GĂ„ til innhold

Tvangssterilisering av psykisk utviklingshemmede?đŸ‘¶đŸ»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror er litt "kort" Ä er i ett team i kommunen hvor han omgÄs psykisk utviklingshemmede. Han fortalte om ei venninne som nÄ har blitt tvangssterilisert pÄ sykehus. Hun har sex med alt og alle dessverre og har blitt grovt utnyttet av vanlig "oppegÄende" menn hun har mÞtt pÄ nettet for sex. I fÞlge min bror ble hun ikke fortalt hva som egentlig skulle skje pÄ sykehuset, hun ble fortalt at hun skulle i narkose grunnet noe annet i fÞlge han. Uansett er ikke denne damen samtykkekompetent slik jeg kjenner henne og hun hadde garantert aldri fÄtt ansvar for ett evt barn. Jeg trodde likevel ikke at man steriliserte psykisk utviklingshemmede i dag? Trodde dette var noe man gjorde i gamle dager nesten. Sier ikke det at det var feil beslutning for det er klart at utfallet ved at hun ble gravid ville vÊrt verre. Noen som vet om dette stemmer?

Anonymous poster hash: a0c35...17d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke lov.

Ikke kall broren din for "kort"

Skrevet

Oi da... Jeg kjenner ikke jussen her, men uansett synes jeg dette hĂžres ut som et overgrep.

Anonymous poster hash: ecd6f...97e

Skrevet

Etter dagens steriliseringslov (lov av 3. juni 1977 nr 57) er det ikke adgang til Ä foreta sterilisering pÄ personer som ikke selv har fremsatt begjÊring om det. I noen tilfelles kreves det samtykke fra vedkommendes verge. Tvangssterilisering er ikke tillatt. Et unntak gjelder likevel personer som har en sÄ alvorlig sinnslidelse eller psykisk utviklingshemming eller psykisk svekkelse, at vedkommende ikke har evne til Ä ta standpunkt til spÞrsmÄlet om sterilisering. For disse personene kan vergen fremsette sÞknad om om sterilisering uten vedkommendes samtykke. SÞknaden avgjÞres da av en fylkesvis oppnevnt steriliseringsnemnd.

Anonymous poster hash: 55441...9ca

Skrevet

Nei, jeg er ganske sikker pÄ at det ikke er lov.

Jeg vet datteren til naboen som har downs gÄr pÄ p-pille, det har hun uten sjenanse fortalt selv, for hun har jo en kjÊreste mÄ vite ;)

Sikker pÄ at broren din har oppfattet dette riktig da, kanskje de bare satte inn en spiral?

Anonymous poster hash: 526f9...8cf
Skrevet

Det er fryktelig strengt det med sterilisering, psprĂžyter og all annen prevensjon.

Jeg forstÄr jo hvorfor. SelvfÞlgelig gjÞr jeg det. Men samtidig sÄ vet jeg ikke om det alltid er den beste lÞsningen. Det er ikke akkurat som det er mindre traumatisk for den psykisk utviklingshemmede Ä bli fratatt babyen sin pÄ sykehuset.

Kanskje tvang i form av psprĂžyter i noen tilfeller kunne vĂŠrt det beste.

Men dette er et minefelt. For hvor skal man sette grensa mellom de som blir tvangsgitt medisiner og de som ikke blir det?

Anonymous poster hash: f85ef...e3f

Skrevet

Etter dagens steriliseringslov (lov av 3. juni 1977 nr 57) er det ikke adgang til Ä foreta sterilisering pÄ personer som ikke selv har fremsatt begjÊring om det. I noen tilfelles kreves det samtykke fra vedkommendes verge. Tvangssterilisering er ikke tillatt. Et unntak gjelder likevel personer som har en sÄ alvorlig sinnslidelse eller psykisk utviklingshemming eller psykisk svekkelse, at vedkommende ikke har evne til Ä ta standpunkt til spÞrsmÄlet om sterilisering. For disse personene kan vergen fremsette sÞknad om om sterilisering uten vedkommendes samtykke. SÞknaden avgjÞres da av en fylkesvis oppnevnt steriliseringsnemnd.

Hun er totalt ukritisk sÄ hun har nok ikke evnen til Ä kunne ta standpunkt til dette selv. Kan jo godt hende hun har vÊrt gravid flere ganger uten at jeg vet noe om det og at sterilisering til slutt ble siste utvei. Hun er som sagt psykisk utviklingshemmet, har en sterk seksualdrift og har hatt sex med alt og alle. Vet om eldre gifte menn som har vÊrt pÄ henne og det har vÊrt rettssaker i kommunen hvor folk har blitt dÞmt for samleie med henne. Tragisk sak. Uansett trodde jeg bare ikke at dette var praksis men ser jo det pÄ paragrafen du sendte av man kan sterilisere utviklingshemmede.

Hi

Skrevet

Veldig for at det skal vÊre sÄnn i tilfeller hvor dama/mannen er uegnet som foreldre. SÞskenbarnet mitt er meget kort, man ser det dessverre ikke ved fÞrste Þyekast. Hun har blitt umyndiggjort og fikk satt inn spiral. Dessverre klarte hun Ä finne en lege som tok den ut. SÄ gikk hun og lÄ rundt til hun ble gravid. SÄ nÄ venter hun barn. Hun har ingen forutsetning for Ä ta seg av et barn pÄ det praktiske planet, ei heller gi det nok kjÊrlighet og forsvarlig psykisk omsorg. Meget trist, barnet kommer selvsagt til Ä bli tatt fra henne.. Og heldigvis fÄr en vel si..

Skrevet

Hun er totalt ukritisk sÄ hun har nok ikke evnen til Ä kunne ta standpunkt til dette selv. Kan jo godt hende hun har vÊrt gravid flere ganger uten at jeg vet noe om det og at sterilisering til slutt ble siste utvei. Hun er som sagt psykisk utviklingshemmet, har en sterk seksualdrift og har hatt sex med alt og alle. Vet om eldre gifte menn som har vÊrt pÄ henne og det har vÊrt rettssaker i kommunen hvor folk har blitt dÞmt for samleie med henne. Tragisk sak. Uansett trodde jeg bare ikke at dette var praksis men ser jo det pÄ paragrafen du sendte av man kan sterilisere utviklingshemmede.

Hi

Det kan nok tenkes at hun har blitt gravid noen ganger ja. Er jo helt absurd at "normale" menn vil ha sex med en som er psykisk utviklingshemmed. For noen ekle og patetiske menn. Stakkar dame, av mange grunner.

Skrevet

Hi

Det kan nok tenkes at hun har blitt gravid noen ganger ja. Er jo helt absurd at "normale" menn vil ha sex med en som er psykisk utviklingshemmed. For noen ekle og patetiske menn. Stakkar dame, av mange grunner.

Helt klart bare ekle patetiske menn alle disse "normale" mennene som har hatt sex med henne. Hun tilbydde mannen min sex ogsÄ da han skulle hente min bror etter at denne gruppen hadde vÊrt pÄ tur. SÄ hun er rett frem, byr seg frem og blir nok ett lett offer for patetiske menn. Men alle merker jo at det er noe galt med henne, hun ser jo ogsÄ psykisk utviklingshemmet ut sÄ det er ingen unnskyldning da hennes sykdom er fullstendig Äpenlys.huff

Skrevet

Om det er lov vet jeg ikke, tviler. Men, det etiske, med at en som er psykisk utviklingshemmet skal mÄtte ta stilling til en vet graviditet bÞr jo veie for Ä gi rÄd om at hun bÞr bruke prevansjon.

Anonymous poster hash: 4342a...dd3

Skrevet

Det kan hende hennes verger har samtykket?

Anonymous poster hash: 74695...1f1
Skrevet

Det er i utgangspunktet ikke lov til Ä sterilisere noen mot deres viten og vilje, men de kan ha fÄtt godkjent tvangsvedtak av fylkesmannen.

Skrevet

Det kan hende hennes verger har samtykket?

Anonymous poster hash: 74695...1f1

Helt klart en mulighet.

Hi

Skrevet

Vi tok opp dette med en lege ang vÄr sÞnn som er psykisk utviklingshemmet og autist. Han vil mest sannsynlig aldri kunne forstÄ konsekvensene med Ä ikke beskytte seg nÄr det kommer til sex. Han bÞr absolutt ikke viderefÞre sine gener da det er veldig hÞy risiko for Ä viderefÞre syndromet, og at han aldri vil kunne vÊre i stand Ä ta vare pÄ et barn. Og med tanke pÄ at han evt seksuelle partnere vil mest sannsynlig ha samme utfordringer i mer eller mindre grad som ham, vil heller ikke hun kunne ta vare pÄ et barn, samt muligheten for et "sykt" barn. Vi kan derfor sÞke om Ä fÄ ham sterilisert nÄr den tid kommer, men det er en omfattende sÞknad som gÄr helt opp til fylkesmannen, sÄ det er ikke bare bare. Og det skal ogsÄ vÊre meget tungtveiende grunner for at det skal gÄ igjennom. Men ja, noen blir faktisk tvangssterilisert den dag i dag. Selv om de kanskje ikke helt forstÄr selv at de blir sterilisert. Dessverre er det verre Ä beskytte de mot seksuelt overfÞrbare sykdommer...

Skrevet

Jeg var stÞttekontakt for ei som er psykisk utviklingshemmet, hun fortalte meg at hun var sterilisert. Det virket ikke som at det var noe hun hadde bestemt selv. Hun mÞtte stadig menn for sex, avtalte via chattesider pÄ nettet. Hadde hun blitt gravid kunne hun ikke tatt vare pÄ barnet i alle fall, mentalt er hun vel pÄ tidlig barneskolealder. Hun sa selv hun ikke ville ha barn da, teddybjÞrnene er barna hennes :-)

Anonymous poster hash: c0662...b3e
Skrevet

Vi tok opp dette med en lege ang vÄr sÞnn som er psykisk utviklingshemmet og autist. Han vil mest sannsynlig aldri kunne forstÄ konsekvensene med Ä ikke beskytte seg nÄr det kommer til sex. Han bÞr absolutt ikke viderefÞre sine gener da det er veldig hÞy risiko for Ä viderefÞre syndromet, og at han aldri vil kunne vÊre i stand Ä ta vare pÄ et barn. Og med tanke pÄ at han evt seksuelle partnere vil mest sannsynlig ha samme utfordringer i mer eller mindre grad som ham, vil heller ikke hun kunne ta vare pÄ et barn, samt muligheten for et "sykt" barn. Vi kan derfor sÞke om Ä fÄ ham sterilisert nÄr den tid kommer, men det er en omfattende sÞknad som gÄr helt opp til fylkesmannen, sÄ det er ikke bare bare. Og det skal ogsÄ vÊre meget tungtveiende grunner for at det skal gÄ igjennom. Men ja, noen blir faktisk tvangssterilisert den dag i dag. Selv om de kanskje ikke helt forstÄr selv at de blir sterilisert. Dessverre er det verre Ä beskytte de mot seksuelt overfÞrbare sykdommer...

Takk for svar 😊. det er helt klart ikke ideelt at de fĂ„r barn heller. Tenk for en stor belastning det hadde blitt Ă„ mistet ett barn til barnevernet eller Ă„ fĂ„tt ett sykt barn. Greit Ă„ beskytte sine barn pĂ„ det punktet da de ikke klarer Ă„ ta ett standpunkt til slike ting selv. Seksuelt overfĂžrbare sykdommer blir sĂ„klart en annen risiko men alt i alt en drĂ„pe i havet i forhold til Ă„ fĂ„ ett barn. Ikke ideelt noen av delene men. Igjen, takk for flott svar.

Hi

Skrevet

Jeg syntes de bÞr tvangssteriliseres, alle med downs syndrom. BÄde menn og kvinner

Anonymous poster hash: bd34e...b26

Skrevet

Man kan bli tvangssterilisert. NÄr personen har en utviklingshemming mÄ det gÄ via fylkesmannen og fattes et vedtak. Heldigvis er mennesker med utviklingshemming beskyttet av kapittel 9a i helse- og omsorgstjenesteloven.

Anonymous poster hash: 2d8c5...fdb

Skrevet

Jeg syntes de bÞr tvangssteriliseres, alle med downs syndrom. BÄde menn og kvinner

Det er ikke alle med down syndrom som har sex, og da heller ikke behov for Ă„ utsettes for tvangssterilisering.

Anonymous poster hash: 2d8c5...fdb

Skrevet

Jeg vet ikke reglene mtp sterilisering men litt utenom: gjennom jobb mÞtt jeg ei utviklingshemmet kvinne som hadde fÞdt et barn I do I uke 25. Hun hadde ikke ant hun var gravid og skjÞnte ikke hva som skjedde.. Barnet dÞde. Da jeg mÞtt henne var hun gravid pÄ nytt og hjelpeapparatet rundt veldig bekymret.

En annen sak, ei ung jente som er rusmisbruker og gÄr pÄ diverse medisiner for psykiske lidelser, legen presset mye pÄ for Ä fÄ henne til Ä ta abort. Hun ville ikke men lot seg overtale. I fÞlge legene var sjansen for et friskt barn minimale og hun var virkelig ute Ä kjÞre.

Anonymous poster hash: 1cb0c...043

Skrevet

Å sterilisere menn med Downs syndrom er vanligvis ikke sĂ„ mye poeng i da de vanligvis er sterile fra fĂžr. (Det finnes kun noen fĂ„ kjente tilfeller av menn med Downs som har fĂ„tt barn i verdenshistorien, langt over 99% er sterile.)

Anonymous poster hash: 25b6b...1c1

Skrevet

Det er jo ulike grader sv psykisk utviklingshemmede, og bare kjÞre pÄ og si at alle med feks downs skal steriliseres er brutalt. Det handler om at de ogsÄ eier sin egen kropp. Jeg kjenner en jente med downs som fint hadde klart Ä ta vare pÄ et barn, hun fungerer i aller hÞyeste grad og er intelligent og klok, sÄ klok at hun skjÞnner hvor belastende det hadde blitt for et barn Ä ha en mor med downs. Ingen fare for at hun fÄr barn altsÄ, men hun Þnsker ikke Ä steriliseres. GÄr pÄ prevansjon. Det fins mange "normale" mennesker som aldri burde fÄtt barn ogsÄ, men man kan ikke automatisk sterilisere grupper tenker jeg. Selv om jeg ikke syns noen med downs burde fÄ barn. Ei heller narkomane eller tidl. narkomane for den slags skyld.

Slik jeg ser det, fungerer nok det systemet vi har i dag stortsett greit. Det er enormt krenkende Ä bli fratatt retten til Ä bestemme over egen kropp vil jeg tro, og spesielt pÄ et sÄ grunnleggende behov som forplantning. Selv om det er for det gjeldende menneskets beste. SÄ greit at det ikke er gjort i en hÄndvending.

Samtidig sÄ har jeg jo denne slektningen som ikke burde fÄ barn, som nÄ er gravid fordi hun fikk fjerna tvangs-prevensjonen. Ikke alltid det funker. Jeg hÄper hun godtar sterilisering under fÞdsel, fÞr de tar barnet. Hun skjÞnner jo ikke at de kommer til Ä ta det, stakkar..

Skrevet

Det er jo ulike grader sv psykisk utviklingshemmede, og bare kjÞre pÄ og si at alle med feks downs skal steriliseres er brutalt. Det handler om at de ogsÄ eier sin egen kropp. Jeg kjenner en jente med downs som fint hadde klart Ä ta vare pÄ et barn, hun fungerer i aller hÞyeste grad og er intelligent og klok, sÄ klok at hun skjÞnner hvor belastende det hadde blitt for et barn Ä ha en mor med downs. Ingen fare for at hun fÄr barn altsÄ, men hun Þnsker ikke Ä steriliseres. GÄr pÄ prevansjon. Det fins mange "normale" mennesker som aldri burde fÄtt barn ogsÄ, men man kan ikke automatisk sterilisere grupper tenker jeg. Selv om jeg ikke syns noen med downs burde fÄ barn. Ei heller narkomane eller tidl. narkomane for den slags skyld.

Slik jeg ser det, fungerer nok det systemet vi har i dag stortsett greit. Det er enormt krenkende Ä bli fratatt retten til Ä bestemme over egen kropp vil jeg tro, og spesielt pÄ et sÄ grunnleggende behov som forplantning. Selv om det er for det gjeldende menneskets beste. SÄ greit at det ikke er gjort i en hÄndvending.

Samtidig sÄ har jeg jo denne slektningen som ikke burde fÄ barn, som nÄ er gravid fordi hun fikk fjerna tvangs-prevensjonen. Ikke alltid det funker. Jeg hÄper hun godtar sterilisering under fÞdsel, fÞr de tar barnet. Hun skjÞnner jo ikke at de kommer til Ä ta det, stakkar..

*prevensjon

* sterilisering rett etter fĂždsel, blir vel noe kronglete Ă„ gjĂžre det mens man fĂžder 🙈

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...