Gå til innhold

Etterligner dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen der ute som har for vane (eller uvane) å etterligne andre sine dialekter når dere snakker med dem? Jeg møter til tider folk som etterligner dialekten min etterhvert som jeg prater med dem. Og jeg liker det ikke...jeg synes det er uhøflig og nesten frekt når de gjør dette... Så jeg lurer på om noen som gjør dette kan fortelle meg hvorfor dere gjør det? (Jeg har ikke bein nok i nesa til å ta det opp med de det gjelder..)

Anonymous poster hash: 1b440...b3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det er snakk om personer med godt språkøre og som tilpasser dialekten sin ubevisst til den de snakker med. De gjør det neppe med vilje?

Anonymous poster hash: 4c365...847

Skrevet

Guilty... 

Har blitt mye flinkere etter at jeg fikk en jobb med kolleger fra hele landet, men spesielt sent i tenårene gikk det helt automatisk. Var ofte så flaut! Var varierende hvor mye etterligning det ble, men alt for mye enkelte ganger. Om jeg reiste rundt i Norge og snakket med de som var fra den plassen kunne jeg slå helt om frem til jeg dro hjem igjen. Spesielt med en gang promillen satt inn. Og det stopper ikke der - snakker helt fint svensk og dansk også, noe som har hendt på mang en bar i sydligere strøk. Jeg har hatt en fascinasjon av andre dialekter helt siden det flyttet en familie fra andre siden av landet inn i nabolaget vår rundt tredje klasse. Er litt nerdete sånn, og kunne tidligere sitte og søke opp ulike dialekter på internett og lært meg ord og uttrykk som er typisk for ulike steder. 

Jeg elsket å besøke venner som studerte i andre byer, for vennene mine vet hvordan jeg er og lot meg holde på. Folk flest får sjokk når jeg snakker min dialekt igjen og tror at det er den jeg etterligner, så jeg har jo tydeligvis blitt flink til det også. Jeg tar dialekter veldig lett, tydeligvis, men så har det vært et stort interessefelt også. Er heldigvis noen år siden jeg var på mitt verste, og etter at jeg begynte i ny jobb har det blitt mye bedre. 

Herregud, nå tror dere sikker jeg er gal, men det er nå en uvane som har vært vanskelig å kvitte seg med. 

Anonymous poster hash: 4f5f8...4b7
Skrevet

Sånt gjør jeg også. Ofte ubevisst, men aldri for å være frekk eller slem. Det verste er at jeg også gjør det når folk har talefeil, lesper ol. DET er flaut det.

Er bedre nå, for jeg prøver å være skikkelig obs på det. Men av og til glemmer jeg meg bort, spesielt om samtalen går veldig lett og jeg slapper av eller har drukket litt.

Anonymous poster hash: 1b3ea...016

Skrevet

Tusen takk for svar!! Morsomt å lese deres historier😊

Anonymous poster hash: 1b440...b3d

Skrevet

Det gjør jeg og, huff, ille om telefonen ringer og det for eksempel er en nordlending jeg ikke kjenner, jeg er selv fra Bergen... Slår tvert om, men kommer nok av at jeg og mannen ofte snakker andre dialekter som en "lek", kan prate kav trøndersk mens vi lager middag o.l... Og jeg har alltid tatt språk veldig fort, så kan egenlig ikke for det, men blir veldig flau, for jeg tenker jo som HI her at det er uhøflig om det er gjort for å gjøre narr av dialekter... Men det er ikke det for lin del, jeg elsker dialekter... På vegne av mine likesinnede; beklager! 😊

Anonymous poster hash: 57a12...7d7

Skrevet

Eg gjer det om nokon snakkar ei dialekt som ligg nær den eg snakka i oppveksten. Ei venninne gjorde det med alle, men no som ho er vaksen snakkar ho si opprinnelege dialekt med litt krydder frå plassen ho bur i dag. Eg trur det var eit bevisst val etter nokre negative kommentarar...

Anonymous poster hash: b00ab...f26
Skrevet

Hei, er det noen der ute som har for vane (eller uvane) å etterligne andre sine dialekter når dere snakker med dem? Jeg møter til tider folk som etterligner dialekten min etterhvert som jeg prater med dem. Og jeg liker det ikke...jeg synes det er uhøflig og nesten frekt når de gjør dette... Så jeg lurer på om noen som gjør dette kan fortelle meg hvorfor dere gjør det? (Jeg har ikke bein nok i nesa til å ta det opp med de det gjelder..)Anonymous poster hash: 1b440...b3d

Å, du må ikke bli fornærmet. Tvert imot er det et kompliment. Vi mennesker har en tendens til å speile dem vi liker og identifiserer oss med. Det å etterligne dialekt eller talemåte er en del av det, og vi er mange som gjør det veldig ubevisst. På samme måte som man ofte speiler kroppsspråket til den man snakker med, eller sinnstilstanden og stemningen. Neste gang det skjer skal du bare føle deg beæret ;)

Anonymous poster hash: e8b6f...6a0

Skrevet

Jeg hadde for en vane å snakke svensk i en periode, men unnskyldningen var at jeg jobbet sammen med svenske sykepleiere dagen lang og ble påvirket :)

Skrevet

Jeg gjør det også, og ofte snakker jeg plutselig "norsk med aksent" når jeg snakker med utlendinger. Jeg omgås daglig med mange utlendinger, og har mange venner som snakker norsk med forskjellige tonefall og noen naboer som snakker relativt dårlig norsk. Og det er så pinlig når jeg plutselig merker at jeg snakker med samme type tonefall som dem... Jeg er jo klar over at noen kan føle at jeg gjør nar av dem, og det er jo ikke meningen!

Men, til mitt "forsvar" på  jobben kommer nesten alletid de utenlanske til meg for å forklart vanskelige ting, da det er så lett å forstå meg...

Anonymous poster hash: 90965...2d8
Skrevet

Tidligere begynte jeg å snakke gebrokkent norsk når jeg snakket med innvandrere som ikke snakket så godt norsk. (Er innvandrer selv). Har skjerpet meg nå da.  :klaske:

Anonymous poster hash: 94076...1cd

Anonymous poster hash: 94076...1cd
Skrevet

Jeg vet om noen som gjør det fordi de har flyttet mye og har kanskje mistet mye av sin egen dialekt. De har rett og slett ingen dialekt som er "sin", de mestrer mange dialekter, og tilpasser seg den andre.

Anonymous poster hash: 48173...b93

Skrevet

Jeg har også en tendens til å gjøre dette.

Og jeg kan love deg at det er like ubehagelig for oss som ubevisst slår om til din dialekt , som det er for deg som blir etterapet. ;)

Min "unnskyldning" er at jeg har lett for å lære språk og har et godt språkøre. (som det heter)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...