid, for hun kan jo fint gjespe uten å ville sove på en stund. Hvor lange våkentider er typisk da?

Skrevet

På den tiden var hele dagen skriking og kolikk. Babyen hadde kolikk i 5 måneder, skriking nesten døgnet rundt.

Anonymous poster hash: a7321...04c

Skrevet

3.5 mnd gammel jente her, som sover godt om natta, ca 20.30- 07.30 med amminger (samsover). På morgenen sovner hun igjen ca kl 09, i bæresjalet når vi følger storesøster i bhg. Går gjerne en lenger tur etter levering i bhg, så hjem for å sove/ amme litt mer på fanget, til ca 11- 12. Så er det våkentid med prate/ sangstund på fanget, ligge litt på matta og bæres rundt når det blir kjedelig å ligge alene. Sover så fra ca 13-14, våkentiden etterpå blir ofte brukt til henting av storesøsken i bhg/ SFO.

Liten blund rundt kl 16, så er det middag, lekser og mye styr med de to eldste. Siste powernap på ca halvtimen fra kl 18- 18.30, slik at hun klarer seg våken gjennom legging av de to største ca kl 20. Da setter jeg meg ned i sofaen og ammer minsta i søvn, hun sovner som regel ca 20.30 men får ofte ligge lenger og puppe seg litt opp før natta :P

Anonymous poster hash: d6840...3dd

Skrevet

Min er 3 måneder (snart 3,5)

Vi våkner stort sett 09.30. Men kan ligge i senga og amme og dra oss en stund etter det også. 

Så står vi opp, baby stelles og får klær på, og sitter litt i vippestol mens mor spiser frokost, og evt slenger på seg noe klær.

Leker litt med baby før han skal ammes igjen, ammer, og han sovner på puppen. Sover i alt fra 10 - 45 minutter. 

Når han våkner så leker vi. Han elsker å "herje", og sliter moren sin ut med det :P babygym er uinteressant etter 2-3 minutter, så det er lite avlastning å få.

Iløpet av dagen tar vi gjerne en tur ut om det ikke pøser ned.

Dagen går generelt i amming, noen få korte hviler, og lek/herjing. Baby legges kl 21, er stort sett sovnet innen 21.30. Noen ganger tar det litt lenger.

Jeg trodde det var slitsomt å sitte med puppen ute 24 timer i døgnet... Men baby som krever å bli underholdt 24/7 er hakket verre. Nå nyter jeg ammingen, for da er det i det minste ro å få :P 

Anonymous poster hash: 67b5f...e91
Skrevet

3 mnd her. Dagen starter halv 8 (med mindre pappaen tar med storebror i bhg, da ligger vi lenge). Får i barna mat, steller dem og kler på dem. Får storebror i bhg og vi triller tur eller drar hjem. Ofte finner vi på andre ting som besøker folk, kjøpesenter osv. Hjemme tar jeg litt husarbeid, baby er ofte våken så gjør litt hele tiden. Har baby enten i vippestol eller newborn sete. Ligger litt på matta og trener rygg og mage og nakke. Koser litt og pludrer litt. Stell og mat etter behov. Henter storebror. Lager middag. Pappaen kommer hjem. Så gjør vi enten ingenting eller ting som må.gjøres før det er leggetid for storebror. Baby følger min leggetid enda. Så sover vi hele natten :)

Anonymous poster hash: 76f6a...b7f

Skrevet

Jeg ser helt klart et mønster - hun er begynt å forstå når det er natt og når det er dag (men tror tydeligvis at dagen starter i 3-5 tida). Dvs at hun ikke er våken for annet enn mat på natten, på dagtid er hun jo våken-våken. Det varierer når hun blir trøtt for kvelden, men har selv regulert det til 19-21 tiden. Jeg gjør som Håpefull86; jeg følger babyens rytme og presser henne ikke inn i en annen rytme. Jeg legger til rette for at legging kan skje kl 19 (tar på pysj ol), men jeg legger henne ikke om hun ikke er klar for det. På dagtid sover hun når hun er trøtt, jeg vekker henne ikke og jeg legger henne ikke når hun ikke er trøtt. Hun får mat når hun er sulten... Husker jeg var strengere med førstemann, og jeg angrer på at jeg styrte så voldsomt med leggetider osv. Det ordner seg! Anonymous poster hash: 56c59...453

Oi, hos dere er jo døgnrytmen helt ute! 3-5 er NATT!! Da er det vel ikke så ille her likevel! Natta har baby her alltid skjønt når er. Men tar natta litt sent, men bedre det enn å stå opp tidlig. Det er det med å skjønne når hun egentlig er trøtt på dagtid, for hun kan jo fint gjespe uten å ville sove på en stund. Hvor lange våkentider er typisk da?

Den er ikke ute - døgnrytmen er omtrent lik hver dag. Jeg har bare en baby med svært lite søvnbehov. 

Våkentidene er på ca 2 timer :) Så må jo si at min baby er endel trøtt utover ettermiddagen før natten, for da vil hun ikke sove (som kveldsurolighet litt tidlig på dagen). Funker ikke å legge henne tidligere for natten heller.

Skrevet

Baby på snart fire mnd. Dagen begynner ca kl 06 men mat (flaskebarn) så opp å ligge under babygym i ca 20 min. (mor er glad for da rekker hun er kaffefopp) Etter dette så er ikke babygym gøy resten av dagen, så da er det kun underholdning fra mamma og pappa som duger. Bytter på å bære, leke, trene på magen o.l sånn at den andre får spist, dusja, husarbeid osv.. Spiser ca hver tredje time og sover kun 20 min av gangen tre ganger om dagen. Tar på pysj kl 18.30 og får flaske før han legges i senga. bruker ca 30-60 min på å sovne, men sover til gjengjeld fra ca 20.00 til 04:00, får litt flaske (ca 40ml), sovner, også er det på'n igjen kl 06.

Er heldig som har pappa hjemme hele dagen i fire uker, men de to ukene han er på jobb så er det jeg som må underholde hele dagen, med litt avlastning fra farmor noen dager. Gjør egentlig veldig lite annet enn dette, med noe handling og besøk en gang innimellom :) Er heldig dersom jeg får vasket håret en gang i uka de ukene far er på jobb for å si det sånn. Er ikke så mye å få gjort med de aller minste, er mer å gjøre med dem når de blir litt større håper jeg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...