Gå til innhold

Kusma utbrudd, bør vi vaksinere oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at det er oppdaget flere tilfeller av kusma utbrudd, spesielt i student miljø. Alle som ikke er fullvaksinerte (2 doser mmr) blir anbefalte  å la seg vaksinere. Gjelder dette også oss voksne? Jeg har tatt MMR, men kun en gang. Bør jeg vaksinere meg, eller gjelder anbefalingen kun studenter?

Anonymous poster hash: cb30a...8f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva meg å oppdater deg på hva som gjelder for vaksiner hos viksne?

Du finner mye bra info om dette på FHIs sine nettsider!

Anonymous poster hash: 6690f...047

Skrevet

Kanskje du kan oppklare dette for meg?

Nyhetene på FHIs sider sier bare at de anbefaler vaksine til alle som ikke har fått 2 doser MMR eller allerede har hatt sykdommen. Er dette kun gjeldene for studenter?

Skrevet

Nyhetene på FHIs sider sier bare at de anbefaler vaksine til alle som ikke har fått 2 doser MMR eller allerede har hatt sykdommen. Er dette kun gjeldene for studenter?

Viruset skil ikkje akkurat på om ein studerar eller ikkje..  No førekjem det først og fremst i studentmiljøet, men studentar er jo i kontakt med andre, så det kan fort spreie seg.  Vaksne kan og få kusma, far min var nesten 40 då han låg strak. 

Kusma er ikkje av dei skumlaste sjukdomane, men kan føre til sterilitet dersom menn/gutar over puberteten får betente testiklar.  Så du får jo vurdere om du bør vaksinere deg for å beskytte andre familiemedlemmar. 

Skrevet

Viruset skil ikkje akkurat på om ein studerar eller ikkje..  No førekjem det først og fremst i studentmiljøet, men studentar er jo i kontakt med andre, så det kan fort spreie seg.  Vaksne kan og få kusma, far min var nesten 40 då han låg strak. 

Kusma er ikkje av dei skumlaste sjukdomane, men kan føre til sterilitet dersom menn/gutar over puberteten får betente testiklar.  Så du får jo vurdere om du bør vaksinere deg for å beskytte andre familiemedlemmar. 

Prinsipielt følger jeg alle FHIs anbefaling når det gjelder vaksiner, men må innrømme at jeg ikke helt forstår om denne anbefalingen gjelder meg.

Skrevet

Jeg har hatt kusma, så jeg imun.

Men jeg hadde ikke fryktet hvis jeg ikke hadde vært imun heller.

Jeg vanker ikke i studentmiljøet, så jeg er ikke utsatt sånn sett. Og akkurat nå er det i disse miljøene det er utbrudd.

Men vanker du med studenter der det er kusmautbrudd, så ville jeg kanskje vurdert det.

Anonymous poster hash: 851d6...82b

Skrevet

Hvis du ikke har tatt to doser av mmr-vaksinen så bør du ta den nå, uavhengig av om det er kusmautbrudd eller ikke!

Men kusma regnes vel som "ufarlig", bortsett fra for menn/gutter som ikke er ferdig med barn. De kan bli sterile.

Det har vel forresten vistseg at kusma er den komponenten i mmr-vaksinen som varer kortest, så selv om man har tatt booster-vaksiner hvert 10. år som voksen er man ikke trygg. De lurer også på om dette utbruddet er en type virus som har mutert og er litt forskjellig fra det som er i vaksinen, så den er ikke så effektiv som de hadde trodd.

Skrevet

Hva meg å oppdater deg på hva som gjelder for vaksiner hos viksne?Du finner mye bra info om dette på FHIs sine nettsider!Anonymous poster hash: 6690f...047

Kanskje du kan oppklare dette for meg?Nyhetene på FHIs sider sier bare at de anbefaler vaksine til alle som ikke har fått 2 doser MMR eller allerede har hatt sykdommen. Er dette kun gjeldene for studenter? Anonymous poster hash: cb30a...8f0
her står det generelt om MMR-vaksinasjon av voksne: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6496:0:25,6567&Content_6496=6178:114173:25,6567:0:6562:1:::0:0

Her står det generelt om vaksinasjon ift kusma:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6594&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6594:0:25,7070&Content_6594=6430:83029::0:6592:11:::0:0

Her står det generelt om oppfriskning av vaksiner:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6496:0:25,6567&Content_6496=6178:110062:25,6567:0:6562:1:::0:0

Her står det generelt om kusmautbruddet i studentmiljøet:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6551&MainContent_6263=6496:0:25,6557&Content_6496=6178:116624:25,6557:0:6562:1:::0:0

Dette er en versjon som mer vaksinen ikke beskyttet spesielt godt mot. Imidlertid er de vaksinerte alltid bedre beskyttet enn uvaksinerte. Samtidig har vi effekten av flokkimmunitet. Man er avhengig av at mange vaksinerte seg for å beskytte de som av en eller annen grunn ikke kan ta vaksinen eller som har større risiko for å bli smittet. Det står jo klart og tydelig at ALLE som bare har fått en vaksine bør revaksinerte seg. De som aldri har tatt vaksinen, bør selvfølgelig vaksinerte seg.

Hadde de ment at bare studenter skulle sjekke vaksinestatusen sin, så hadde det stått det. Det står imidlertid ALLE!

Skrevet

Ok, da får jeg ta en dose til da. Men er det noen som vet hvordan dette foregår i praksis? Regner med at legen ikke har MMR vaksine. Må jeg da først til legen for resept, så på apoteket, så tilbake til legen igjen for å sette den? Eller er det mulig å få det gjort på en helsestasjon?

Skrevet

Ok, da får jeg ta en dose til da. Men er det noen som vet hvordan dette foregår i praksis? Regner med at legen ikke har MMR vaksine. Må jeg da først til legen for resept, så på apoteket, så tilbake til legen igjen for å sette den? Eller er det mulig å få det gjort på en helsestasjon?

Du kan ringe ditt lokale vaksinasjonskontor og spørre, her holder vaksinasjonskontoret til i lokalet ved siden av helsestasjonen men om du googler kommunen din + vaksinaskonskontor finner du sikker et telefonnr.

Her fant jeg på nettsiden at man må bestille time før man kommer og at mmr vaksinen koster 189 kr

http://www.arendal.kommune.no/Innbygger/Tjenester/Helse-og-omsorg/Helse_legetjenester/Vaksinasjon/

https://www.arendal.kommune.no/PageFiles/9922/Prisliste%20Arendal%20vaksinasjonskontor.pdf

Anonymous poster hash: a8512...3c2

Skrevet

Når jeg revaksinerer meg ( hvert 10 år) ringer jeg bare legekontoret mitt og sier fra. Spør om de har inne vaksine og når det passer jeg stikker innom.

Anonymous poster hash: 13e40...c00

Skrevet

Les deg godt opp på vaksiner og da gjerne andre steder enn fhi. Her har vi valgt å ikke følge vaksinasjonsprogrammet i det hele tatt, verken voksne eller barn. Mitt råd er bruk lang tid på lese deg godt opp før du tar et valg. Søk opp forskning også på utendlandske sider så kommer det opp mye fagstoff.

Skrevet

Les deg godt opp på vaksiner og da gjerne andre steder enn fhi. Her har vi valgt å ikke følge vaksinasjonsprogrammet i det hele tatt, verken voksne eller barn. Mitt råd er bruk lang tid på lese deg godt opp før du tar et valg. Søk opp forskning også på utendlandske sider så kommer det opp mye fagstoff.

Jeg har lest en del, men finner lite fagstoff. Finner mye tull og vas da, fra vaksinemotstandere. Kanskje du kan skrive noen ord om dine funn? For jeg er åpen for all informasjon, men vil gjerne ha riktig informasjon fra kilder en kan stole på.

Skrevet

Leser at det er oppdaget flere tilfeller av kusma utbrudd, spesielt i student miljø. Alle som ikke er fullvaksinerte (2 doser mmr) blir anbefalte å la seg vaksinere. Gjelder dette også oss voksne? Jeg har tatt MMR, men kun en gang. Bør jeg vaksinere meg, eller gjelder anbefalingen kun studenter?

Logg inn på minevaksiner.no og se hva du har tatt og evt bør ta :)

Skrevet

Har du noen gode linker til troverdige kilder?

Man kan uansett ikke sammenligne Norge og utlandet. (Særlig USA som jeg regner med du mener med utenlandske kilder) Vi har ganske ulike programmer og innhold ;)

Og...Susanne Humphrey, Wakefield osv er IKKE troverdige "leger" eller har fagstoff som er vitenskapelig og/eller vitenskapelig korrekt.

Anonymous poster hash: ae8b2...c6b

Skrevet

...hva mener du fhi baserer seg på da? Om ikke fagstoff???

Hi, les på fhi.no!

Anonymous poster hash: f6aa8...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...