Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Uff, de terroraksjonene har fått meg til å tenke mye negativt, og en av dem var hva om mannen min døde? Da ville jeg jo ikke klare meg, eller ville jeg? Da tenker jeg rent øknomisk, at jeg ville gå i kjelleren av ren sorg er en annen sak. Men jeg har tenkt på det likevel. Hva skjer egentlig dersom man plutselig blir enke? Vi har hus med en god del lån. Jeg har grei inntekt (ca 530 000 kr i året), men mannen tjener mer. Sammen har vi fire barn. Får man noe støtte utover barnetrygd for en ekstra? Måtte vi solgt huset? Ok, jeg vet, teite spørsmål, men det er slike ting jeg plutselig er begynt å ligge våken og gruble over, og jeg synes det er vanskelig å finne noe om det på nett. Anonymous poster hash: 8e96a...3ff
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 En god dødsfallforsikring som vil dekke evt gjeld er viktig å ha. Jeg har på 2 mill som jeg betaler noen få tusen for i året. Anonymous poster hash: e6cf6...b40
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Hvis dere har forsikring så finner du svar der. Mange har gjeldsforsikring som gjelder hvis en ektefelle dør, som for eksempel at man får 1 mill for å betale ned på gjeld. Anonymous poster hash: edbd4...79d
Gjest Muji81 Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 Dere burde tenke på livsforsikring...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Vi har livsforsikring som dekker hans halvdel av lånet om han skulle gå bort. I tillegg får man utbetalt en engangsum ved død. Viktig med forsikring når man er så sårbar.. Anonymous poster hash: cf1ce...0f2
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Dere må tegne en forsikring! Minst en gjeldsforsikring som går til å betale ned gjelden om en av dere dør, men helst en livsforsikring med en grei utbetaling så du kan beholde huset og har litt ekstra å gå på dersom uhellet er ute. Trodde bankene var veldig på hugget her og anbefalte alle som tar opp boliggjeld sammen å tegne forsikring så den ene kan beholde boligene alene om en faller fra? Anonymous poster hash: 0152f...97e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Vi har livsforsikring på begge to og det redder oss fra hussalg og økonomiske problemer dersom en av oss skulle falle fra Anonymous poster hash: efa42...910
Bøø Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Er du gift får du etterlatte pensjon denne er opp til en G, men hadde partner mindre enn 40 års medlemskap i folketrygden trekkes 5% for hvert år. Feks en norsk person som alltid har bodd i Norge men dør når vedkommende er 30 betyr at den etterlate får 50% av en G. I tilegg får man barnepensjon trur det er 40% av en G for et barn 60% for to barn maksimalt 80%.For barn under 18. Så du vil nok sitte med betydelig mindre enn hva dere i lag har. Etterlatte pensjon faller også bort hvis du flytter sammen med ny partner. Privat pensjonsavtaler kan også gi litt, men livsforsikring som gjør at huslånet ikke blir et problem er lurt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Forsikring er veldig viktig i sånne tilfeller. Her er jeg ufør, laveste sats, og enslig mor til 2. Men faren til barna tjener mye, og betaler derfor en del i bidrag. Derfor klarer vi oss, og har råd til å bo greit. Men dør han så mister jo jeg flere tusen kroner i måneden. Og her kan vi ikke tegne forsikring, da han aldri hadde gått med på det, da han er gift. Anonymous poster hash: 2c3ca...414
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Forsikring er veldig viktig i sånne tilfeller. Her er jeg ufør, laveste sats, og enslig mor til 2. Men faren til barna tjener mye, og betaler derfor en del i bidrag. Derfor klarer vi oss, og har råd til å bo greit. Men dør han så mister jo jeg flere tusen kroner i måneden. Og her kan vi ikke tegne forsikring, da han aldri hadde gått med på det, da han er gift. Anonymous poster hash: 2c3ca...414 Han kan tegne forsikring som gir utbetaling til barna da. En venninne av meg opplevde noe sånt da vi var tenåringer, hun bodde med sin uføre mor og de hadde ikke særlig å rutte med. Faren døde og han hadde tegnet en god forsikring og skrevet testamente så pengene fra forsikringen ble forvaltet av andre enn hennes mor men det ble overført en grei sum til venninnen min hver måned også fikk hun resten da hun ble 18 år. Den summen hun fikk hver måned gjorde at hun klarte seg selv med lommepenger, klær, frisør, sminke osv så mammaen holdt henne egentlig bare med tak over hodet og mat. Når han vet at barnet hans bor med en veldig ubemidlet mamma bør han jo sørge for datteren også om han skulle falle fra... Anonymous poster hash: 0152f...97e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Dette er jo ting voksne mennesker sørger for å ha i orden. Jeg forutsetter at dere ikke har barn og at det egentlig ikke er noe problem at du mister alt, ellers bør du fikse dette i morgen. Så uansvarlig er det ikke ok å være! Anonymous poster hash: bb27f...0af
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Dette er jo ting voksne mennesker sørger for å ha i orden. Jeg forutsetter at dere ikke har barn og at det egentlig ikke er noe problem at du mister alt, ellers bør du fikse dette i morgen. Så uansvarlig er det ikke ok å være! Anonymous poster hash: bb27f...0af Står i hovedinnlegget at de har 4 barn, så jeg er litt enig, veldig spesielt å ikke ha dette sikkerhetsnettet på plass... Anonymous poster hash: 0152f...97e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Vi har selvsagt forsikring! Vi er begge forsikret for 2 millioner, men jeg jeg er usikker på om det er gjeldsforsikring, jeg tror et bare er vanlig livsforsikring. Gjelden er ganske høy. Og vil ikke en del av summen tilfalle barna? Som en slags arv? Når jeg spurte om vi ville klare oss tenkte jeg mer på om det er noe tilsvarende til de som får barnebidrag fra far osv, og jeg ser noen nevne enkepensjon og pensjon til etterlatte barn. HI Anonymous poster hash: 8e96a...3ff
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Dette er jo ting voksne mennesker sørger for å ha i orden. Jeg forutsetter at dere ikke har barn og at det egentlig ikke er noe problem at du mister alt, ellers bør du fikse dette i morgen. Så uansvarlig er det ikke ok å være! Anonymous poster hash: bb27f...0af Du vet at ikke alle får forsikringer eller? Grunner kan være sykdommer, lav økonomi, betalingsanmerkninger osv osv. Her får vi ikke forsikring noen av oss, er gift, har 2 små barn, leier hus og er snart 50 begge to. Ikke alt som er like lett for alle vet du... Anonymous poster hash: cc877...25d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #15 Skrevet 16. november 2015 Verken jeg eller mannen får noe livsforsikring, men jeg har sikret med med utdanning, god inntekt og eneierskap til huset. Så jeg ville nok ha klart meg helt fint hvis det skjedde noe. Men selvfølgelig, de som er hjemmeværende eller jobber deltid er jo avhengig av mannen for å overleve, enda verre hvis mannen har særkullsbarn som kan kreve arven sin straks. Anonymous poster hash: 19d4e...1b9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #16 Skrevet 16. november 2015 Gjeldsforsikring har bankene sluttet med. Det heter livsforsikring og blir utbetalt når den ene dør. Så velger du selv hva du vil bruke det på. Det er ikke en del av arven Anonymous poster hash: 529d8...419
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #17 Skrevet 16. november 2015 Dette er jo ting voksne mennesker sørger for å ha i orden. Jeg forutsetter at dere ikke har barn og at det egentlig ikke er noe problem at du mister alt, ellers bør du fikse dette i morgen. Så uansvarlig er det ikke ok å være! Anonymous poster hash: bb27f...0af Du vet at ikke alle får forsikringer eller? Grunner kan være sykdommer, lav økonomi, betalingsanmerkninger osv osv. Her får vi ikke forsikring noen av oss, er gift, har 2 små barn, leier hus og er snart 50 begge to. Ikke alt som er like lett for alle vet du... Anonymous poster hash: cc877...25d Jeg er for syk til å få forsikring som det er realistisk å betale på. Mannen har vært utredet for ADHD i barndommen og blir nektet forsikring, han har også betalingsanmerkninger som han liksom aldri klarer å bli kvitt. Anonymous poster hash: 19d4e...1b9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #18 Skrevet 16. november 2015 Verken jeg eller mannen får noe livsforsikring, men jeg har sikret med med utdanning, god inntekt og eneierskap til huset. Så jeg ville nok ha klart meg helt fint hvis det skjedde noe. Men selvfølgelig, de som er hjemmeværende eller jobber deltid er jo avhengig av mannen for å overleve, enda verre hvis mannen har særkullsbarn som kan kreve arven sin straks. Anonymous poster hash: 19d4e...1b9 Altså, vi har livsforsikring begge to. Jeg har høy utdannelse og jobber 100% med ok inntekt, men siden huslånet er så stort ble jeg likevel usikker på om vi ville klare oss. Det er dessuten dyrt med å mange barn. For eksempel spiser tenåringsgutter ekstreme mengder med mat HI Anonymous poster hash: 8e96a...3ff
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #19 Skrevet 16. november 2015 Livsforsikringen bør dekke det mannen betaler på lånet, slik at du blir i stand til å beholde boligen. Minimum. Anonymous poster hash: b0b36...116
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #20 Skrevet 16. november 2015 Forsikring Anonymous poster hash: 78f22...3d9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #21 Skrevet 16. november 2015 Forsikring er veldig viktig i sånne tilfeller. Her er jeg ufør, laveste sats, og enslig mor til 2. Men faren til barna tjener mye, og betaler derfor en del i bidrag. Derfor klarer vi oss, og har råd til å bo greit. Men dør han så mister jo jeg flere tusen kroner i måneden. Og her kan vi ikke tegne forsikring, da han aldri hadde gått med på det, da han er gift. Anonymous poster hash: 2c3ca...414 Han kan tegne forsikring som gir utbetaling til barna da. En venninne av meg opplevde noe sånt da vi var tenåringer, hun bodde med sin uføre mor og de hadde ikke særlig å rutte med. Faren døde og han hadde tegnet en god forsikring og skrevet testamente så pengene fra forsikringen ble forvaltet av andre enn hennes mor men det ble overført en grei sum til venninnen min hver måned også fikk hun resten da hun ble 18 år. Den summen hun fikk hver måned gjorde at hun klarte seg selv med lommepenger, klær, frisør, sminke osv så mammaen holdt henne egentlig bare med tak over hodet og mat. Når han vet at barnet hans bor med en veldig ubemidlet mamma bør han jo sørge for datteren også om han skulle falle fra... Anonymous poster hash: 0152f...97e Min samboer har barn fra før, mor til barna sitter I en ikke så veldig god situasjon økonomisk om han dør derfor har han livsforsikring som begunstiget henne frem til barna er voksne. Vi har gjensidig forsikring som dekker hele huslånet vårt om noe skulle skje. Anonymous poster hash: 70d99...270
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #22 Skrevet 16. november 2015 Vi har lån på ca 3 mill. Min livsforsikring er på ca 2,5 mill om jeg husker rett, + forsikringer fra jobb. Mannen sin er noe lavere ca 2 mill tror jeg, da han er ganske mye dyrere å forsikre. Mannen min har ADHD og han fikk livsforsikring uten problem. Hvis du er engstelig HI så ville jeg oppjustert forsikringsummen til en sum du er sikker på at du eller han kan leve uanstrengt økonomisk dersom en av dere skulle falle fra. Hvis han tjener mye mer enn deg bør hans forsikring være endel høyrere. Anonymous poster hash: 73c82...a47
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #23 Skrevet 16. november 2015 Vi har selvsagt forsikring! Vi er begge forsikret for 2 millioner, men jeg jeg er usikker på om det er gjeldsforsikring, jeg tror et bare er vanlig livsforsikring. Gjelden er ganske høy. Og vil ikke en del av summen tilfalle barna? Som en slags arv? Når jeg spurte om vi ville klare oss tenkte jeg mer på om det er noe tilsvarende til de som får barnebidrag fra far osv, og jeg ser noen nevne enkepensjon og pensjon til etterlatte barn. HI Anonymous poster hash: 8e96a...3ff [/acronym Hvem som er begunstiget i livsforsikringen bestemmer dere selv, det vanlige er at ektefellen får pengene så det blir mulig å beholde huset. Livsforsikringen går ikke inn i noen arv. Anonymous poster hash: 0152f...97e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå