Gå til innhold

Hvem sitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor og far har avtalt nytt og lavere bidrag (fordi barnet slutter med en aktivitet). Etter flere måneder oppdager far at han har betalt det samme beløpet hele tiden, fordi han har glemt å endre på trekket. Han vil ha mellomlegget tilbake. Mor nekter, fordi pengene har gått rett inn på en konto med automattrekk som hun aldri sjekker. Hvem har rett, den som ikke endret trekket eller den som ikke la merke til at utbetalingen ikke ble mindre?

Anonymous poster hash: 93b37...3c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og for ordens skyld: Jeg er verken mor eller far i denne situasjonen.

HI

Skrevet

Her synes jeg far er urimelig som forlanger mellomlegget tilbake, han får begynne betale mindre fra dags dato.

Anonymous poster hash: c7252...9f7
Skrevet

Juridis sett har ikke far krav på å få pengene tilbake så lenge de er brukt i god tro tror jeg. Det er de jo her. For sammarbeidets skyld kan det muligens være fornuftig å avtale at bidraget settes litt ekstra ned en periode slik at det etter hvert går opp i opp, men direkte tilbakebetaling kan han ikke kreve.

Anonymous poster hash: cd4af...6c3
Skrevet

En avtale er en avtale! Om man endrer en avtale med feks forsikringsselskapet sitt, men glemmer selv å endre beløpet som betales inn, så får man selvfølig betalt mellomlegget tilbake! Hvorfor skal det være anderledes her?

Anonymous poster hash: 12682...7cc
Skrevet

Du er vell stemor?

Jeg syns mor burde betale tilbake.

Anonymous poster hash: 8b9c5...429

Skrevet

Du er vell stemor?

Jeg syns mor burde betale tilbake.

Anonymous poster hash: 8b9c5...429

Nei, jeg er "vell" ikke det. 

HI

Skrevet

Far har rett. Får du for mye lønn må du også betale tilbake.

Skrevet

Far har rett

Anonymous poster hash: 4c301...d25

Skrevet

Ja, da må man. Men "må" mor? Rent juridisk, det moralske satt til side? 

HI

Skrevet

HI

De har jo en avtale om et fast beløp som skal betales. En slik avtale binder begge partene.

Skrevet

HI

De har jo en avtale om et fast beløp som skal betales. En slik avtale binder begge partene.

Han "brøt" jo strengt tatt også avtalen ved ikke å betale det avtalte beløpet? Og ER det faktisk slik? Juridisk? 

HI

Skrevet

HI

Han "brøt" jo strengt tatt også avtalen ved ikke å betale det avtalte beløpet? Og ER det faktisk slik? Juridisk?

HI

Vil ikke si han brøt avtalen. Han betalte det han skulle, men betalte ved en feil for mye. Det mor urettmessig fikk for mye må hun betale tilbake.

Skrevet

Har de privat avtale kan han bare betale mindre en periode.

Anonymous poster hash: 47da8...c29

Skrevet

Er vel bare for far å trekke fra det han har betalt for mye ved neste innbetaling.

Anonymous poster hash: 14995...890

Skrevet

Juridisk sett aner jeg ikke. Vil tro far har rett.

Det kan hende det er vanskelig for mor og hoste opp hele beløpet hun skylder, på stående fot. Er nok derfor hun nekter. Det var tross alt snakk om flere mnd.

Personlig synes jeg at det beløpet som far har betalt for mye pr mnd, fra nå av trekkes fra fra bidraget pr mnd frem til de er skuls. En slags avbetaling :)

Far ble jo heller ikke fratrukket hele beløpet på en gang.

Skrevet

Hele situasjonen er hypotetisk. En venninne og jeg diskuterte hva som ville skjedd i en slik situasjon (neida, ingen av oss mottar bidrag), og jeg tenkte jeg skulle se om noen her visste det. Slik jeg forstår det er alle enige om at faren har moralsk rett, men jeg er fortsatt usikker på om den som betalte for mye kunne kreve tilbake pengene med lov i hånd. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...