Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Vi har fått time hos BUP med andreklassingen. Hun har lærevansker og får spesialundervisning i norsk og matte. Tidligere har hun hatt støttepedagog i barnehagen, pga. språkvansker. Hun er ekstremt sjenert (angst?) og tilbakeholden og har derfor ikke noen særlig venner å omgås utenom skolen. Hun blir ikke mobbet eller plaget det vi vet. Hun går ikke på noen fritidsaktiviter, det vi har prøvd, slutter hun på etter noen få ganger. Hun gråter mye og sier hun har vondt i magen, og også at hun hater skolen. Hva kan vi forvente av møtet med BUP? Kommer de til å sette noen diagnose? Vil de gi psykologhjelp så hun får det lettere med å omgås andre barn? Hvordan kan vi forberede henne? Anonymous poster hash: 43266...316
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Ut i fra det du skriver, er min første tanke høytfungerende autisme (Asperger). Kanskje lurt å be om en utredning? Det er litt andre symptomer for jenter enn for gutter. Vanskeligere å oppdage jenter. Lykke til Anonymous poster hash: 66951...09c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Jeg var ganske lik din datter. Svært sjenert, selektiv mutant, dysleksi, intelligent. Jeg var alvorlig, litt ensom, skoleflink. Hvis dette er autisme er jeg enda uvitende om at jeg er autist. Jeg synes det har blitt en voldsom trend her inne å trekke autismekortet til stadighet. Anonymous poster hash: 32422...851
Iiiiik Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 Det som vil møte dere er i første omgang en eller to fagpersoner som snakker med dere og henne om hva som er vanskelig for henne, og hva dere ønsker hjelp til. Neste trinn er gjerne en samtale med dere foreldre uten henne for å høre hvordan utviklingshistorien hennes har vært, fra svangerskap og frem til i dag. De vil kanskje be om samtykke til å innhente informasjon fra skole og PPT og observere henne i skolehverdagen. BUP er jo spesialisthelsetjeneste, en sentral oppgave er å vurdere om barnet innfrir kriterier for noen diagnose. Behandling vil naturlig nok henge sammen med hvorvidt hun får en diagnose og eventuell hvilken.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Les om selektiv mutisme. Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Takk for svar! Jeg tenker nok mer i retning av ADD/ADHD enn Asberger, men det viktigste er jo at hun endelig får hjelp. Anonymous poster hash: 43266...316
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Les om selektiv mutisme. Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a Det er nok ikke det, hun snakker, men har dårlig utviklet språk. Anonymous poster hash: 43266...316
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Jeg tror aldri mine foreldre oppdaget at jeg var selektiv muttant, iallefall kan jeg aldri huske at det ble nevnt for meg som barn. Heller ikke som voksen. Det er noe jeg har kommet over selv. Bare noe å tenke på. Anonymous poster hash: 32422...851
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #9 Skrevet 17. november 2015 Les om selektiv mutisme. Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a Det er nok ikke det, hun snakker, men har dårlig utviklet språk. Anonymous poster hash: 43266...316 Snakker med alle? Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Typisk dib. Hi stiller et spørsmål om hva hun kan forvente av hjelp hos BUP, og hønene ser sitt snitt i å sette diagnose på ei jente de har lest noen få setninger om. 😂 Anonymous poster hash: 90136...31d
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #11 Skrevet 17. november 2015 Ut i fra det du skriver, er min første tanke høytfungerende autisme (Asperger). Kanskje lurt å be om en utredning? Det er litt andre symptomer for jenter enn for gutter. Vanskeligere å oppdage jenter. Lykke til Anonymous poster hash: 66951...09c Er det mulig!?! Nei, ingenting av det hun skriver tyder på autisme. Anonymous poster hash: 134f4...c88
