Gå til innhold

Mastergrad. Hvor tøft er det studiet egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker sterkt på å ta en Master grad neste høst.

Jeg bare lurer litt på hvor tøft det egentlig er.

Hva kan jeg forvente?

Jeg har da Bachelor grad, og den syntes jeg ikke var så ille, gled ganske greit igjennom de tre årene uten så altfor mye lesning og fikk gode karakterer.

Erfaringer?

Anonymous poster hash: ffa09...267

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stor forskjell på mastergrader, så det er ikke så enkelt å svare. Spesielt kreves det mer selvstendighet i masteroppgave-prosessen. 

Anonymous poster hash: 1e395...99f
Skrevet

Mye jobb. Langt mer enn bachelor. Og helt annet nivå på forskning. 

Skrevet

Jeg vil tro at studievalg vil påvirke dette.

Selv syns jeg at bachelor var enkelt og master har vært utrolig tøft. Det var veldig intenst, arbeidskrav i rekke og rad, obligatorisk i grupper med innlevering eller framlegg og (85%) obligatoriske forelesninger 3-4 dager uka. Samt praksisperioder, og selvfølgelig mye selvstudium tillegg.

Anonymous poster hash: a89de...f5c

Skrevet

Kommer helt an på faget.

Anonymous poster hash: e3663...e23

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Faget er historie.

Jeg ER meget motivert.

Jeg ønsker å ta Masteren min i England, hvor jeg også tok det siste året av Bachelor graden min.

Frykter kan hende at jeg dermed gjør det litt for vanskelig for meg selv...

Skrevet

Kommer jo helt an på faget. Jeg har master i eettsvitenskap, så på det som en 9-16 jobb og fikk gode karakterer.

Anonymous poster hash: 79705...b92

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Faget er historie.

Jeg ER meget motivert.

Jeg ønsker å ta Masteren min i England, hvor jeg også tok det siste året av Bachelor graden min.

Frykter kan hende at jeg dermed gjør det litt for vanskelig for meg selv...

Både master og bachelor skrives med små bokstaver på norsk. 

Anonymous poster hash: 2b3b0...041

Skrevet

Historie blir vel litt annerledes enn det jeg skrev om over her. Ser for meg at det er mer lesefag enn det jeg tok master i. Det er vel heller ikke praksis og kanskje ikke så mye gruppearbeid.

Anonymous poster hash: a89de...f5c

Skrevet

Tja, det kommer an på...er du et strukturert menneske som liker å skrive? Jeg har master i biologi, og likte det kjempegodt! Stortrivdes med både oppgaven og veileder. Og jeg fikk mye oppfølging fra veileder ettersom det ikke var noen metodefag jeg kunne ta. Min oppgave ble også publisert i et vitenskapelig tidsskrift med høy impact factor :)

Om du skal ta master bør du tenke på følgende:

1. velg en oppgave innen et felt du er virkelig interessert i  

2. finn en veileder som du går overens med, OG som er interessert i det feltet du skal jobbe med

3. begynn å skrive tidlig! å formulere problemstilling og en skisse til introduksjon sparer deg for MASSE arbeid senere og er med på å avgrense oppgaven

4. Innse at det ER tøft på slutten, og slik er det for alle 

Masser av lykke til :)

Anonymous poster hash: 6facc...494
Skrevet

Jeg tok en master i et humanistisk fag over 4 år ved siden av 100% jobb.  Jeg har to barn.  De obligatoriske kursene gikk greit, det var vanskelig å skrive selve masteroppgaven fordi jeg egentlig ALDRI hadde tid.  En så stor oppgave krever mulighet til å arbeide konsentrert.  

Jeg fikk ingen spesielt god karakter, men når jeg ser tilbake er jeg stolt over at jeg fullførte.  

Det hjelper veldig å være voksen, hardtarbeidende og strukturert.  

Hvis jeg noen gang skal gjøre noe tilsvarende igjen skal jeg sørge for å ha tid, hadde jeg f.eks. hatt fri fra jobben en dag i uken ville jo situasjonen vært helt annerledes.  

Anonymous poster hash: 774f4...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...