Gå til innhold

Fritt fram for D-vitamin fra UK igjen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke andre er god da? Og hvilken er sterke nok? Ligger noe lavt på d vitamin..

Anonymous poster hash: d0209...c26

Skrevet

Hvilke andre er god da? Og hvilken er sterke nok? Ligger noe lavt på d vitamin..

Anonymous poster hash: d0209...c26

Hvor lavt? Under 50 så ville kjørt på med 5000 om dag. Jeg har selv spist opp mot 10 000 pr dag. 

Skrevet

Ligger på 14. Legen mente det var nok å ta 40 😕

Anonymous poster hash: b9d59...8f3

Skrevet

Om du tar 40 mg (mikrogram) tilsvarer det 1600 iu (international units) Og du ligger ikke noe lavt, du er dårlig. Regner med du har symptomer som indre frost, muskelsmerter, hodepine, konsentrasjonsvansker, nedstemthet? 

Jeg ville i en periode 4-6 ganger over anbefalt dose. Jeg spiste mellom 5 og 10 000 daglig sist vinter og kom ut med 150 i verdi, over sommeren sank denne til 100. Men da startet jeg på 50 sist høst. 

Skrevet

Må Google meg frem til sterkere vitaminer skjønner jeg. Har tatt dobbel normaldose i et halvt år uten å merke noen forskjell.

Og ja, jeg er dårlig (ligger under referansene på jern, men ikke lavt nok til å ta tilskudd, sa legen).

Men, jeg ammer en på 2,5, så må Google litt om det før jeg øker doser eller tar nye tilskudd.

Skrevet

Johan Moan er en norsk forsker som har skrevet en del om D-vitamin og viktigheten av dette. 

Skrevet

Takk for at du postet dette, Lektor D :)

Utrolig bra at de nå har snudd og tatt til fornuft :D

Og ikke minst at det ikke er ulovlig med kosttilskudd med høyere dose enn anbefalt i Norge :)

Anonymous poster hash: 00f84...ccd
Skrevet

Jeg hadde D-vitaminnivå på 20, legen min anbefalte 30 mikrogram, som tilsvarer 1200. Etter tre mnd var nivået mye bedre, jeg skulle bare fortsette å ta det gjennom hele året. Så kan godt hende det holder med 40😄

Anonymous poster hash: 6e1bf...960

Skrevet

Jeg hadde D-vitaminnivå på 20, legen min anbefalte 30 mikrogram, som tilsvarer 1200. Etter tre mnd var nivået mye bedre, jeg skulle bare fortsette å ta det gjennom hele året. Så kan godt hende det holder med 40😄

Ok, såg først nå at du ikke hadde merket noen forskjell. Jeg har forresten hørt at det kan ta tid før du merker bedring på kroppen selv om nivået ditt øker! Lykke til!

Skrevet

Fikk akkurat mail fra bigvits, og de fjerner restriksjonene på handel til Norge i morgen. 

Ang. dose. Jeg vet Moan anbefaler 2000 iu om dag som vedlikeholdsdose. Og mange forskere mener at et nivå omkring 100 er bra, ettersom det er nivået til de som bor ved Ekvator. Tradisjonen i Norge er dessverre å være svært restriktiv med D-vitamin. Pga at det kan skade leveren dersom man får for høye doser. Men ut fra de nivåene som produseres en soldag faller denne teorien på sin egen urimelighet da ingen noen sinne har hørt om noen som har fått leverproblemer pga en knallfin sommer. 

Skrevet

Så bra. Jeg tar mellom 5-10 000 daglig, og har ikke for høyt nivå D-vitamin. Har og en tenåring som har lavt D-vitamin, og der må hun ta de på 10 000, siden hun glemmer å ta ca annenhver dag.

Anonymous poster hash: c30dc...6c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...