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. november 2015 #12 Skrevet 17. november 2015 Det kommer vel litt an på hvorfor dere har fått time? Er det for utredning møter dere nok 1-2 personer som stiller mange spørsmål og så legger en plan for veien videre ☺ Det er ofte bare foreldrene som stiller på den første timen også da.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #13 Skrevet 17. november 2015 Det kommer vel litt an på hvorfor dere har fått time? Er det for utredning møter dere nok 1-2 personer som stiller mange spørsmål og så legger en plan for veien videre ☺ Det er ofte bare foreldrene som stiller på den første timen også da. Vi har fått time fordi ppt mente hun må utredes, og fordi skole og fastlege mener hun trenger hjelp. Hun er svært hemmet av problemene sine. Det er hun som har fått innkallingen stilet til seg, så hun skal være med ja. Anonymous poster hash: 43266...316
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #14 Skrevet 17. november 2015 Ut i fra det du skriver, er min første tanke høytfungerende autisme (Asperger). Kanskje lurt å be om en utredning? Det er litt andre symptomer for jenter enn for gutter. Vanskeligere å oppdage jenter. Lykke til Anonymous poster hash: 66951...09c håper virkelig ikke at du sitter og stiller diagnoser på mennesker i ditt virkelige liv! ...lurer hvirkelig hva som feiler folk noen ganger...er det faenskap eller dumhet som gjør at noen skriver slike innlegg som du gjør? Anonymous poster hash: 8393c...f06
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #15 Skrevet 17. november 2015 Ut i fra det du skriver, er min første tanke høytfungerende autisme (Asperger). Kanskje lurt å be om en utredning? Det er litt andre symptomer for jenter enn for gutter. Vanskeligere å oppdage jenter. Lykke til Anonymous poster hash: 66951...09c håper virkelig ikke at du sitter og stiller diagnoser på mennesker i ditt virkelige liv!...lurer hvirkelig hva som feiler folk noen ganger...er det faenskap eller dumhet som gjør at noen skriver slike innlegg som du gjør?Anonymous poster hash: 8393c...f06 mnus h'en i hvirkelig.. Så du ikke diagnosiserer meg med lese og skrivevansker! Anonymous poster hash: 8393c...f06
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #16 Skrevet 17. november 2015 Typisk dib. Hi stiller et spørsmål om hva hun kan forvente av hjelp hos BUP, og hønene ser sitt snitt i å sette diagnose på ei jente de har lest noen få setninger om. 😂 Anonymous poster hash: 90136...31d Fordi det minner om mitt barn. Det var ett råd,ikke vondt ment. Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. november 2015 #17 Skrevet 17. november 2015 Det kommer vel litt an på hvorfor dere har fått time? Er det for utredning møter dere nok 1-2 personer som stiller mange spørsmål og så legger en plan for veien videre ☺ Det er ofte bare foreldrene som stiller på den første timen også da. Vi har fått time fordi ppt mente hun må utredes, og fordi skole og fastlege mener hun trenger hjelp. Hun er svært hemmet av problemene sine. Det er hun som har fått innkallingen stilet til seg, så hun skal være med ja. Anonymous poster hash: 43266...316 Ok. Da er det nok samtale med dere og barnet så får dere vite veien videre i utredningen. Lykke til!! 😄
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #18 Skrevet 17. november 2015 Typisk dib. Hi stiller et spørsmål om hva hun kan forvente av hjelp hos BUP, og hønene ser sitt snitt i å sette diagnose på ei jente de har lest noen få setninger om. Anonymous poster hash: 90136...31d Fordi det minner om mitt barn. Det var ett råd,ikke vondt ment. Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a Lær deg å skille mellom diagnosekriterier og "alt" som på noe vis kan minne om ditt barn. Anonymous poster hash: 134f4...c88
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #19 Skrevet 18. november 2015 Typisk dib. Hi stiller et spørsmål om hva hun kan forvente av hjelp hos BUP, og hønene ser sitt snitt i å sette diagnose på ei jente de har lest noen få setninger om. Anonymous poster hash: 90136...31d Fordi det minner om mitt barn. Det var ett råd,ikke vondt ment. Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a Lær deg å skille mellom diagnosekriterier og "alt" som på noe vis kan minne om ditt barn. Anonymous poster hash: 134f4...c88 [/quo Tenk om alle var som deg. Anonymous poster hash: 3eaa0...e7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå