Gå til innhold

Jeg har en tenåring som ønsker/skal

Anbefalte innlegg

Skrevet

reise som hjelpearbeider i 6 mnd. Til Afrika.. jeg har i det siste orientert meg litt da, om området hun skal til, osv.. Og der finner jeg jo selvfølgelig info om at det er høyere risiko for hjelpearbeidere i disse tider. Fordi de faktisk er mer utsatt enn en vanlig person der nede. De er fra vesten og lett gjenkjennelig. Dersom de samtidig jobber i en leir, er de interresante ofre.... De er ikke vernet som tidligere da.

Nå har jeg sånn smått begynt å skremme henne fra å dra... øhh.. Jeg får vondt i magen bare av tanken.. Min blonde (lille) langhårede jente, ned i jungelen der.. huff...

Er jeg helt på tur her? Hun skal ikke jobbe som dette etter høgskolen da, det er ikke lege som er målet. Reisen er mer en opplevelse for livet. 

Eller må jeg bare holde ut? :sjokkert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er over 18, så bestemmer hun dette selv uansett.

Skrevet

Hvis hun er over 18, så bestemmer hun dette selv uansett.

Hun er ikke det, hun er 17... Poenget er egentlig ikke om hun vil eller ikke, for jeg skal nok klare å få henne ifra å reise dersom hun var 18... Og jeg mener jo det er legitimt, siden trusselen faktisk er større, så jeg informerer henne om risikoen. ( i håp om at det skremmer )

Skrevet

Har lyst til å si at hun burde få velge selv og at det er en flott erfaring.

Men jeg hadde gjort som deg, skremt henne.

Anonymous poster hash: d3e8d...115

Skrevet

Ikke la livet skremme deg fra å leve det :-)

Jeg reiste mye som tenåring og tidlig 20-år. Min mor var hysterisk, men jeg vokste utrolig mye på det.

Jeg utviklet meg selv, mine mål, mine perspektiver og mitt menneskesyn.

Jeg ville aldri vært foruten mine reiser! Jeg arbeidet også som frivillig i noen måneder i et land som regnes som farlig.. Det var det mest givende og spennende jeg noensinne har gjort!

Anonymous poster hash: 688a8...729

Skrevet

Jeg reiste mye som tenåring og tidlig 20-år. Min mor var hysterisk, men jeg vokste utrolig mye på det.

Jeg ville aldri vært foruten mine reiser! Jeg arbeidet også som frivillig i noen måneder i et land som regnes som farlig.. Det var det mest givende og spennende jeg noensinne har gjort!

Ser jo at du har helt rett.. men samtidig...... vrææææl :sur:

Skrevet

Hehe jeg forstår at det er vanskelig å gi slipp!

Det er ikke bare som å gi slipp fordi de skal på byen, eller en helgetur til Oslo alene.. Ens barn reiser til andre siden av jorden, og som mor er det frustrerende å vite at man ikke øyeblikkelig kan komme løpende hvis noe går galt.

Jeg vil anbefale deg å snakke med henne om sikkerhet. Det å ivareta egen sikkerhet på best mulig måte er viktigere enn når man går igjennom sentrum alene på nattestid.

For eks:

- Ikke vær naiv. Aldri stole blindt på folk.

- Tenk over egen bekledning

- Aldri gå med store verdier lett tilgjengelig

- ALDRI noensinne spill stilig hvis noe går galt. For eks hvis man skulle havne i en ran-situasjon. Gi dem vesken og hold munn!

- Skriv ned nr og adresse på norsk ambassade i landet.

- Skriv ned nr til politi, (evt turistpoliti hvis det finnes der hun er) og ha det i lommen.

- Ikke gå alene om kvelden. Ikke tenk "Det går nok bra!"

- Vis respekt for kultur, skikk og religion i landet man besøker.

Skrevet

Hva har lengde på håret hennes med saken å gjøre? 

Anonymous poster hash: 2ecbf...856
Skrevet

Hadde det vært annerledes om hun var høy med kort mørkt hår? Siden du nevnte utseendet, mener jeg :P

Neida..

Så klart jenta bestemmer selv når hun fyller 18, men jeg hadde sikkert følt/tenkt/gjort som deg ;)

Det er vanskelig å slippe kontrollen og sende dem avgårde på egenhånd. Man slutter jo ikke å bekymre seg for barna så fort de blir myndige ;)

Anonymous poster hash: b4e21...11f

Skrevet

hva med å foreslå et kattereservat på en trygere destinasjon.

Hvis hun reiser for turen ikke for formålet finns det jo mye som er like artig.

Anonymous poster hash: a4be2...8ac

Skrevet

Det er vel temmelig tvilsomt at hun skal oppholde seg i noen av høyrisikoområdene.

Slike turistturer for idealistiske fjortiser som vil leke med de fattige barna handler i hovedsak om nettopp å gi disse vestlige ungdommene en opplevelse. Ikke om å sette dem inn i faktiske kriser.

Anonymous poster hash: c65fb...a84
Skrevet

Hehe jeg forstår at det er vanskelig å gi slipp!

Det er ikke bare som å gi slipp fordi de skal på byen, eller en helgetur til Oslo alene.. Ens barn reiser til andre siden av jorden, og som mor er det frustrerende å vite at man ikke øyeblikkelig kan komme løpende hvis noe går galt.

Jeg vil anbefale deg å snakke med henne om sikkerhet. Det å ivareta egen sikkerhet på best mulig måte er viktigere enn når man går igjennom sentrum alene på nattestid.

For eks:

- Ikke vær naiv. Aldri stole blindt på folk.

- Tenk over egen bekledning

- Aldri gå med store verdier lett tilgjengelig

- ALDRI noensinne spill stilig hvis noe går galt. For eks hvis man skulle havne i en ran-situasjon. Gi dem vesken og hold munn!

- Skriv ned nr og adresse på norsk ambassade i landet.

- Skriv ned nr til politi, (evt turistpoliti hvis det finnes der hun er) og ha det i lommen.

- Ikke gå alene om kvelden. Ikke tenk "Det går nok bra!"

- Vis respekt for kultur, skikk og religion i landet man besøker.

Takk for fint svar=)

Skrevet (endret)

Hva har lengde på håret hennes med saken å gjøre? 

Anonymous poster hash: 2ecbf...856

Fordi blonde langhårede jenter blir assosiert med horer/ikke verdt noe osv. Provoserer mer med et langt flagrende hår, enn et kort mørkt

Endret av nasse nøffen
Skrevet

Det er vel temmelig tvilsomt at hun skal oppholde seg i noen av høyrisikoområdene.

Slike turistturer for idealistiske fjortiser som vil leke med de fattige barna handler i hovedsak om nettopp å gi disse vestlige ungdommene en opplevelse. Ikke om å sette dem inn i faktiske kriser.

Anonymous poster hash: c65fb...a84

Hun skal ikke leke . Hun skal jobbe på et barnehjem i tilknytning til en leir. Synes du undervurderer ungdom som ønsker hjelpe... 

Skrevet

Jeg tviler på at det er seriøse oganisasjoner som sender 17-åringer som "hjelpearbeidere" til spessielt farlige områder.

Anonymous poster hash: 95a58...bf8
Skrevet

Har det ikke vært veldig mange voldtekter av hjelpearbeidere de siste årene?

Anonymous poster hash: 3de28...7f4

Skrevet

Hadde det vært annerledes om hun var høy med kort mørkt hår? Siden du nevnte utseendet, mener jeg :P

Neida..

Så klart jenta bestemmer selv når hun fyller 18, men jeg hadde sikkert følt/tenkt/gjort som deg ;)

Det er vanskelig å slippe kontrollen og sende dem avgårde på egenhånd. Man slutter jo ikke å bekymre seg for barna så fort de blir myndige ;)Anonymous poster hash: b4e21...11f

Jo, faktisk. F.eks i Egypt blir blonde jenter med langt hår nesten forfulgt av creepy menn..

Anonymous poster hash: 84050...07e

Skrevet

Jeg gjorde det samme da jeg var 16 år. Tok ett år fri fra vidregående og reiste for oppsparte midler, hadde jobbet siden jeg var 12 for å spare til denne reisen. Mens jeg var avgårde fikk jeg barnetrygden min, og barnebidraget fra faren min, så alt var gjennomtenkt og planlagt. Ingenting kunne stoppet meg fra å dra, selv om jeg i ettertid ser at jeg var naiv og ung. Hadde et fantastisk år, og ville gjort det samme igjen. Det endret livet mitt for alltid. Forbered henne godt. Personlig mener jeg at å reise (ikke charter og all inclusive) er den beste formen for utdannelse.

Anonymous poster hash: c3646...2d7

Skrevet

Det finnes mye trygt,- men likevel viktig og gjøre. For eksempel det finnes barnehjem i alle verdens hjørner,- som er trygge,- men med et skrikene behov for hender som trøster og hjelper i en fattig hverdag. India, Indonesia, Sør-Amerika, kloakkbarna i Romania,- barnehjem i Øst-Europa.....

Det finnes også dyrereservat som tar seg av forlatte dyreunger og/eller skadde dyr av utrydningstruede arter som har havnet der pga snikskyttere.

Dette er "trygge" jobber,- men igjen, man gjør en innsats det er behov for. Man hjelper de som ikke kan hjelpe seg selv.. Så kan hun evt utvide sin humanitære innsats når hun blir eldre og faktisk skjønner hva hun begir seg ut på. Det er stor forskjell på og være i midten av 20 åra og ikke fylt 20.... Særlig når det kommer til risikovurdering..

Anonymous poster hash: ebe33...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...