Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #1 Skrevet 15. november 2015 Datteren min skal ha med seg en venninne hjem etter barnehagen i morgen, og hun har så lyst til at vi skal ha pannekaker til middag. Vi bruker vanligvis å ha baconterninger til, men nå ble jeg litt i tvil om det er så lurt. Jenta har bodd hele sitt liv i Norge, foreldrene er fra Iran (kjenner de ikke veldig godt). Jeg spurte moren om det er noen typer mat hun ikke spiser, men fikk som svar at hun vanligvis spiser all slags mat. Hva hadde dere gjort? Aner ikke om de er muslimer, og klarer heller ikke å spørre direkte. Må også si at jeg kjenner ikke-praktiserende muslimer som ikke spiser svinekjøtt, samt praktiserende som gjør det når det blir servert...så...hva hadde dere gjort? Og til dere som mener at pannekaker ikke er bra middag: Det er havrepannekaker og serverer grønnsakssuppe ved siden av ;-P Anonymous poster hash: 974f7...0c4
frk Nilsen Skrevet 15. november 2015 #2 Skrevet 15. november 2015 (endret) Har hatt musimske barn på pannekaker flere ganger, har bacon, blåbærsyltetøy, honning, nøtter, +++ Gir bare beskjed hva de kan spise og ikke. De vet det som regel veldig godt selv og spør ofte hva som er hva. Ikke noe problem med mindre baconterningene er i pannekakene. Server baconet ved siden av og ha noe annet i tillegg Endret 15. november 2015 av frk Nilsen
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. november 2015 #3 Skrevet 15. november 2015 Jeg vil anta hun selv vet om hun kan spise det eller ikke. Du kan jo lage det til dere, så mkan hun få om hun vil va
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #4 Skrevet 15. november 2015 Du har jo spurt. For sikkerhets skyld kan du spørre jenta også, men jeg hadde ellers bare servert det jeg lystet. Anonymous poster hash: 3afc8...335
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #5 Skrevet 15. november 2015 Jeg pleier å spørre når jeg får besøk av muslimer. De fleste spiser ikke svin. Jeg vet bare om en som spiser alt.. Å spørre om de spiser svinekjøtt er ikke uhøflig, jeg mener tvert imot. Det viser at du respekterer deres religion. Mannen til svigerinna mi kysser henne ikke på 24 timer om hun spiser skinke på skiva. 😳 Anonymous poster hash: a39e2...38b
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #6 Skrevet 15. november 2015 Jenta vet kanskje selv hva hun kan spise og ikke, men for å unngå hele problemet, hvorfor ikke servere pannekaker, blåbær og is? Anonymous poster hash: 2192c...975
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #7 Skrevet 15. november 2015 Min sønn har en venn som er født i Iran, men de kom til Norge da han var baby. Familien praktiserer islam, så jeg måtte jo spørre foreldrene da de begynte i klasse sammen. De svarte der de kan velge selv (hjemme og på restaurant) spiser de ikke svin, men de har null problemer med å spise samme maten som oss, uansett hva vi serverer. Moren hans og jeg har hatt en del kontakt siden, og hun har forklart at siden de bor her i Norge skulle det da bare mangle at de ikke spiser mat som vi spiser og gjør som vi pleier å gjøre (de feirer ikke jul hjemme, f.eks, men drar på lysfesten i byen og juletrefester osv, og de eldste barna gir julegaver til de nærmeste vennene). Som hun sier, det er lett å være en del av den norske kulturen her, på samme måte som det er like lett å være en del av den iranske kulturen (og islam, da) i Iran - men hjemme gjør de som de vil =) Anonymous poster hash: d8e6a...3a9
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #8 Skrevet 15. november 2015 Har hatt musimske barn på pannekaker flere ganger, har bacon, blåbærsyltetøy, honning, nøtter, +++ Gir bare beskjed hva de kan spise og ikke. De vet det som regel veldig godt selv og spør ofte hva som er hva. Ikke noe problem med mindre baconterningene er i pannekakene. Server baconet ved siden av og ha noe annet i tillegg Hvilke nøtter serverer du til? Og hvilket annet tilbehør? 😊 Anonymous poster hash: 2b79d...992
frk Nilsen Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Har hatt musimske barn på pannekaker flere ganger, har bacon, blåbærsyltetøy, honning, nøtter, +++ Gir bare beskjed hva de kan spise og ikke. De vet det som regel veldig godt selv og spør ofte hva som er hva. Ikke noe problem med mindre baconterningene er i pannekakene. Server baconet ved siden av og ha noe annet i tillegg Hvilke nøtter serverer du til? Og hvilket annet tilbehør? Anonymous poster hash: 2b79d...992 Sukker og sitron sammen er kjempegodt. Jeg har til meg selv brie eller cottage cheese sammen med acaciehonning, valnøtter og bacon. Plutselig er pannekakene mer voksenmat Røra er skikkelig kjip, men x-lett-melk, kli, havregryn, sammalt hvete, rug og vanlig hvetemel. Egg og bakepulver. Pleier å ha i et par ss med vaniljekesam for å få litt sødme og fylde,
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Datteren min skal ha med seg en venninne hjem etter barnehagen i morgen, og hun har så lyst til at vi skal ha pannekaker til middag. Vi bruker vanligvis å ha baconterninger til, men nå ble jeg litt i tvil om det er så lurt. Jenta har bodd hele sitt liv i Norge, foreldrene er fra Iran (kjenner de ikke veldig godt). Jeg spurte moren om det er noen typer mat hun ikke spiser, men fikk som svar at hun vanligvis spiser all slags mat. Hva hadde dere gjort? Aner ikke om de er muslimer, og klarer heller ikke å spørre direkte. Må også si at jeg kjenner ikke-praktiserende muslimer som ikke spiser svinekjøtt, samt praktiserende som gjør det når det blir servert...så...hva hadde dere gjort? Og til dere som mener at pannekaker ikke er bra middag: Det er havrepannekaker og serverer grønnsakssuppe ved siden av ;-P Anonymous poster hash: 974f7...0c4 De aller fleste iranere spiser svinekjøtt og praktiserer ikke islam. Det gjelder både de som bor her og de som bor i Iran. Anonymous poster hash: f8c31...5d5
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Jeg har en venninne fra Iran, hun er muslim, men ikke særlig aktiv om en kan kalle det det. Blir vel som mange nordmenn som står som medlem i kirken, men aldri går i gudstjeneste med mindre de blir invitert til dåp eller bryllup. Hun spiser ikke svin, men barna hennes får velge selv. Er de i bursdag e.l. og det blir servert pølser er det ikke noe problem at ungene spiser det de blir servert, men de kjøper kyllingpølser om de skal ha pølser selv. Anonymous poster hash: 153ad...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå