Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #1 Skrevet 15. november 2015 Har en jente på fire år (fem i januar) som har blitt veldig interessert i det engelske språket. Hun kan telle til ti, navnet på de fleste fargene, si hva hun heter samt noen ord. Hun spør ofte hva det og det heter på engelsk. I tillegg insisterer hun ofte på å få se film og serier på engelsk. Jeg har gjerne lyst å utnytte denne interessen siden jeg kan språket veldig godt selv og er aldri så lite anglofil. Tips til hvordan jeg kan spinne videre på denne interessen på best mulig måte? Anonymous poster hash: 998af...356
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #2 Skrevet 15. november 2015 "Utsett" henne for språket mest mulig. Snakk engelsk med henne, og si gjerne hva ting heter på både norsk og engelsk. "Vil du ha gulrot til middagen din? Vet du foresten hva gulrot heter på engelsk? Carrot!". Jeg har engelsk mann, og vi snakker en blanding av norsk og engelsk hjemme, så 3-åringen er flink til å snakke begge (men flinkest i norsk). Anonymous poster hash: 80982...7d5
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #3 Skrevet 15. november 2015 Det er bare å snakke engelsk med henne det. Vi har to språklige barn, og de prater i vei på engelsk og norsk. Anonymous poster hash: 4de1f...088
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #4 Skrevet 15. november 2015 Se engelske tvprogrammer. Anonymous poster hash: e6cc7...228
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #5 Skrevet 15. november 2015 "Utsett" henne for språket mest mulig. Snakk engelsk med henne, og si gjerne hva ting heter på både norsk og engelsk. "Vil du ha gulrot til middagen din? Vet du foresten hva gulrot heter på engelsk? Carrot!". Jeg har engelsk mann, og vi snakker en blanding av norsk og engelsk hjemme, så 3-åringen er flink til å snakke begge (men flinkest i norsk). Anonymous poster hash: 80982...7d5 Det burde dere ikke gjøre. Det bør være tydelig for barnet hvilket språk en snakker. Spør du en ekspert på barns språkutvikling vil du få til svar at dere skal snakke eget morsmål med barnet. Altså, at far snakker engelsk og du norsk. Anonymous poster hash: b6f1f...6f0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #6 Skrevet 15. november 2015 Kommer nok ikke til å bruke engelsk i dagligtalen, det blir bare unaturlig når begge foreldrene er norske. Men tror nok jeg kan bli mer bevisst på å aktivt lære henne engelsk istedenfor å bare svare når hun spør selv. Vokste selv opp med engelsk stefar, så hjemme hos oss gikk det også i en salig blanding av norsk og engelsk, men det er jo naturlig når en forelder faktisk er engelsk. Men takk for innspill Hi Anonymous poster hash: 998af...356
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå